Кламер БГ - Новини: Държавната фирма за въздушна спешна помощ се закрива

Държавната фирма за въздушна спешна помощ се закрива

България

|
Пон, 26 Дек 2022г. 18:07ч.
Държавната фирма за въздушна спешна помощ се закрива

Сн. ЕПА/БГНЕС

Държавната компания “България Хели Мед Сървиз”, която трябваше да получи лиценз за оператор на медицински транспорт, ще бъде закрита. Това става ясно от проект на постановление на Министерския съвет, публикувано за обществено обсъждане, съобщи сайтът segabg.com.

Дружеството беше специално създадено от правителството на Кирил Петков, за да осъществява медицински превози по въздух. Капиталът му е 3 млн. лева. То беше оглавено от Георги Гвоздейков от "Продължаваме промяната", който се отказа от депутатското си място, за да поеме новия пост.

Министерството на здравеопазването пък трябваше да купи хеликоптерите, с които фирмата да оперира. Обществената поръчка за техниката обаче се провали, тъй като единствената оферта беше по-висока от първоначално предвидената цена. "България Хели Мед Сървиз" все още няма лиценз за медицински транспорт, тъй като пропадна и поръчката за "сух лизинг" на медицински хеликоптер, обявена именно с тази цел.

Сега предстои служебното правителство да гласува въздушната спешна помощ да се управлява от Държавния авиационен оператор (ДАО) - бившия "Авиоотряд 28". Той е създаден да извършва полети със специално предназначение и такива за министерства и ведомства. С него летят президентът, министър-председателят, държавни делегации, а понякога се транспортират и хора, които имат спешна нужда от лечение. Държавният авиационен оператор разполага с няколко самолета, както и с хеликоптери.

"В течение на годините, Държавният авиационен оператор концентрира сериозен технически и човешки потенциал, което му дава не само възможността да гарантира безопасността и сигурността на изпълняваните полети, но предпоставя и изпълнението на други задачи, възложени от публичната власт, извън полетите със специално предназначение", пише в мотивите за закриването на фирмата за въздушна спешна помощ и прехвърлянето на отговорностите ѝ.

"Необходимо е да бъдат обединени възможностите (технически, финансови и правни такива), за да се гарантира максимално бързо стартиране на проекта на спешната медицинска помощ по въздуха в частта на транспорта, а именно – полетите за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ. Държавният авиационен оператор е съществуващ авиационен оператор, притежаващ добре развита структура в административно, организационно и логистично отношение. Има натрупан сериозен дългогодишен опит в безопасната летателна експлоатация на различни типове въздухоплавателни средства. Със своите самолети и хеликоптери, той и към момента може да изпълнява определени полети за нуждите на МЗ (air ambulance)", пише още в мотивите.

Според тях ДАО може да поеме спешната помощ по въздух с много по-малко разходи на публични средства, ресурси и персонал, в сравнение с нов оператор, който започва всичко отначало.

"На следващо място – изминалите месеци от създаването на търговското дружество "България Хели Мед Сървиз" ЕАД, на когото е възложено извършването на услуга от общ икономически интерес – полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, не дават оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект", пише още в мотивите.

mediapool.bg