Кламер БГ - Новини: Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

Анализи и Коментари

|
Пон, 24 Апр 2023г. 18:02ч.
Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

1. Оценка на сондажите за политическите формации на изборите за 49 ОНС

Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации (ПФ) е направена съобразно методологията, приложена след изборите за Народно събрание (НС) през 2017. Използвани са процентните резултати само от гласуването в България. Средните за всички агенции надценявания/подценявания на всяка формация с шанс за преодоляване на избирателната бариера са представени на фигура 1. Посочените отклонения са измерени в проценти.

За разлика от предходните избори, при тези се наблюдават надценявания/ подценявания в значително по-голяма степен. Най-ниски отклонения се наблюдават при ГЕРБ-СДС, "Възраждане" и коалицията "Продължаваме промяната- Демократична България" (ПП-ДБ).

БСП е средно подценявана, а ДПС и "Български възход" – в средна степен надценявани. Въпреки че "Български възход" не успя да премине 4-процентната бариера, социологическитеп агенции прогнозираха влизането ѝ в парламента. Най-надценената политическа формация е новото обединение "Левицата!", а най-подценявана – ИТН, за които почти всички агенции даваха шанс да влязат в парламента, въпреки че сондажите им показваха партията има около 3% от гласовете.

2. Оценка на достоверността на СА на изборите за НС

Критериите, с които оценяваме достоверността на СА са следните:

точността на прогнозните проценти за всяка ПФ;

прогнозите за "успех-неуспех";

оценка на професионалната коректност.

а. Лидер в измерването на точността на прогнозираните проценти този път е Галъп интернешънъл, следван от Екзакта и Тренд. Най-неточни са прогнозните данни на Медиана и Сова Харис. Най-съществен ефект върху точността им има подценяването на ИТН и надценяването на резултатите на "Български възход" и "Левицата".

б. Оценката на прогнозите "успех-неуспех" е направена в зависимост от обявените от всяка социологическа агенция шансове за влизане в 49-то Народно събрание на всяка от посочените във фиг. 1 политически сили по методиката, приложена след изборите за Народно събрание (НС) през 2017i. По този критерий прогнозите за влизането на първите пет политически формации: ПП-ДБ, ГЕРБ-СДС, ДПС, "Възраждане" и БСП са тривиални, защото нито една социологическа агенция не е поставила под съмнение преминаването им на 4-процентната бариера. Най-недостоверни са прогнозите, че "Български възход" и "Левицата!" ще успеят да влязат в парламента. При ИТН също се наблюдава изразена недостоверност поради твърдението на социологическите агенции, че те по-вероятно няма да влязат в парламента.

Критерият "успех-неуспех" този път се характеризира с отрицателни стойности за всички СА, което се отразява значително върху крайната оценка на прогнозите на СА за резултатите от изборите през април 2023 г. Това се дължи на очакването, че в по-голяма степен "Български възход" и "Левицата!" ще станат част от 49-тото Народно събрание и в по-малка степен ИТН, а реалните резултати са в точно обратната посока. Най-точна е Маркет линкс, следвана от Тренд и Екзакта. Най-неточни по този показател са Медиана, Алфа рисърч и Сова Харис.

с. На база на оценката за професионална коректност всички социологически агенции получават по 1 точка, с изключение на Сова Харис, която получава оценка 0 по този критерий, защото продължава да не отговарят на условията, включващи: агенцията да реализира собствени сондажи и да обявява задължителните им характеристики; да обявява сондажите си през собствен сайт; да поддържа архив от данни за своите предишни проучвания; да осъществява проучвания, различни от политически сондажи; да публикува периодични политически сондажи, а не само преди избори.

3. Обща оценка за относителната достоверност на СА за изборите през април 2023

На база на посочените по-горе три критерия е изведена обща оценка за относителна достоверност на прогнозите на реализираните сондажи. На фигура 4 са показани социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС през април 2023 г., подредени съобразно този показател.

Този път класацията се оглавява от Галъп интернешънъл, изкачвайки се от шеста позиция на предходните избори в резултат на по-високата точност на прогнозните проценти за всяка ПФ. Маркет линкс заема втората позиция, следвана от Екзакта и Тренд, съответно на трета и четвърта позиция. Алфа рисърч, Медиана и Сова Харис са на последните места, основно заради влошените оценки по критерий "успех-неуспех". Барометър България и Афис не участват в оценката на достоверността на тези избори, защото не са публикували прогнози за тях.

4. Оценка на достоверността на СА в периода 2009 – април 2023 г.

На фигура 5 са класирани наблюдаваните социологически агенции на база на достоверността на публикуваните сондажи за всички избори в периода 2009 – април 2023 г. Сондажи за 13 избори са реализирали пет от агенциите – Алфа рисърч, Екзакта, Галъп интернешънъл, Медиана, Сова Харис.

Маркет линкс се изравни с Афис по брой участия със сондажи в 9 избори. Тренд имат 8 участия, а Барометър България – 6, което я прави агенцията с най-малко сондажи за избори.

Въпреки неблагоприятните резултати при прогнозирането на тези избори, Алфа рисърч запазва лидерската си позиция и статут на най-достоверна агенция за целия разглеждан период. Маркет линкс и Тренд запазват втората и третата позиция, повишавайки общата си оценка за достоверност. Четвърта остава Екзакта, която също бележи ръст. Галъп интернешънъл бележи ръст, но въпреки това се наблюдава значителна разлика между първите четири и останалите СА. Категорично най-недостоверни остават Медиана, Афис, Барометър и Сова Харис.

mediapool.bg