Кламер БГ - Новини: ВВС ще търсят двигатели за съветските МиГ-ове, a не заместващи самолети

ВВС ще търсят двигатели за съветските МиГ-ове, a не заместващи самолети

България

|
Пон, 11 Юли 2022г. 14:58ч.
ВВС ще търсят двигатели за съветските МиГ-ове, a не заместващи самолети

МиГ 29, сн. ВВС

Военното министерство планирани да закупи двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29, които да осигурят охраната на българското въздушно пространство до усвояването на закупените от САЩ самолети F-16.

"Правят се усилия, търсят се варианти заради войната в Украйна и наложените санкции на Русия и липсата на достъп до резервни части за всички самолети и вертолети съветско производство. В най-напреднала фаза са разговорите с Полша, получихме официално писмо за готовност за преглед и анализ на състоянието на авиационната техника. Става дума за резервни части, ремонт на определени агрегати и най-важното – двигатели, за които ще стартираме обществена поръчка за доставка, – нови или втора употреба. Те ще ни дадат нов хоризонт за подготовка на пилотите и адекватен нальот", съобщи зам.-командирът на Военновъздушните сили бригаден генерал Петьо Мирчев.

Българската бойна авиация разчита само на МиГ-29, а войната в Украйна силно затрудни поддръжката на машините, тъй като Русия, Украйна и Беларус отпаднаха като опции.

Затова бе лансирана възможността, докато бъдат доставени и усвоени новите F-16, да бъдат придобити изтребители на лизинг. Зад тази идея застана и президентът Румен Радев.

Генерал Мирчев обясни в интервю за в. "Българска армия", че според командването на ВВС най-ефективният и целесъобразен начин за поддържане на способностите на авиацията и за изпълнение на мисиите и задачите ѝ, най-вече за бойно дежурство по "еър полисинг", което си е бойна мисия в мирно време, е да се поддържа МиГ-29.

"Мотивите са, че експлоатационният ресурс на МиГ-29 покрива този период. Той може да бъде използван до 2028–2029 г., някои от машините и до 2030 г. На второ място, за МиГ-29 имаме инфраструктура, подготвен летателен състав, макар и недостатъчен като брой, но дежурствата по "еър полисинга" продължават да се носят от български пилоти на български самолети. Не сме прекъснали и за един ден. Имаме подготвен инженерно-технически състав за поддръжката на този самолет. Ако се премине на вариант временно да се използва някакъв заместващ тип самолет, това ще изисква инфраструктура, специалисти, което ще ни забави във времето", каза той.

От месеци е известно, че МО води разговори с Полша за евентуалната поддръжка на машините, но засега не е ясно на какъв етап са. Според специалисти едва ли ще се намери устойчив вариант, тъй като и Полша е зависима от Русия за ремонтните комплекти.

Те се съмняват, че могат да бъдат намерени и двигатели за МиГ-овете извън Русия.

Правителството има планирани средства за МиГ-29. При актуализацията на бюджета със 170 млн. лева се увеличиха средствата за придобиване, модернизация, поддръжка и ремонт на въоръжение и техника в т.ч. осигуряване на експлоатацията на самолета МиГ-29 - от 126 млн. лв. на 296 млн. лв.

Доставката на купените от България 8 машини F-16 за над 2 млрд. лева се забави заради пандемията.

"След идването на F-16 се изисква да се придобият начални оперативни способности и след още определен период достигаме до пълни способности. Така че разчитаме, ако през 2025 г. започнат доставките на самолета, в следващите 2–3 години да се придобият началните, а след още 2–3 години и пълните способности – т.е. докъм 2028–2030 г.", обясни ген. Мирчев.

mediapool.bg