Върховният административен съд (ВАС) очаквано отхвърли жалбата на фирмата-фантом "Уилинк", която блокира процедурата за наем на медицински хеликоптер на закритото преди дни държавно дружество "България Хели Мед Сървиз". Съдът прекрати делото след като "Уилинк" не плати изискуемата държавна такса. Така, въпреки че в крайна сметка беше отхвърлена от съда, жалбата на "Уилинк" изпълни мисията си с процедурни хватки да забави достатъчно хода на процедурата, така че до договор за наем на хеликоптери да не се стигне. А междувременно служебното правителство спечели технологично време, за да закрие създаденото от кабинета на Кирил Петков дружество "Хели Мед" и да прехвърли спешната медицинска помощ по въздух на държавния авиационен оператор.
Директорът на вече закритото дружество "Хели Мед" Георги Гвоздейков коментира новината за съдебното решение в понеделник, като посочи, че в петък - 10 март 2023 г. е можело да бъде подписан договорът за доставка на хеликоптера под наем, но това вече няма как да се случи. Миналата седмица в интервю за Mediapool той каза, че хеликоптерът можеше да бъде наличен още в края на април-началото на май месец. Припомняме, че в обществената поръчка на вече закритото дружество се явиха двама участници – от Словакия и Белгия. Този лизингов хеликоптер беше необходим за лицензиране на дружеството като авиационен оператор и се очакваше той първи да започне да изпълнява мисии по оказване на помощ, докато се чакат хеликоптерите, които МЗ купува от италианската фирма "Леонардо". Първият хеликоптер от "Леонардо" се очаква през декември тази година.
Вместо това, обаче, служебното правителство закри "Хели Мед", прехвърли функциите му на правителствения авиоотряд и сега тепърва подготвя нова поръчка за наем на два хеликоптера. През миналата седмица здравният министър Асен Меджидиев изрази надежда да не бъдат създавани умишлени пречки пред нея.
Така служебното правителство тласна развитието на проекта за спешна медицинска помощ по въздух (HEMS) в коренно различна посока от заложената при кабинета "Петков", като според Гвоздейков това е в разрез с европейските регламенти.
Миналата седмица служебната власт съобщи, че първите машини, когато и да са налични, ще бъдат разположени в авиобазата в Долна Митрополия и на летище Враждебна. След обиколка в лечебни заведения в страната са уточнени и местата, на които има възможност за изграждане на хеликоптерни площадки. Те в момента се съгласуват и с Министерството на транспорта, след което ще бъде обявена обществена поръчка за изграждането им. Преди ден от болницата в Ямбол информираха, че новата сграда на лечебното заведение вече разполага с площадка за кацане на хеликоптери.
Междувременно започва изграждане на координационен център в София, който ще прави връзката между тел. 112, МО и другите ведомства.
Има изготвена и програма за обучение, като през тази седмица се очаква да започне подбор на медиците, които да преминат тримесечен курс на обучение през катедрата по авиационна медицина на ВМА. Първоначално курсовете ще преминат 20 екипа – лекари и медицински сестри, като лекарите ще бъдат анестезиолог-реаниматори.
mediapool.bg