Военният министър Красимир Каракачанов допусна в сряда, че проектът за покупката на нови бронирани машини може да бъде "ревизиран" от депутатите, както това се случи с този за покупката на нови изтребители.
Каракачанов потвърди, че според критериите на военното министерство са получени само две реални оферти за проекта, който ще излезе около 1.5 млрд. лева – от финландската "Patria" и мултинационалната "General Dynamics".
Според него предложенията на другите две поканени фирми - германската фирма ARTEC и френската NEXTER Group, не отговарят на изискванията по проекта.
Германската фирма е поискала да се направи специфичен проект, а освен това се очаква техните машини да са по-скъпи. Френската компания пък е поискала директни преговори между правителствата.
"Това можеше да стане преди парламентът да гласува процедурата. След като парламентът я е гласувал, ние продължаваме по нея. Ако депутатите решат нещо друго в по-късен момент, ще изпълняваме него, но към този момент положението е такова", каза военният министър.
Това вече се случи при покупката на изтребители F-16 Block 70. Oфертата на САЩ не отговаряше на ценовите, а и на други критерии, заложени в проекта, но парламентът го прегласува скоростно.
МО иска да закупи 150 машини – 90 бойни и 60 спомагателни, за 1.46 млрд. лева с ДДС, като проектът закъсня сериозно заради дългите разправии какви да бъдат техническите изисквания. Те пък обикновено са един от факторите, които предопределят избора.
Кой ще реши сделката?
Засега премиерът Бойко Борисов не е коментирал публично сделката, но вероятно като всичко в държавата, решението ще мине през него. Вицепремиерът и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов с бързата си оценка кои фирми не отговарят на условията, даде сигнал, че иска да се придържа към проекта, но и той допусна, че скоро може да бъде изоставен.
Французите проявяват сериозен интерес и беше изненадващо, че МО ги декласира. Според източници от министерството тяхната оферта е била само в няколко изречения, с които искат преки междуправителствени преговори.
Практиката показва, че френската фирма вероятно предварително е съгласувала предложението си с правителствени фактори (извън Каракачанов), така че няма да е изненада, ако проектът съвсем скоро влезе за прегласуване в парламента.
То може да се мотивира и с някои от трудноизпълнимите условия в проекта. Такова, например, е поръчката да бъде изплатена разсрочено за осем години.
Политическият избор не е изключение при подобни скъпи военни сделки, тъй като те имат много стратегически аспекти. Друг е въпросът дали в подобна ситуация има смисъл военното министерство да ангажира стотици свои служители години наред да работят около избора.
Иначе според МО анализът на офертите трябва да приключи около февруари–март, а евентуалната сделка да бъде сключена в средата на годината.
"Patria" – 120 от машините ще бъдат построени в БГ
В сряда обаче финландската фирма "Patria", която би трябвало да се конкурира с мултинационалната "General Dynamics" (с предимно американско участие), представи публично офертата си.
Заради правилата за конфиденциалност не бе изнесена много информация.
Според финландците тяхната оферта представлява най-добрият баланс между цена, способности и качество.
Всички машини ще бъдат със задвижване 8x8. 120 от общо 150 от машините по договор ще бъдат произведени в България, което ще даде възможност те да се поддържат и ремонтират в страната. Останалите 30 ще бъдат произведени във Финландия.
Машините ще бъдат оборудвани с 30-милиметрови обитаеми куполи на израелската фирма "Elbit Systems". Tози вариант вече е бил пробван в Словения и Хърватия.
От компанията засега не казват дали предлаганите на България машини са амфибия.
Платформата обаче може да бъде адаптирана за различни цели, включително за линейка.
От компанията не коментираха дали финансовото им предложение влиза в бюджета на проекта и дали могат да се съобразят със схемата за разсрочено плащане. Засега не обявяват публично и българските компании, скоито биха изпълнили поръчката.
Практиката обикновено е производството да започне в период от 1 до 3 години, след като е сключен договорът.
Някои особености на проекта за бронирани машини
Специфичният момент в този проект е, че избраната фирма сама ще избере с кого да си партнира. NEXTER Group ще предложи машина с купол John Cockerill, GDELS - с купол Rafael, Patria - с купол Elbit и ARTEC с купол на Rheinmetall.
Проектът за бронираните машини е най-сложният от модернизацията на армията и източници от бранша се съмняват в капацитета на министерството да се справи с него.
Един от основните проблеми около проекта е очакването на българската страна да изплати разсрочено поръчките за осем години. Подобна финансова схема е трудно приемлива за бизнеса, освен ако не се оскъпи значително проектът.
Освен това България настоява част или всички машини да бъдат произвеждани или сглобявани у нас, което да улесни и последващата им поддръжка и ремонт. Спорно е дали има и достатъчно бизнес логика да се пуска отделна производствена линия за относително малка поръчка, която да функционира толкова дълго време.
Още отсега експерти подозират, че е възможно и този проект да бъде "пренаписан", за да може да се реализира.
Моделът за оценка на офертите не е публичен и това създава поле за различни спекулации.
mediapool.bg