Столичният общински съвет се опитва да наложи ефективни правила за използването на електрически тротинетки в града. На заседанието си в четвъртък общинарите гласува промени в наредбата за движението в София, които въвеждат нови изисквания към собствениците и водачите на скутерите.
До голяма степен те преповтарят законовите ограничения за скоростта и местата на движение с тротинетки. Въвеждат се обаче и изисквания към фирмите, които дават превозните средства под наем. А целта е по-ефективно спазване на ограниченията поне на споделените тротинетки. За неспазването на изискванията общината ще налага глоби, ако установи нарушенията.
Ограничение на скоростта
Общинските правила преповтарят ограничението от 25 км в час за движение с тротинетка. За частните скутери ще се разчита на съвестта на собствениците им. За споделените тротинетки се иска от фирмите, които ги отдават, да ограничат софтуерно скоростта на максимално определената.
За парковете и градските градини софтуерното ограничение на скоростта трябва да е 5 км в час. Идеята е, че при такава скорост хората ще бъдат принудени да спазват законовата забрана за преминаване със скутер през пешеходни пространства и ще им се налага да слизат и да бутат скутерите. Това обясни председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев (ГЕРБ), който е един от вносителите на промените.
В приложенията, които ползват наемателите на тротинетки, тези зони ще бъдат специално указани, а при навлизане в тях тротинетката не би трябвало да развива повече от 5 км в час.
Освен през парковете тротинетките не би трябвало да се движат по тротоари, площади и други пешеходни простанства. Водачите им трябва да използват велоалеите, когато ги има, или да се движат по пътното платно.
Ред в паркирането
Местната власт се опитва да въведе и ред в паркирането на тротинетките, които често могат да бъдат открити безразборно нахвърляни из града. Проблемът тук е заради скутерите под наем.
Георгиев обясни, че общината ще създаде места за паркирането им в началото на парковете и другите забранени за каране на тротинетки зони. Изисква се фирмите, които ги отдават под наем, да продължат да таксуват клиентите си, които не паркират превозните средства на тези места, а ги изоставят безразборно.
В приложенията на компаниите за споделено ползване на скутери ще бъде създадена и възможност за захвърлени на неподходящи места тротинетки. Фирмите ще са длъжни да ги приберат до 4 часа, след като са получили сигнал за проблем. Ако той е подаден през нощта, времето за реакция ще е до обяд на следващия ден.
Глоби до 1000 лева
Гражданите, които нарушават правилата за скорост и движение през пешеходни пространтва, може да бъдат глобени с 50 лева.
За фирмите, които отдават тротинетки под наем, санкциите за първо нарушение са от 500 до 1000 лева. При повторно нарушение сумите са по-големи.
Според Георгиев спазването на правилата трябва да се контролира от полицията, включително и общинската. В същото време от местната власт неведнъж са алармирали, че столичната полиция трудно се справя с контрола на движението по пътищата.
mediapool.bg