Представители на ГЕРБ, "Демократична България" и БСП в Столичния общински съвет официално предложиха връщането на картите за една линия от градския транспорт. Възстановяването на тези превозни документи, чиято продажба спря от 1 януари, беше анонсирано преди десетина дни. От 21 януари на сайта на общинския съвет за обществено обсъждане са публикувани и официалните предложения. Те са две – от председателя на общинския съвет Георги Георгиев (ГЕРБ) и председателя на групата на "Демократична България" (ДБ) Грети Стефанова и от групата на БСП в местния парламент.
Старите карти на старите цени
По същество двата доклада предлагат почти едно и също. Възстановяване на месечните карти за една линия на цена от 23 лева, ако са поименни, и 28 лева, ако не са, на месечния абонамент за метро срещу съответно 35 лева и 42 лева. Авторите и на двата доклада искат и връщане на месечните ученически карти за една линия за 9 лева. За толкова се продаваха тези карти и преди отпадането им.
Според Георги Георгиев и Грети Стефанова карти за една линия миналата година са ползвали средно 36 000 души на месец. От тях 9000 са ученици. От доклада им излиза, че финансовото изражение на промяната ще е около 8 млн. лева намаление на приходите на ЦГМ за година. Именно повишаването на постъпленията на градския транспорт беше основен мотив за отпадането на месечните карти за една линия. В последствие обаче се оказа, че за тези 36 000 души реално транспортът поскъпва, а повишаването на приходите не се очаква да е толкова съществено. Още повече, че част от хората може да се откажат да ползват градски транспорт въобще при новите условия.
От БСП искат и връщане на месечните карти за една линия за студенти (9 лева) и за пенсионери (11 лева).
И билет 60+ с банкова карта
От 1 януари билетите в София са с валидност за време. Възможните варианта са два. Билет 30+, който позволява неограничен брой прекачвания в рамките на 30 минути (пътуването в последното превозно средство може да продължи и след това, без да е нужно да се купува нов билет), и 60+, който е на същия принцип, но прекачвания могат да се правят в рамките на 1 час. Според новите правила обаче с банкова карта, както пътуват доста хора, може да се купи само билет за по-краткия период и на цена 1.60 лева. Ако на човек му се налага да пътува по-дълго и пътува с дебитна карта, ще трябва да си купи втори билет за 1.60 лева, вместо 60+ за 2.20 лева. Билетите за по-дългия период от време се зареждат само на карти, издадени от Центъра за градска мобилност. Това става на будките на ЦГМ или онлайн.
От левицата предлагат да се създаде възможност на автоматите в превозните средства пътниците да могат да избират дали да си купят билет за 30 или 60 минути.
Данните на ЦГМ показват, че билетите за време са сред най-популярните превозни документи. Само за първите 11 дни на януари са продадени 350 000 от тях. Почти всички са 30+, а от тях 230 000 са купени с карта. Билетите 60+, купени за същия период, са около 5300.
Има и две предложения за отпадане на глобата от 3 лева за пътници, които не са чекирали валидните си карти в превозните средства. Те са на Георги Георгиев и на БСП. Санкцията е в сила от 1 януари, но не се налага по устно нареждане на кмета Йорданка Фандъкова. Валидирането на картите при качване в транспорта остава задължително.
Измененията в наредбата ще се обсъждат до 20 февруари. За да влязат в сила, трябва да бъдат одобрени от общинския съвет. От БСП искат промените на промените да се прилагат от 1 април, а от ГЕРБ и ДБ са заложили срок 1 март.
mediapool.bg