Преди пет дни на регионалния министър Иван Шишков бе зададен следния прост и логичен въпрос след проверката на Северната скоростна тангента: "Не се ли лежи в затвор за кражба на 33% от асфалта (на магистрала) в България?"
Отговорът на министъра бе показателен: "Ако изобщо има нещо хубаво в целия този разказ, за който говорим, това е, че в случая става дума за финансиране с европейски пари и с този случай ще се занимава Европейската прокуратура..."
Твърде рано се зарадва министър Шишков.
Със софийската магистрала ще се занимава Европейската прокуратура, но софийската прокуратура изведнъж реши да се занимава с някои от хората, които я построиха. Защо прокуратурата внезапно реши да задържи Велико Желев?
Елементарна проверка показва, че Велико Желев е собственик на големите строителни фирми "Хидрострой" и "ВДХ". Това са две от компаниите, които построиха "Северната скоростна тангента" с тънкия асфалт за 180 млн. лв.
И тук се появяват няколко въпроса, които нямат общо с личността на замесените, а са съвсем принципни с оглед самата ситуация:
Ако вие сте прокурор, който е годен да е нормален прокурор, и изведнъж разберете, че липсва 1/3 от асфалта на магистрала за 180 млн. лева, ще арестувате ли веднага собственика на тези строителни фирми по жалба за лека телесна повреда от бивш служител?
Хубаво е да знаем, че това е престъпление, наказуемо в случая най-много с пробация. Делото може да приключи безславно, ако въпросният бивш служител оттегли жалбата си или се отметне от показанията си. По този случай е още по-добре да знаем, че прокуратурата е преквалифицирала делото за принуда, което дава много по-широки възможности. Например, да се изземат някои документи.
И накрая, трябва да знаем, че делото може рязко да приключи, ама документите вече са иззети. В тази връзка:
Ако наистина сте годен за работата си български прокурор, ще задържите ли този бизнесмен, ще претарашите ли офисите му, ще приберете ли компютри и документи, въпреки че знаете, че по-важното разследване за магистралата дори няма да се води от вас, а е в юрисдикцията на Европейската прокуратура?
Защо изобщо изнасяте компютри и документи по дело за лека телесна повреда и една жалба за принуда?
И защо всичко това го правите сега, когато регионалният министър се зарадва, че не вие, а Европейската прокуратура ще се занимава с тези хора?
Каква е ролята на МВР в тази акция - водеща или второстепенна?
Отговорността не трябва да се размива. Все пак този случай по нищо не прилича на смислената солова акция на полицията за прането на пари от АМ "Хемус".
Разбира се, съществува някаква вероятност това дело, водено от прокуратурата на Иван Гешев, да има за цел да притисне строителния бос и да доведе до разплитане на случая с липсващия асфалт. Защо да не доведе и до обвинения за корупция по върховете на властта, които се чакат от десетилетия?
Вероятно след години ще разберем точните причини защо тази акция не е довела до нищо.
И последен въпрос: Ако вие сте човек на висока позиция в Европейската прокуратура, който може да взима решения, и знаете, че липсва 1/3 от асфалта на проект за 180 млн. лв, платени с парите на ЕС... какво, по дяволите, чакахте от 28 февруари досега?
Съвсем хипотетично, ако авторът на този текст беше построил магистрала с пари на ЕС и случайно бе спестил 33% от асфалта, той нямаше да иска да бъде осъден и да лежи в затвора.
И ако от телевизора му кажат, че Европейската прокуратура ще го разследва, той не би искал срещу него да бъдат събрани уличаващи доказателства.
Ако Европейската прокуратура нищо не разследва, това дава време да се случат разни неща с уличаващите доказателства, ако такива има. И когато най-сетне Европейската прокуратура дойде и пита къде са тия документи, авторът на този текст би казал, хипотетично:
Ами, не знам, другите дойдоха преди вас и взеха доста неща.
После ходи питай другите... Може и те да не знаят.
mediapool.bg