Пътуването в градския и междуселищния транспорт в цялата страна става безплатно за децата до 10 години, а отстъпката на картите за учащи и пенсионери ще бъде по-голяма.
Новата социална мярка влиза в сила от 1 февруари и ще действа до края на 2023 г. Това обяви служебният премиер Гълъб Донев преди началото на заседанието на Министерския съвет.
За целта правителството ще одобри допълнителна субсидия от 73 млн. лв. за общините, които след това трябва да ги дадат на превозвачите, за да компенсират разходите им. Парите идват от свръхпечалбата на "Лукойл Нефтохим".
По думите на Гълъб Донев за учениците отстъпката в цената на картите ще се увеличи от 60 на 70%, а намалението за възрастните ще е с допълнителни 20% или общо 40% по-ниска цена. Тези намаления са процент от редовната стойност на превозните документи.
Трябва да се има предвид, че не трябва да се смята автоматично 70% от сегашната цена на картите за учащи се - ученици и студенти, и 40% на пенсионерите, тъй като те вече са намалени спрямо редовните стойности. Това е намаление спрямо реалната цена на превозния документ, която е различна от тази на превозните документи в момента, поясни пред Mediapool Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Така например в София месечната карта за ученици от 20 лв. ще стане 15 лв., а в Перник ще струва 20 лв. от 1 февруари. Картата в Перник освен за градския транспорт е и за близките села.
Безплатно пътуване за децата до 10 години
От 1991 г. пътуването с обществен транспорт – градски и междуградски, на децата до 7 години е безплатно, съгласно постановление на Министерския съвет, като за градския транспорт те трябва да имат издадена карта.
Междуселищният транспорт за децата до 7 години също е безплатен, но на практика това не се спазва от превозвачите, установи преди време проверка на Mediapool.
Единици са тези, които разрешават да се возят децата безплатно - например "Юнион Ивкони". Аргументът на останалите е, че държавата и общините не им плащат и те трупат загуби.
По тази причина е спорно доколко децата до 10 години ще се возят безплатно по междуградските линии, след като това и сега не се спазва. Контрол от страна на общините и държавата за това няма.
София няма да може да въведе промените от 1 февруари
Спорно е и доколко намалението ще влезе навсякъде от 1 феруари.
Столична община, например, няма готовност да въведе промените от тази дата, показа проверка на Mediapool.
Причината е, че ще е необходима промяна на общинската наредба, а това отнема време, обясни пред Mediapool Зафир Зарков, заместник-председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет. В наредбата освен новите цени, трябва да бъде записано и безплатното пътуване за деца до 10 години. Измененията задължително минават през едномесечно обществено обсъждане.
В момента документът е "отворен", тъй като има предложение за връщането на картите за една линия и за метро, които не се продават от 1 януари. Дори и да се използва тази възможност за прокарване на промените, гласувани от правителството, те ще минат през общинския съвет най-рано към края на февруари.
Освен това хората трябва да знаят, че гласуваното намаление на картите е от реалната им цена, а не от тази, на която сега ги купуват, посочи Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Зафир Зарков обясни, че за учениците в София поевтиняването ще е с 5 лева от сегашните 20 лева за месечна карта за всички линии. То се изчислява като процент от цената на редовната карта, която струва 50 лева.
За пенсионерите въобще не се очаква да има промяна. Причината е, че в момента отстъпката за тях е по-голяма от гласуваните от правителството 40 на сто. При хората над 68 години намалението дори достига 80 на сто. По-големите отстъпки се финансират с пари от бюджета на общината, т.е. със средства, събрани от данъкоплатците в столицата.
Финансови проблеми
Зарков се опасява, че социалната мярка на правителството може да доведе до финансови проблеми за градския транспорт в столицата. Причината е, че ако средствата за намаленията не покриват изцяло разходите за тях, това ще се трупа като загуба. И към момента общественият транспорт в столицата е на загуба от 32 млн. лева. Тя може да се увеличи с исканията на синдикатите за по-високи заплати, както и с връщането на картите за една линия, което Зарков също смята за популизъм.
Другият проблем, е че вариантите на общината да дотира транспорта към момента са ограничени заради липсата на национален, а от там и на общински бюджет за 2023 г.
"Всички тези стъпки трябва да се обмислят добре, тъй като транспортът може наистина да спре", коментира общинският съветник. Той добави, че опасността за това миналата година е била реална и е избегната с осигуряването на извънредни 74 млн. лева от държавата.
Разлики
В Перник месечната карта за учениците ще стане 20 лв., след гласуваното решение на правителството, като тя важи и за близките села, каза Магдалена Милтенова. По думите ѝ частните превозвачи са в готовност да изпълнят правителственото постановление от 1 февруари и да въведат новите по-ниски цени.
"В цялата страна има не повече от 5 - 6 общини, които имат специални наредби за превоза на пътници. Във всички останали няма такива наредби и би трябвало да няма проблем при въвеждането на новите цени", коментира Магдалена Милтенова.
"Виждаме, че когато всеки си върши съвестно аботата, за която е избран, има резултат и за хората", каза Гълъб Донев.
Освен това правителството ще гласува и отпускането на допълнителни около 27 млн. лв. компенсация на превозвачите за губещите междуселски линии, за да имат хората от селата транспорт.
mediapool.bg