Две ключови институции в държавата носят главната отговорност да проверяват и разкриват на обществото незаконното и неефективното харчене на милиардите от държавния бюджет – Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ). Най-силното им "оръжие" срещу злоупотребите, противно на очакванията, не са глобите или санкциите, а публичността. Тоест, правото на обществото да научи за нередностите, случващи се с общите пари, и евентуално – да потърси сметка от управляващите на следващите избори.
Или поне така би трябвало да работят механизмите за баланс в правовата демократична държава.
Неслучайно в изследването си за успехите и провалите на българските правителства за периода 1998 – 2020 г. икономистите от Института за пазарна икономика (ИПИ) анализират работата на централната администрация посредством одитните доклади на Сметната палата. Те са изчислили на базата на всички 1035 одитни доклада през въпросните две десетилетия, че близо половината от одитираните разходи – тоест над 82 милиарда лева, могат да се определят като "провал", тоест похарчени са неефективно или незаконосъобразно.
Икономистите са успели да направят този извод, защото голямата част от одитните доклади на Сметната палата са публично огласени пред обществото. Какво би се случило обаче, ако извадим публичността от уравнението? Оказва се, че през текст от закона много от разкритията на финансовите контрольори може изобщо да не видят бял свят. Това важи за ключови части от редица одити на Сметната палата и още повече за разкритията на Агенцията за държавна финансова инспекция, която е част от изпълнителната власт и очевидно - много по-редовно докладваща на държавното обвинение.
Половината доклади на АДФИ се пращат в прокуратурата
На теория масираното изпращане на докладите от финансовите инспекции на прокуратурата звучи като добра новина, защото означава, че институциите може реално да са се заели да разследват злоупотребите с държавни пари. Източници на Mediapool, запознати с работата на АДФИ, обаче разказват, че изпращането на разкритията в прокуратурата всъщност се използва за укриването им от обществото. Другата цел е определeни държавни служители, отговорни за нарушенията, да се държат в зависимост и подчинение чрез възможността във всеки един момент извършените от тях нередности да бъдат извадени пред обществото.
Прокуратурата е единственият държавен орган, който може да възлага директно инспекции на АДФИ, като агенцията не може да откаже да ги извърши.
През юли миналата година финансовата инспекция отказа да предостави на Mediapool двата доклада от проверките за удълбочаването на Варненското езеро на стойност над 300 милиона лева. Причината е, че са били изпратени на прокурор, който не желаел да се дава гласност.
Прокуратурата има право да не дава информация как точно разследва случая. В същото време бяха публикувани журналистическите разкрития на варненския журналист Спас Спасов за заобикалянето на закона за обществените поръчки, некачествени работи и приоритетно удълбочаване на пътя към пристанището на ТЕЦ-а на Ахмед Доган.
В края на миналата година Mediapool изпрати запитване до АДФИ с искане на списъка на всички изпратени в прокуратурата доклади за последните две години. Този път агенцията отговори бързо и коректно на въпросите на медията, а данните само потвърдиха първоначалните съмнения.
През 2021 година финансовата инспекция е произвела 448 доклада от извършените проверки на най-различни институции и държавни фирми. Общо 226 доклада са изпратени в прокуратурата (50.4%) и така са оставени скрити за обществото.
Още по темата:
АКФ публикува "Блатни истории за Варненското езеро" (Видео)
В това число влизат най-интересните проверки – на Община Бургас, Община Варна, Община Сливен, Столичната община, Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и др. Любопитното е, че само докладът от проверката на Държавната комисия по хазарта бе публикуван на сайта на АДФИ, защото обслужваше тогавашните интереси на прокуратурата покрай започналите дела срещу Васил Божков.
Ситуацията с изпратените в прокуратурата проверки през 2022 година е сходна. През този период АДФИ произвежда 419 доклада, а към прокуратурата са изпратени близо половината от тях - 203 броя (48.4%). Сред проверените отново е Столичната община, Община Благоевград, Национална компания "Железопътна инфраструктура", Медицински университет – София, "Напоителни системи", "Пирогов", затворите и още много други.
Проблемът е, че след като даден доклад бъде изпратен в прокуратурата, контролът върху информацията вече е в ръцете на разследващите. Там данните обикновено потъват като в черна дупка.
Случаят с проверките на проекта за удълбочаване на Варненското езеро е много показателен за тази тенденция. По-късно обаче се разбра, че само първата проверка на АДФИ е изпратена на прокуратурата – тази, която не открива нередности.
Друг източник на Mediapool, запознат с работата на финансовата инспекция, коментира, че през последните години прокуратурата злоупотребява с правомощието си да възлага инспекции и понякога го прави по несъществени закононарушения. Това на практика блокира работата на АДФИ, отпадат инспекции по значими теми и затова над 50% от проверките са по възлагане на прокуратурата. На практика АДФИ работи като орган на прокуратурата, а не на изпълнителната власт.
Експертът твърди, че това е архаичен модел на взаимодийствие между прокуратурата и органи на финансов контрол, въведен в края на 50-те години на миналия век по съветски образец.
Сметна палата не е обявила части от 32 одита
Проблем с публичността има и с одитите на Сметната палата, макар много по-малка част от тях да стигат до прокуратурата. Палатата е върховната одитна институция и по закон е независима, макар че опити за политически натиск върху нея винаги е имало. Последният пример за това е светкавичното отстраняване на бившия председател на палатата Цветан Цветков, дни преди края на работата на 48-ото Народно събрание – въпрос, който е предмет на дело пред Конституционния съд.
По закон публичността и прозрачността е един от 5-те основни принципа, на базата на които функционира Сметната палата. Тя проверява не само законосъобразността, но и целесъобразността на харченето на публичните ресурси. Осветяването на констатациите й е ключово за ефективността от работата й, защото влияе върху понасянето не само на административна или наказателна, но и на политическа отговорност от страна на управляващите елити.
Според чл. 59 от Закона за Сметната палата тя оповестява одитните доклади, които не представляват защитена от закона тайна. В същото време чл. 58 казва, че "при наличие на данни за престъпление Сметната палата изпраща одитния доклад и материалите към него на прокуратурата", като в тези случаи тя не може да огласява данните до приключване на наказателното производство.
В отговор на запитване на Mediapool от Сметната палата отговориха, че през последните 8 години (от 2015 г. до началото на февруари 2023 г.) Сметната палата е изпратила на прокуратурата части или доклади за извършени 34 одита. От тях 30 са публикувани на интернет страницата на палатата без частите, изпратени на прокуратурата, 2 са публикувани изцяло, тъй като са изпратени по искане на прокуратурата за послужване по прокурорска преписка и за сведение (докладите за "Автомагистрали" и за изпълнението на държавния бюджет през 2018 г.), а други 2 не са публикувани изобщо, тъй като целите одитни доклади са изпратени на прокуратурата. Става дума за проверките на държавната фирма "Монтажи" и на държавно предприятие "Научно-производствен център". Непубликуваните части или цели доклади продължават да не са публични, въпреки че от момента на изпращането им в прокуратурата в някои случаи са минали години.
Покрай потъването на одита на държавната фирма "Монтажи" в прокуратурата се стигна до публичен скандал, защото това попречи на осветяването на скандалното изразходване на около 500 млн. лв., отпуснати от правителството на ГЕРБ през 2018 г. за ремонт на язовирите. Още като вицепремиер в правителството на Кирил Петков Корнелия Нинова се оплака, че не ѝ се разрешава да разкрие публично корупцията в "Държавната консолидационна компания" (ДКК), защото докладът на Сметната палата за дъщерното дружество "Монтажи" е засекретен в цялост с аргумента, че съдържа данни за престъпления. Тогава стана ясно, че документът е изискан от прокуратурата в цялост още през есента на 2021 г. и одитната институция не е имала друг избор, освен да го прати на обвинителите и да го засекрети.
С изпратените одитни доклади на прокуратурата има и друг проблем. По закон държавното обвинение трябва да уведомява текущо Сметната палата за предприетите действия по изпратените материали. През последните години обаче прокуратурата практически абдикира от това си задължение, като не уведомяваше палатата за резултатите от проверките по одитните доклади. Ако не се открият данни за извършени престъпления, палатата може да публикува необявените части от докладите си. При положение че липсва обратна връзка от държавното обвинение обаче, засекретяването остава висящо.
Според експерти с образуваните досъдебни производства по докладите на палатата и на АДФИ, които не приключват с години и няма информация за движението по тях, на практика се създават възможности определени държавни служители да се държат в зависимост и подчинение, защото разкритията с техните нарушения могат да бъдат осветени пред публиката във всеки един "подходящ" момент.
С други думи, макар текстовете в закона, опитващи се да защитят разследванията на финансови злоупотреби, да имат своята теоретична логика, практиката показва, че в много случаи с тях се злоупотребява и те се ползват за потулване на финансови злоупотреби на държавни или общински органи или фирми. Всичко това говори за необходимост от промяна на законите в посока, че тайната на разследването не бива да се противопоставя на правото на обществото да научава навреме за извършените разхищения на неговите пари от онези, които е избрало да го управляват и представляват.
СПИСЪК
на изпратените одитни доклади до Прокуратурата на Република България
за периода 2015 г. – февруари 2023 г.:
Одитен доклад № 0200103214 за извършен одит на възлагането и изпълнението на обществени поръчки в Агенция "Пътна инфраструктура" за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2013 г.
Одитен доклад № 0200007813 за извършен одит за съответствие при финансовото управление на Община Белене за периода от 01.01.2012 г. до 30.06.2013 г.
Одитен доклад № 0200000514 за извършен одит за съответствие при изпълнението на бюджета и дейността при планирането, възлагането на обществени поръчки и изпълнението на сключените договори в община Родопи, за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г.
Одитен доклад № 0200300615 за извършен одит за съответствие при финансовото управление в община Левски, за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г.
Одитен доклад № 0590301515 за извършен одит на възлагането и изпълнението на обществени поръчки в община Рудозем, за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2014 г.
Одитен доклад № 0500101014 за извършен одит за съответствие при управлението на предоставените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. и за 2014 г. трансфери и собствени средства за местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища от Северна България за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2014 г.
Одитен доклад № 0400101214 за извършен одит за съответствие при управлението на предоставените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. и 2014 г. трансфери и собствени средства за местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища в Областите: Смолян, Пазарджик, Пловдив, Бургас, Благоевград, Перник, Кърджали, Стара Загора, Хасково, Кюстендил и Сливен за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2014 г.
Одитен доклад № 0200200316 за извършен одит за съответствие при финансовото управление на Министерството на правосъдието за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г.
Одитен доклад № 0200301016 за извършен одит за законосъобразност при разходването на целевата субсидия за изграждане и основен ремонт на общински пътища в общините от област Добрич: Добричка, Каварна, Генерал Тошево и Тервел, за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2016 г.
Одитен доклад № 0600101217 за извършен одит на Държавно предприятие "Национална компания "Железопътна инфраструктура" за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2016 г.
Одитен доклад № 0200302616 за извършен одит за съответствие при финансовото управление на община Шабла за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2016 г.
Одитен доклад № 0200302216 за извършен одит за законосъобразност при разходването на целевата субсидия за капиталови разходи, в т.ч. за изграждане и основен ремонт на общински пътища в общините от област Велико Търново: Велико Търново, Елена, Лясковец, Павликени и Стражица за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2016 г.
Одитен доклад № 0500201915 за извършен одит за съответствие при финансовото управление на Държавна агенция за бежанците за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2014 г .
Одитен доклад № 0100314218, съдържащ квалифицирано мнение относно консолидирания годишен финансов отчет на община Добрич за 2018 г.
Одитен доклад № 0590300416 за извършен одит за съответствие при администрирането на приходите по бюджета, управлението и разпореждането с имоти в Община Казанлък за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г.
Одитен доклад № 0500102216 за извършен Одит за съответствие при финансовото управление на община Годеч, за периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г.,
Одитен доклад № 0300202017 за извършен одит на изпълнението "Мониторинг и оценка на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" и Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" за периода от 01.01.2014 г. до 30.06.2018 г
Одитен доклад № 0100115818, съдържащ квалифицирано мнение относно годишния финансов отчет на Софийски университет "Св. Климент Охридски" за 2018 г.
Одитен доклад № 0400212518, съдържащ отрицателно мнение относно консолидирания годишен финансов отчет на община Септември за 2018 г.
Одитен доклад № 0600200718 за извършен одит на "Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина "Н. И. Пирогов" ЕАД за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2017 г.
Одитен доклад № 0100213318, съдържащ квалифицирано мнение относно годишния финансов отчет на Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий" за 2018 г.
Одитен доклад № 0600200619 за извършен одит на отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., със становище по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г.
Одитен доклад № 0400111919, съдържащ отказ от изразяване на мнение относно годишния финансов отчет на Държавното предприятие "Научно-производствен център" за 2018 г.
Одитен доклад № 0100303320 съдържащ квалифицирано мнение относно консолидирания годишен финансов отчет на община Роман за 2019 г.
Одитен доклад № 0200200220 за извършен одит за съответствие при управлението на публичните средства и дейности на Националната художествена академия, за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г
Одитен доклад № 0100111419, съдържащ квалифицирано мнение относно годишния финансов отчет на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2019 г.
Одитен доклад № 1000200119 за извършен одит за съответствие при финансовото управление на Българското национално радио за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2019 г.
Одитен доклад № 0400207021, съдържащ отрицателно мнение относно консолидирания годишен финансов отчет на община Лесичово за 2020 г.
Одитен доклад № 1000200221 за извършен одит за съответствие на изпълнението на обществените поръчки, възложени на "Автомагистрали" ЕАД, в периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2020 г.
Одитен доклад № 1000200321 за извършен одит за съответствие при сключването и изпълнението на договори по Закона за обществените поръчки от "Монтажи" ЕАД за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2020 г.
Одитен доклад № 0600100821 за извършен одит за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания на участниците в изборите за народни представители за Народно събрание, проведени на 11.07.2021 г.
Одитен доклад № 0600101321 за извършен одит за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания на участниците в изборите за народни представители за Народно събрание, проведени на 14.11.2021 г.
Одитен доклад № 0100105322, съдържащ квалифицирано мнение относно годишния финансов отчет на Комисията за защита от дискриминация за 2021 г.
Одитен доклад № 0400309322, съдържащ немодифицирано мнение относно консолидирания годишен финансов отчет на община Златоград за 2021 г.
mediapool.bg