Докато редица енергоемки индустрии и по-малки предприятия се замислиха за собствени възобновяеми енергийни източници едва с развихрилата се миналата година криза с превисоките цени на електроенергията и започнаха да разработват подобни проекти заради европейската безвъзмездна помощ по плана за възстановяване и устойчивост, някои бизнеси далеч преди това начертаха планове и финансираха собствени средства в изграждане на слънчеви покриви за производство на ток за собствени нужди.
Търговската верига "Кауфланд" (Kaufland) е сред пионерите в реализацията на фотоволтаични проекти за собствено ползване. Още в края на 2021 г. ритейлърът обяви, че вече инсталира такива панели на два свои търговски обекта. Година и половина по-късно факт са вече седем оборудвани със соларни панели покриви хипермаркета на компанията. Още две такива инсталации ще бъдат сложени на нейни обекти до края на 2023 г. А в същото време количествата електроенергия, които компанията не може да произведе сама, а купува от свободния пазар з ануждите си, от март 2022 г. са 100 процента "зелени" – тоест имат сертификат, че са произведени от възобновяеми източници.
Така към момента над 10% от хипермаркетите на Kaufland вече са оборудвани с фотоволтаици като част от ангажимента на веригата за повишаване на енергийната ефективност и ограничаване на негативното й въздействие върху климата.
Последното открито такова съоръжение е от преди месец и половина и е разположено на покрива на първия изцяло "зелен" хиперморкет в столичния квартал "Горубляне". То ще произвежда около 190 000 kWh годишно и ще намалява годишното електропотребление на хипермаркета с около 15%. Очакванията са това да доведе до спестяване на още около 100 тона CO₂ емисии годишно, отделно магазинът е изграден по най-актуалните cтaндapти зa екологично и eнepгийнo ефективно строителство. Цялото оборудване е от peдицa щaдящи околнaтa cpeдa cиcтeми, включително LED осветление и хладилни витрини с нискоемисионни хладилни агенти.
По-рано през годината веригата инсталира фотоволтаици на свои обекти в Петрич и в столичния квартал "Младост" 4. Тяхната обща мощност е 420 kWp, което се равнява на електрическата мощност на един среден по големина магазин на веригата.
Останалите слънчеви покриви на "Кауфланд" са върху магазините им в Дупница, в старозагорския квартал "Бедечка", в бургаския квартал "Изгрев" и във варненския жк "Бриз".
До края на 2023 г. още две фотоволтаични мащности ще заработят върху обекти на хипермаркета и техният общ брой ще стане девет.
Идеята е всеки от слънчевите покриви на обектите да произвежда около 20% от необходимата енергия за работата на един магазин годишно.
"Като резултат от нашата "зелена" политика, Kaufland България е спестила близо 4000 тона CO₂ емисии и 8.7 милиона киловатчаса електроенергия за 2022 г. През настоящата година ще продължим да инвестираме в изграждането на още нови фотоволтаични инсталации и технологии в нашите хипермаркети, за да намалим допълнително нашия въглеродния отпечатък. Всяка нова фотоволтаична инсталация спестява годишно близо 110 тона CO₂ емисии и намалява годишното електропотребление на хипермаркета с около 20%", коментира Иво Василев, eнергиен мениджър на търговската верига.
Отделно от това всяка година Kaufland намалява потреблението си на електроенергия средно с 2%. Компанията постига този резултат чрез последователни мерки за енергийна ефективност, сред които е и преминаването на изцяло LED осветление във всички хипермаркети, с което спестява около 30% от енергията за осветление, цялостна подмяна на хладилното оборудване с безопасен за околната среда хладилен агент и много други.
mediapool.bg