Кламер БГ - Новини: Глоба от 2.42 млрд. евро за Гугъл заради "изблъскана" услуга на конкуренти

Глоба от 2.42 млрд. евро за Гугъл заради "изблъскана" услуга на конкуренти

Технологии

|
Вт, 27 Юни 2017г. 14:45ч.
Глоба от 2.42 млрд. евро за Гугъл заради "изблъскана" услуга на конкуренти

Еврокомисията глоби американския технологичен гигант Гугъл (Google) с 2.42 млрд. евро, тъй като е нарушил антитръстовите правила на Европейския съюз, давайки предимство в търсачката си на своя услуга за сравнително пазаруване, съобщи пресслужбата на ЕК във вторник.

На компанията е даден 90-дневен срок да прекрати тази своя практика и ако не го стори, ще получи друга глоба до 5 процента от среднодневния световен оборот на Алфабет (Alphabet) – нейната компания майка на Гугъл.

От Гугъл обявиха,че ще обжалват решението на антимонополния орган на Брюксел

Санкцията е наложена заради това, че компанията е налагала своята услуга за сравнително пазаруване в собствената си търсачка, която й осигурява 90 процента от приходите чрез реклами. Компанията е оставяла на по-заден план подобни продукти на нейни конкуренти и така е злоупотребявала с господстващото си положение на този специфичен пазар.

Еврокомисарят Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията, заяви, че Гугъл е създател на много иновативни продукти и услуги, променили живота ни, и това е нещо много хубаво. Стратегията, която Гугъл избра за своята услуга за сравнително пазаруване, обаче не разчита само на това клиентите да бъдат привлечени от продукт, който е разработен по-добре от този на неговите конкуренти. Гугъл злоупотреби със своето господстващо положение като търсачка, като промотира своята собствена услуга за сравнително пазаруване в резултатите от търсенията за сметка на "изблъскването" надолу на услугите на конкурентите му, допълни тя.

Историята на казуса

През 2004 г. Гугъл пуска на пазара на услугите за сравнително пазаруване в Европа своята търсачка Фругъл (Froogle), която през 2008 г. е преименувана на Гугъл продъкт сърч (Google Product Search), а от 2013 г. е известна като Гугъл шопинг (Google Shopping). Продуктът дава възможност на потребителите да сравняват продукти и цени онлайн и да идентифицират оферти на онлайн търговци от всякакъв вид, включително онлайн магазини на производители, платформи (като Амазон (Amazon) и иБей (eBay) и други продавачи.

Когато Гугъл пуска Фругъл, на пазарите за сравнителни услуги вече има няколко установени фирми и данни на компанията сочат, че нейният продукт се представя слабо. Във вътрешен документ от 2006 г. се посочва, че "Froogle simply doesn't work"/Фругъл просто не работи).

За да бъдат конкурентоспособни, услугите за сравнително пазаруване разчитат много на трафика. По-големият трафик води до повече кликове и генерира по-големи приходи. Освен това по-големият трафик привлича повече търговци, които искат да включат своите продукти в услуга за сравнително пазаруване. Като се има предвид господстващото положение на Гугъл в общите търсения в интернет, неговата търсачка е важен източник на трафик за услугите за сравнително пазаруване.

От 2008 г. Гугъл променя стратегията си за пробив на своята услуга за сравнително пазаруване на базата на своето господстващо положение в интернет търсенията, а не във основа на качествата на самата услуга. Така когато потребител въведе заявка в търсачката на Гугъл за сравнително пазаруване, продуктът на Гугъл е излизал най-отгоре или в близост до първите резултати от търсенето, а потребителите обикновено кликват върху най-видимите резултати.

Това е злоупотреба от страна на Гугъл, която има господстващо положение на пазарите за общи търсения в интернет във всички 31 държави от Европейското икономическо пространство.

От Европейската комисия акцентират върху спецификата на този пазар, за влизането на който съществуват големи бариери, тъй като колкото повече потребителите използват дадена машина за търсене, толкова по-привлекателна става тя за рекламодателите. Генерираните печалби впоследствие могат да се използват за привличане на още повече потребители. Аналогично, данните, които машината за търсене събира за потребителите, на свой ред могат да се използват за усъвършенстване на резултатите, посочват от Еврокомисията.

Задушаване на конкуренцията

Незаконните практики на Гугъл са имали значително отражение върху конкуренцията между собствената й услуга на Гугъл и тази на конкурентите, като компанията е увеличила изкуствено трафика към своя продукт, а конкурентите са претърпели сериозни загуби.

От началото на всеки случай на злоупотреба услугата на Гугъл за сравнително пазаруване е увеличил трафика си 45 пъти в Обединено кралство, 35 пъти в Германия, 19 пъти във Франция, 29 пъти в Холандия, 17 пъти в Испания и 14 пъти в Италия.

В съчетание с другите констатации на комисията това показва, че практиките на Гугъл са задушили конкуренцията въз основа на качествата на пазара на услуги за сравнително пазаруване и са лишили европейските потребители от истински избор и иновации, смята Брюксел.

Потърпевшите може да съдят Гугъл

В съобщението се допълва, че срещу Гугъл могат да бъдат предявени граждански искове за обезщетение за причинени вреди пред съдилищата на държавите членки от всяко физическо или юридическо лице, засегнато от неговото антиконкурентно поведение. Новата Директива на ЕС относно обезщетенията при нарушения на правото в областта на конкуренцията опростява процедурата и прави по-лесно за засегнатите от антиконкурентни практики да получават обезщетения,припомнят от ЕК.

mediapool.bg