Жители на Тверска област са заснели видеа от катастрофата на самолета, на борда на който вероятно е бил основателят на ЧВК "Вагнер" Евгений Пригожин. Прави впечатление, че управлението на машината е напълно нарушено. В същото време, съдейки по звука, поне един двигател продължава да работи; струя дим се стеле зад самолета. Някои части, по-специално крилото и опашката, паднат отделно.
Всичко това ясно показва, че падането е било предшествано от експлозия. Остава само един въпрос: дали експлозията е станала вътре в самолета или отвън (т.е. в резултат на попадение на ракета), пише независимият руски сайт "Медуза", резюмирайки ключовите версии за фаталната катастрофа.
Представители на Федералната агенция за въздушен транспорт вече казват, че самолетът е бил "взривен", тоест не е бил свален (според други източници се разглеждат всички възможни варианти). Има аргументи срещу тази версия:
- Един от видеозаписите показва облак, наподобяващ следа от противовъздушна ракета.
Очевидци на видеото разказват за два взрива, предшестващи падането. Изстрелването на две противовъздушни ракети срещу една и съща цел е стандартна практика, която увеличава вероятността за поразяване на целта.
- По част от останките на самолета личат следи, подобни на дупки от готови поразителни елементи на бойна глава на зенитна ракета. Но качеството на изображението е ниско, така че е невъзможно да се прецени точно естеството на следите. По останките, паднали отделно от самолета, няма следи.
Има и аргумент в полза на вътрешна експлозия:
- Според Flightradar24 самолетът се е изкачил на височина от 28 000 фута (повече от 8.5 километра), преди да се разбие. Далеч не всички системи за противовъздушна отбрана могат да свалят самолет на такава височина. Можете веднага да отхвърлите версиите с преносими зенитно-ракетни системи (които теоретичните диверсанти биха могли да използват) и дори с всички системи за противовъздушна отбрана с малък обсег. Необходим е минимум комплекс със среден обсег (например "Бук"), който трябва да бъде разположен близо до въздушния път, по който лети самолетът.
- Мощните ракети на такива комплекси биха причинили много по-сериозни щети на самолета, отколкото се вижда във видеото на очевидци: в случай на попадение на 70-килограмова бойна глава със седем хиляди поразяващи елемента, самолет с такъв размер едва ли ще падне на цели части.
Въпросът за причините за експлозията има очевидно политическо значение. Ако самолетът все пак е бил свален от противовъздушна ракета, тогава ще може да се говори недвусмислено за участието на руските сили за сигурност. Експлозия на борда позволява практически всякакви версии (което не изключва евентуалното участие на руските власти).
Според правилата на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) катастрофата трябва да бъде разследвана от местния упълномощен орган (в случая на Русия, Международния авиационен комитет) с участието на производителя на самолета, бразилската Embraer S.A.
mediapool.bg