Руски и китайски представители тайно са обсъждали изграждането на подводен тунел, който да свързва Русия и окупирания от нея Кримски полуостров. Украинските служби за сигурност са прихванали комуникация между страните за създаването на тунел, който ще бъде защитен от евентуални атаки от страна на Украйна, съобщи "Вашингтон пост".
Разговорите, които "са включвали срещи в края на октомври", са били предизвикани от нарастващата загриженост на Русия относно сигурността на моста през Керченския проток. Руските власти се опасяват, че опитите на Украйна да разруши Кримския мост (вече има две успешни саботажни атаки) ще продължат много години. И двете атаки доведоха до логистични главоболия за Кремъл, тъй като мостът е ключов маршрут за логистика и доставки между руската континентална част и Крим.
Проектът би изисквал огромни инвестиции, вероятно в размер на милиарди, като строителството ще се извършва в активна военна зона. Авторът на статията във "Вашингтон пост" твърди, че е видял размяна на имейли, показваща готовността на Китай да участва в такъв проект.
"В един от тях от 4 октомври се описва, че Китайската железопътна строителна корпорация, (CRCC) е "готова да осигури изграждането на железопътни и пътни строителни проекти от всякаква сложност в Кримския регион", се казва в цитирания доклад. От руска страна в разговорите са участвали бизнесмени, близки до властта.
Изданието отбелязва, че е потвърдило автентичността на разменената кореспонденция чрез други източници, включително намирайки доказателства, че руско-китайски консорциум, включващ хора, споменати в кореспонденцията, наскоро е бил регистриран в Крим.
От деветте души, основали консорциума, шестима не са посочени.
Руските закони позволяват такава информация да бъде скрита, за да се защитят хората, които са обект на западни санкции. Сред тях е приятелят на Владимир Путин Аркадий Ротенберг, чиито компании построиха Кримския мост и сега участват в полагането на железопътна линия в окупираната от Русия територия на Украйна по крайбрежието на Азовско море.
Писмата, разменени между представители на консорциума през последните седмици, се отнасят по-специално до срещи с китайски представители в Крим. Китайска железопътна строителна корпорация, която е построила много магистрали и железопътни линии в Китай и е участвала в изграждането на московското метро преди няколко години, е била потърсена за коментар от "Вашингтон пост", но е отказала. Репортер на изданието се е свързал с топ мениджъра на консорциума в Севастопол, но и той не е пожелал да отговаря на въпроси.
През октомври Владимир Калюжни, който според документите е генерален директор на консорциума, е изпратил имейл до Георгий Мурадов, който е постоянен представител на Република Крим при президента на Руската федерация от 2014 г. (а също заема длъжността заместник-председател на Съвета на министрите на Крим).
Калюжни пише:
[Имам] писмо от нашите китайски партньори за готовността на една от най-големите компании в Китай, CRCC, да участва като главен изпълнител в строителството на тунел под Керченския пролив."
В разговор с кореспондент на "Вашингтон пост" Калюжни е окачествил разговорите за тунела като "празни приказки". После е завил, че няма да каже нищо на "вражеските медии" и е затворил телефона.
В имейлите се споменават преговорите на консорциума с изпълнителен директор на CRCC на име Сю Хуасян; същото име като вицепрезидента и заместник-генералния директор на международния отдел на компанията. "Вашингтон пост" не е успял да се свърже с него.
Кореспонденцията показва стремежа на Китай да запази секретност (от 2014 г. действат американски санкции, които забраняват работата в Крим). CRCC ще участва в проекта само при "строга конфиденциалност", а във всички договори името на компанията ще бъде заменено с "друго, несвързано юридическо лице", се казва в едно от писмата.
Друга споменава китайска банка, която е готова да "конвертира доларовите си средства в рубли за прехвърляне в Крим с цел финансиране на проекти" на консорциума. Американски служител, участващ в прилагането на политиката на санкции, би намерил за странно, ако големи китайски компании или правителството на страната подкрепят подобен проект.
Както заради настоящите американски санкции, така и защото "изглежда, че ще бъде лесна мишена за Украйна".
Поради риска от украински удари, консорциумът едва ли ще може да използва съвременни технически средства като драгиращи кораби, коментираха пред изданието експерти по изграждането на такива конструкции.
Следователно ще трябва да използвате традиционният метод – изграждане на тунел с хоризонтално сондиране. В този случай ще бъде възможно да бъде ударен само в началната точка. Според експерти такъв тунел би бил най-дългият в Европа и сравним по мащаб с тунела между Дания и Германия, чието изграждане отне осем години и струваше над 8.7 млрд. долара.
Но Кримският тунел най-вероятно ще изисква много повече време заради проблеми с обезпечаването на сигурността.
mediapool.bg