След осемчасови дебати късно вечерта в петък парламентът одобри поправки в Наказателния кодекс (НК), с които се увеличават нказанията за причинена смърт на пътя и каналджийство. По тези промени се спори от години, но досега проектите отлежаваха в народното събрание.
Алкохол и наркотици
Завишават се наказанията за причинена смърт на пътя. Ако престъплението е извършено по непредпазливост, санкцията ще е от три до осем години вместо досегашните от две до шест. При особено тежки случаи съдилищата се задължават да осъждат на пет до дванадесет години при три до десет години в момента.
Увеличават се и наказанията при други особени случаи – след употреба на алкохол или наркотици, при шофиране без книжка, при инцидент на пешеходна пътека, при преминаване на червен светофар, с превишена скорост и др.
Причинената в такива условия смърт ще се наказва с между пет и петнадесет години. За особено тежки случаи се предвиждат от десет до двадесет години.
Макар и увеличени, наказанията не гарантират намаляване на този тип инциденти. Това бе и един от основните спорове преди приемането на поправките. Само по себе си увеличаването на наказанието не значи непременно превенция.
Освен това санкциите за неспазване на пътните правила би следвало да започнат много по-рано с контрол върху водачите и за по-леки нарушения, които се наказват с глоби. В момента тази част от работата на държавните институции куца. Всяка година МВР не успява да връчи стотици хиляди фишове и актове и много нарушения остават ненаказаните. Има и фрапиращи случаи като този с осъдения на 20 години Георги Семерджиев, в които става дума за полицейски чадър над сериен нарушител на правилата.
Каналджийство
Наред с наказанията за престъпления по пътя бяха увеличени и тези за превеждане и подпомагане на незаконно влезли у нас мигранти. За тези престъпления вече ще се полагат между три и осем години.
За подобни промени настояват отдавна от МВР. През последната година имаше няколко случая на загинали полицаи при преследване на мигранти и трафиканти. Има обаче опасност обвинените за тях да се отърват с леки наказания.
Формално погледнато държавата се справя добре с тези случаи, защото годишно има хиляди осъдени и за каналджийство, и за незаконно преминаване на границата. Масово обаче присъдите са условни.
mediapool.bg