Кламер БГ - Новини: Омбудсманът поиска от здравните власти безплатен телефон за Covid

Омбудсманът поиска от здравните власти безплатен телефон за Covid

България

|
Вт, 21 Дек 2021г. 13:47ч.
Омбудсманът поиска от здравните власти безплатен телефон за Covid

Диана Ковачева

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до здравния министър проф. Асена Сербезова, в която настоява телефонът, на който гражданите могат да получават информация, свързана с Covid-19, да стане безплатен или да бъдат осигурени достатъчно телефонни линии, с обичайното таксуване за услугата. Повод за препоръката са ежедневно постъпващите в институцията на обществения защитник сигнали от граждани, в които изразяват възмущение, че на обявения от Столичната РЗИ телефонен номер 070050014 за въпроси, свързани с Covid-19, им се начисляват такси, без реално проведен разговор.

През ноември МЗ вече пусна собствена телефонна линия за въпроси относно ваксините.

Омбудманът обаче изразява безпокойство за телефонната линия на РЗИ.

"Като омбудсман съм силно обезпокоена и намирам за основателно недоволството на гражданите, че за обаждане на посочения телефон, заплащат за услугата по тарифа, съгласно условията на съответния мобилен оператор, като сумата често е значителна. Известно е също, че обажданията към номер 0700 не са включени в пакетите безплатни минути към повечето абонаментни планове", посочва Ковачева.

Тя дава за пример жалба на жена, която прилага разпечатка, от която е видно, че за общо 16 нейни обаждания към сметката й са начислени 8 лв., и то само за изслушани указания на оператора, но не и за проведен разговор със служител на СРЗИ. Жената е недоволна, защото е таксувана, без да е получила реално услуга.

"Смятам, че в условия на пандемия и при засиления интерес на граждани по въпроси, свързани с Covid-19, е недопустимо информирането им да става за сметка на допълнителни, често значителни разходи за телефонната услуга", подчертава омбудсманът.

Във тази връзка Диана Ковачева настоява да бъде обсъдена възможността гражданите да могат да задават своите въпроси за Covid на безплатен за тях телефон, а при невъзможност – да им бъдат осигурени достатъчен брой телефонни линии с обичайното таксуване на услугата.

"Практика в тази област има Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), чийто национален телефонен номер с код 0800 за обслужване на гражданите е безплатен. Вярвам споделяте мнението ми, че в условията на извънредна епидемична обстановка, контактът с институциите по актуални за гражданите въпроси, имащи пряко отношение към техните живот и здраве, не следва да ги натоварва допълнително с разходи", посочва Ковачева.

mediapool.bg