Министерството на образованието и науката ще подкрепи предложението за повторно явяване на държавен зрелостен изпит след 12. клас за повишаване на оценката. В момента резултатът от матурите остава до живот.
Вероятно ще се реши проблемът с изпитите след 7. клас. В момента за тях има само една дата и ако ученик я пропусне дори и по уважителни причини като заболяване, автоматично получава 0 точки и няма шанс все пак да положи изпита.
За промените съобщи министърът на образованието проф. Галин Цоков в четвъртък.
Втори шанс за зрелостниците
Първо от образователното министерство съобщиха, че на среща с омбудсмана Диана Ковачева проф. Цоков е обявил, че подкрепя настояването на обществения посредник зрелостниците да могат да повишат резултатите си от задължителните матури като държат изпитите и втори път. Сега втора сесия има само за учениците, които не са издържали задължителните матури от първия път.
"Целта ни е да дадем възможност на зрелостниците да повишат своите резултати, защото в момента оценките от матурите остават за цял живот, което е несправедливо", обясни Ковачева. Министър Цоков каза, че екипът му също работи в тази посока и търси най-доброто решение, за да се даде подобна възможност максимално скоро. "Важно е да дадем възможност за повторно явяване и на учениците, които вече са положили своите матури, и да обсъдим с висшите училища механизма за признаване на тази оценка при кандидатстване, без да се наложи повторно издаване на диплома за завършен 12. клас", каза проф. Цоков.
Вероятно желаещите да повишат оценките си ще могат да го направят, като се явят повторно на съответния изпит през следваща година.
Не е ясно от кога тази възможност ще се прилага на практика.
Проф. Цоков съобщи още, че критериите за оценка на последната задача от задължителната матура по български език ще бъдат обявени публично. Става въпрос за есе или интерпретативно съчинение. "Целта е всички родители и ученици да знаят по какви критерии работят оценителите, за да повишим и доверието в този процес", обясни той.
Втора сесия за седмокласниците
Работи се за втора изпитна дата за седмокласници със здравословни или други сериозни проблеми, които не са им позволили да се явят на редовното национално външно оценяване, съобщи по-късно през деня проф. Цоков. По думите му целта е тази възможност да се даде още от тази учебна година, като датата ще е най-вероятно през септември. Предстои да се уточнат условията и документите, които учениците ще трябва да предоставят.
"Идеята ни е тези деца, които се явяват на допълнителната дата, да се състезават само за незаетите места от редовния план-прием", каза проф. Цоков. Той поясни, че те ще могат да влязат в съответно училище само ако успеят да достигнат бала, с който учениците са приемани по време на редовните класирания.
Ако обаче тези ученици кандидатстват само за незаетите места след трите редовни класирания, то има голяма опасност да не влязат в желаната гимназия дори и ако имат по-висок бал от минималния за прием в нея. Причината е, че през септември местата в тези училища вече може да са заети.
"При форсмажорни ситуации, както бяха наводненията през тази година, ще се издава заповед за провеждане на изпита след 7. клас на друга дата", каза още министър Галин Цоков.
Козметични промени в учебните програми
Образователното министерство обяви и предложенията си за промени в учебните планове. Повечето от тях обаче са чисто козметични.
Част от измененията засягат отпадане на понятия и теми като "отрасъл" по география или анотация и делово писмо по български език и литература.
Има и преместване на теми, очаквани резултати и понятия от един клас в друг в рамките на даден образователен етап. Така Вазовите "Левски" от "Епопея на забравените" и "Под игото" ще се изучават вместо в 10. в 11. клас, "за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за национално външно оценяване". По математика понятието "проста лихва" се премества от 5. в 6. клас, а темата "Еднаквости в равнината" преминава от общообразователна в разширена подготовка.
По някои предмети се въвеждат нови понятия като "кръгова икономика" по география и икономика. По човекът и природата се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта "Единство на природата".
Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в 8.-10. клас
И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език.
Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка. Първо това ще се случи за измененията в програмите от 1. до 5. клас, както и в тези за 8. клас. Те ще се прилагат още от предстоящата учебна година. През 2024–2025 години би трябвало да влязат в сила новите програми за 6. и 9. клас, а от учебната 2025–2026 година тези за 8. и 10. клас. До одобряването на нови учебници се използват съществуващите.
"Предложените промени са в резултат на приключилия цялостен преглед на приложимостта на програмите през 2022 година. Прегледът включваше анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от 1. до 10. клас, изготвяне на становища на работни групи (по две за всеки учебен предмет, като в екипите участваха и учители, предложени от социалните партньори), анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване (с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание)", припомнят от образователното министерство.
Проучванията сред ученици и родители показаха, че те смятат, че учебниците са написани на твърде сложен, неясен и несъобразен с възрастта на децата език, в учебните програми има прекалено много информация, недостатъчни примери и обяснения, а времето за упражнения е малко.
mediapool.bg