Консорциумът "Соф Кънект" беше избран за концесионер на летище "София". Той се състои от международния фонд "Меридиам", който държи 99% в обединението. Останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг". Техен партньор е операторът на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".
Френско-германският консорциум "Соф Кънект" спечели концесията с комплексна оценка от 86.12 точки. Техническото им предложение получи максималните 100 точки. Годишното им концесионно възнаграждения е 24.54 млн. евро и беше третото най-голямо като сума и второ като процент от бъдещите приходи на летището – 32%. Обещаните инвестиции са в размер на 608 млн. евро – най-малките от всичките петима участници в процедурата.
Договорът за концесия на летището за 35 години между държавата и "Соф Кънект" не е подписан. Причината е обжалването на процедурата от останалите четирима кандидати. Говорителят на "Меридиам" Стефан Верман представи плановете на "Соф Кънект" за развитието на летище "София".
Не бяхте сред фаворитите за спечелването на концесията на летище "София". Това беше ли изненада за вас?
За нас не беше изненада, че спечелихме процедурата за концесия. В предложението си успяхме да постигнем много добър баланс между четири основни показателя - инвестиции, летищните такси, приходите и разходите и пътникопоток.
В първите няколко години не предвиждаме да бъдат увеличавани таксите за авиокомпаниите. Това ще стане чак след изграждането на новия терминал 3, като увеличението ще е плавно. Това е голямо преимущество на офертата ни и затова не сме изненадани, че спечелихме концесионната процедура.
Капиталовите разходи са много важни, но вие спечелихте концесията с най-ниската инвестиция – само с 8 млн. евро над минимума от 600 млн. евро. Това изненада всички.
Над 600 млн. евро си е значителна инвестиция откъдето и да го погледнеш. През последните години в терминал 2 са инвестирани около 150 млн. лв. Тоест имаме неколкократно увеличаване на капиталовите разходи. Идеята ни е да инвестираме това, което е необходимо в летището. По-големи инвестиции означава по-високи такси за разходи, по-високи такси за авикомпаниите, а оттам и по-високи цени за билетите. Това ще доведе до по-малко пътници.
Нашата цел е да увеличим пътникопотока, да гарантираме неговият растеж през годините. Планираме всяка година броят на пътниците да се увеличава средно с малко над 3% и през 2055 г., когато е крайният срок на концесията, той да достигне около 23 млн. Сега годишно минават около 7 млн. пътници през летище "София".
Да вземем за пример летището в Мюнхен, което се управлява от нашия партньор. През 1992 г., когато е взето на концесия, през него са минавали 12 млн. пътници. Днес техният брой е 48 млн., а летище "Мюнхен" е едно от най-добрите летища в света и единственото в Европа, което е с 5 звезди. В света такива са само 7 летища.
Освен това трябва да отбележим, че в тръжната документация размерът на инвестициите не е ключов при оценяването на офертите. В оценката тежест от 55% се дават на приходите, които ще получи държавата, а останалите са за техническото предложение. Инвестициите бяха само условие, но не и приоритет.
В България се знае твърде малко за фонда "Меридиам". Разкажете повече за него и проектите му? Има ли български акционери в него?
"Меридиам" е фонд, който се занимава с развитието на големи инфраструктурни проекти в транспорта, енергетиката и социалната инфраструктура. Работим по 70 проекта в 23 държави, в които са инвестирани общо 55 млрд. евро. По-голямата част от тях са в Европа. От две години развиваме проекти и в Северна Америка, а вече имаме и в Африка.
Наши проекти са разширението на терминал В на летище "Ла Гуардия" в Ню Йорк с концесия за 35 години и инвестиция от над 5 млрд. долара, летището "Кралица Алия" в столицата на Йордания Аман с концесия за 25 години и две летища в Мадагаскар.
Най-големият ни проект е изграждането на високоскоростна жп линия между Париж и Бордо в сътрудничество с френските железници. Този проект е за близо 8 млрд. евро, а публично-частното партньорство е за срок от 50 години. Друг голям проект е изграждането на магистралата А2 в Полша, който се реализира заедно с "Щрабаг". Наскоро спечелихме още един голям проект в Полша в сферата на енергетиката.
В САЩ участваме в тунела на пристанището на Маями (903 млн. долара), магистрали в щатите Тексас и Вирджиния (6.4 млрд. долара), магистралите А4 и А7 в Германия (750 млн. евро), пристанище Кале (862 млн. евро), трамвайната система на Флоренция (406 млн. евро) и други.
Основните характеристики на нашата работа са, че поемаме ангажимент в най-ранен етап на проекта и работим дългосрочно с хоризонт на действие 25 - 50 години. Досега не сме се отказали от нито един от тези 70 проекта. Това означава, че може да се разчита на нас като на надежден партньор.
Относно акционерната структура на "Меридиам" трябва да се прави разграничение с фирмата, която управлява фонда. Акционерите на "Меридиам" са основно пенсионни фондове и застрахователни дружества от Европа, Азия и САЩ. Фирмата, която ръководи "Меридиам", се управлява от основателя на компанията Тиери Део и служителите й.
Не разбрах има ли български капитали в "Меридиам". Има спекулации, че вашият успех е подпомогнат от български бизнесмени като Кирил Домусчиев или като Делян Пеевски например. Чул ли сте за тези спекулации?
Наясно сме с тези спекулации, но подчертавам, че нито един български бизнесмен няма акции в "Меридиам". Офертата ни е само и единствено на фонда "Меридиам" (99%) и "Щрабаг" (1%). Привлякохме австрийската компания, защото работим с тях заедно по редица проекти и ни е необходим техния опит. С "Щрабаг" реализираме съвместни проекти в Германия, Полша и Ирландия. Компанията има опит в България, включително и в изграждането на терминал 2 на летището в София. "Щрабаг" ще бъде ангажирана с кратскосрочни договори и поддържащи дейности. Към момента това не означава, че компанията ще строи новия терминал на летището. За него предстои да бъде организирана процедура и този, който даде най-добрите условия, той ще спечели.
Не разбирам защо тогава ви бяха необходими "Щрабаг" в консорциума?
"Щрабаг" е една от големите инфраструктурни компании, с които, както вече казах, имаме успешни проекти, а и те имат опит в България. В подготовката на офертата ни беше необходим техния опит в изработването на графика и остойностяването на строителните дейности по двата съществуващи терминала, както и изграждането на новия. Освен това в началото на концесията ще е необходимо много бързо да се взимат технически решения, за което ще ни е нужен опитът на "Щрабаг".
Означава ли това, че след две-три години "Щрабаг" ще напусне консорциума?
Може би. Не знаем какво ще се случи в бъдеще, но за момента работим добре с "Щрабаг" и ни е необходим техният опит.
Каква е стратегията ви за развитието на летище "София"?
Най-важното за нас е да подобрим обслужването на пътниците, да разширим маршрутите с привличането на нови авиокомпании, да подобрим условията на труд на работещите на летището. Целта ни е да направим летище "София" регионален лидер и връзката на Европа с Азия.
Стратегията ни ще бъде реализирана на няколко етапа. През първите две години ще бъде направен основен ремонт на двата терминала и ще бъде построен нов паркинг. Проверката за сигурност и паспортният контрол за международните полети ще бъдат засилени с допълнителни филтри. Това обаче няма да стане за сметка на образуването на опашки, а напротив целта е пътниците по-бързо да преминават през контрола. Терминал 2 ще увеличи капацитета си, търговската зона ще бъде разширена с нови магазини за заминаващите пътници, както и с обособени места за хранене. Ще има преконфигурация на ръкавите на самолетите.
През първите две години са планирани и серия от технически инвестиции, като например във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър. Ще бъдат направени инвестиции и в летищното оборудване и инфраструктура, които ще подобрят значително оперативната ефективност на летището. Те включват преустройство на обозначителната система на перона на терминал 1, противопожарна станция с чисто ново учебно съоръжение, обновяване на съоръженията за поддръжка и други.
Следващият етап е развитие на летището до 2030 г. и тогава ще бъде изграден новият терминал 3, а сегашният терминал 1 ще бъде изведен от експлоатация. Всичко това по никакъв начин няма да нарушава работата на летището. Ще използваме опита си от летище "Ла Гуардия" в Ню Йорк. Новият терминал 3 ще бъде непосредствено от лявата страна на терминал 2 и ще минава покрай контролната кула за управление на полетите. Тя ще предоставя възможност за директно качване в самолета през ръкав, както и отиване пеш до него за нискобюджетните авиковпании.
В третата фаза на проекта е предвидена разширяване на терминалите 2 и 3 и изграждане на нов карго терминал на мястото на терминал 1.
Целта ни е да превърнем летището в притегателен център за столичани с ресторантите, магазините и забавленията, които ще предлага.
Ще развиваме летище "София" по примера на това в Мюнхен, което е единственото в Европа с пет звезди и в момента до него се изгражда стартъп град. Днес летище "Мюнхен" е най-голямото работно място в Бавария с 38 000 служители и 520 компании. Стартътъп ситито се развива върху терен близо до летището, който е отдаден на инвеститори за изграждане на офисни и търговски площи, които да привличат стартъп компании. Страхотно ще бъде, ако имат акцент върху транспорта или авиацията, но това не е задължително.
Откъде ще осигурите финансирането от 608 млн. евро?
Около една трета от сумата ще бъдат собствени средства. Останалите ще е привлечен капитал от международни финансови институции. Такава е обичайната практика.
По концесионната процедура имате ли ангажимент да няма съкращения на персонала? Ще запазите ли работниците и служителите на летището?
Ще работим със служителите на летището за подобряване на тяхната квалификация. Планираме дори да изпратим част от тях на обучение в Мюнхен. Ще наемаме и нов персонал, който ще е необходим за новите дейности на летището.
Как оценявате проведената концесионна процедура, като се има предвид, че всички останали кандидати обжалваха решението на комисията?
Съвсем нормално е конкуренцията да предприеме правни действия. Това е обичайно за всяка една такава процедура. Очакваме тези спорове да приключат до края на годината.
Имахте ли вече среща с някой от българското правителство?
Досега не сме се срещали с никого от българското правителство, защото такива бяха условията в процедурата. След обявяването на избора на изпълнител също не сме имали среща, защото тече обжалване на процедурата. В бъдеще се надяваме да работим заедно, защото, за да имаш успех при реализацията на такъв мащабен проект, е необходимо да вървиш ръка за ръка с концедента. Ще се радваме да се срещнем възможно най-скоро.
mediapool.bg