Кадри на ГЕРБ и ДПС се връщат като заместник- министри и съветници в министерство на земеделието, заяви в интервю за Mediapool уволненият изп. директор на фонд "Земеделие" Николай Каварджиклиев. Той посочи, че реално зад смяната във фонд "Земеделие" стои президентът Румен Радев. Според него по най-песимистичен сценарий България може да загуби до 20 млн. евро по Програмата за развитие на селските райони до Нова година. Ако се приложат реални мерки от служебното правителство, тази загуба може чувствително да се ограничи.
Г-н Каварджиклиев, вие и почти цялото ръководство на фонд "Земеделие" бяхте сменени от служебното правителство. Чистка ли наблюдавахме по върховете на фонд "Земеделие"?
Дали е чистка или промяна, е въпрос на тълкуване. Фактът е, че са сменени трима от четирамата заместник- изпълнителни директори на фонд "Земеделие" и самият изпълнителен директор. Доколкото зная, вече има промени и в другия състав надолу.
Какво имате предвид, сменени са и шефове на дирекции ли?
Да, има и други промени в централно управление на фонда. Сменени са някои началник отдели, директори на дирекции, пиарът на институцията. Всеки има право да си прави екипа. Проблемът е, когато в такава тежка ситуация се сменят кадри, които действително отговарят за оперативната дейност на фонда. И това са доказани специалисти в областта си. Защото зам.- директорите на фонда извършват изцяло оперативна работа. Това са хората, които директно не само контролират и управляват, но и оперативно работят в ресорите, които управляват, а от това в крайна сметка зависи ритмичното усвояване на евросредствата.
Колко време би отнело на новите шефове да навлязат и очаквате ли да има забавяне?
То зависи от човека, всеки се учи различно бързо. Например, аз силно се надявам Ива Иванова (назначеният зам.-изп. директор, който отговаря за Програмата за развитие на селските райони и от години работи във фонд "Земеделие") да поеме нещата, защото тя е израснала във фонда, има кариера вътре във фонда и би трябвало да се справи със задачите, които са поставени. Друг е въпросът, доколко има управленски опит.
А експертен опит има ли?
Като експерт не мога да кажа нищо лошо за нея, справя се.
В момента, вероятно сте забелязали, тече негативна кампания срещу нея като се публикуват нейни снимки и се твърди, че е работила като модел и манекенка...
За съжаление, тече такава кампания. Аз не мога да кажа нищо лошо за момичето. Жалко е, че такава кампания унищожава живота на един млад човек, защото вследствие на подобни неща се стига до тежки психични травми. Дали ще се справи, времето ще покаже.
Вече изминаха няколко дни от заседанието на УС, с което бяхте освободен от поста, знаете ли кой точно и защо ви смени?
Формално, Управителният съвет на фонд "Земеделие", включващ зам.- министри от различни министерства. Реално, решенията на УС ги подсказва този, който управлява служебното правителство. Президентът назначава служебното правителство. Той е отговорен за неговата работа, за дейността, значи стигаме до там.
Самият земеделски министър Явор Гечев от няколко дни обаче обяснява пред медиите, че вие сам, по време на заседанието за смяната ви, сте казали, че "не се чувствате част от неговия екип"..
След като взеха решение да освободят мен и трима от заместниците, аз споделих с тях, че ако не бяха направили този ход, аз бих си подал оставката, защото не се чувствам част от техния екип. Това обаче не означава, че аз не съм професионалист и не бих си работил работата, но не бих я вършил по начина, по който виждам, че те работят. Аз гласувах сам за освобождаването си, защото не съм част от този екип и не бих желал да съм с този екип. Но, забележете - гласувах против освобождаването на тримата зам.-изпълнителни директори.
Тоест, вие сте направили този избор за да покажете, че държите да останат експертите, които смятате че могат да свършат работата и България успешно да усвоява средства от ЕС?
Разбира се, ако аз съм пречката - ето оставката ми е в джоба.
Настоящият зам.-министър на земеделието Георги Събев каза, че забелязва при вас "промяна на 180 градуса". В изказванията ви вече имало "политически тези, свързани с предизборната кампания". Така ли е?
Аз не съм член на никаква партия. Чисто експертно говоря и говоря истината. Ако смятат, че не говоря истината, нека да докажат обратното.
Почти 7 месеца се задържахте начело на фонд "Земеделие". Какво заварихте, с какво трябваше да се справите и оставихте ли бреме на наследника си?
Фондът е много интересна институция, тя би трябвало да е чисто финансова институция. За съжаление, връзката й с Министерство на земеделието я прави политически зависима. Двете институции на практика са скачени съдове и това е най-големият проблем. В момента министерството взема политическите решения и насоките за развитие на програмите, а фондът прави контрол и изплаща субсидии към фермери и предприемачи. И общо взето фондът, като края на веригата в земеделския бизнес, вижда всички позитиви и негативи от управляващите министерството и се сблъсква с пълния хаос, който цари там. В министерството няма един регистър, който да се води в съответните агенции и да работи както трябва. Няма нещо, което да е подредено в годините и да работи както трябва. Много често това, което се подава като информация от регистрите - било на Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) или Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ), която дори няма регистър - там са с насипни документи, не е актуализирано. Знаете какво е: когато в една информационна система влиза боклук- излиза боклук. В момента, т. нар. хакната система на БАБХ още не работи.(За хакерската атака бе съобщено на 6 август - б.а.) Тя и да не е хакната, резултатът е същият.
Говорите за системата ВетИс, нали? Системата, в която чрез регистрация на ушните марки следи животните във фермите?
Да, там данните не са актуализирани неясно откога.
Като ви слушам, се чудя какви виртуални животни търси министерството, след като системата, която ги разкрива, се обновява с големи закъснения.
Пак ви казвам - боклук се вкарва, боклук излиза. Няма откъде да се вземе актуална информация.
Поставя ли ли сте този въпрос, защото все пак чрез тези данни се изплащат субсидии за животни…
Ежедневно пред министерството. Някой трябва да седне да работи структурирано и да подреди тази къщичка, защото хаосът е невероятен.
Вероятно всичко това утежнява доста работата на самия фонд "Земеделие"?
Разбира се. В годините видимо е отсъствала добра комуникация между министерство на земеделието и фонда. Съмнявам се, че ще бъде и постигната такава, защото много често фондът е служил за извинение за глупости, които се вършат.
Как може да се промени тази ситуация?
Необходимо е разделяне. Фондът да си поеме чисто финансовите функции. Да се даде мандат на управляващите фонд "Земеделие", така както имат мандат ръководителите на всяка една финансова институция и управлението на фонда да не зависи от политическите прищевки на тези, които управляват министерството. Ако някой ще упражнява контрол върху проекти, ако някой ще упражнява контрол върху обществени поръчки, той трябва да има някаква политическа независимост. И съответно, ако направи гаф или проблем, ще си носи отговорността.
Вие имате и одитиращ орган.
Естествено. И то не един. Така че или фондът реално трябва да заработи като финансова институция, за да работи гладко и нормално с мениджмънт, който има ясен мандат, цели и задачи. В противен случай хаосът ще продължи и министерството ще продължи да си извинява политическите грешки с работата на фонда. Фондът ще се гъне. Може би аз съм първият, като доскорошен директор на фонда, който смее да говори на тази тема.
Това политическо влияние, което идва от министерството към фонда, може би не е случайно. Може би това е пътят, по който властта се опитва да лобира за дадени проекти, например на партийни дарители?
Може би.
Към вас отправяно ли е такова лобиране за конкретни проекти.
При мен не се е случвало. Като гледам назад в годините, вероятно се е случвало, защото се виждат редица гафове, които са правени. Например, прочутите "къщи за тъщи". Там, където се е случвало, след това има и последствия. Има разследвания, има ОЛАФ, ЕК и т.н. Има много приключени вече преписки и указания за събиране на нашите вземания от голям брой проекти за къщите за гости.
В какъв размер?
Уточнява се още, колегите продължават да работят. Те не са спрели, надяваме се да не е много голям. (Последно ОЛАФ обяви, че изисква България да върне заради къщите за тъщи - 28.7 млн. евро - б.а.) Има и други програми, по които има указания за събиране на средствата, но те са с гриф "секретно" и не мога да говоря свободно за тях, но да кажем са по мярка за информационни кампании.
Вероятно имате предвид промоционалните програми за вина и сирена, биопродукти, по които от години тече разследване.
Да, там се касае за работа на асоциациите, които са правили промоционални кампании на продуктите си с европари. (Последно кабинетът "Борисов 3" обяви, че Брюксел е спрял 15 млн. лв. и тръгна на изпроводяк да обжалва - б.а.)
Поемайки поста на директор на ДФЗ, вие реално наследихте работата на екипа на служебното правителство, в което сегашният министър Явор Гечев, бе зам.- министър. Вероятно част от проблемите, на които сте се натъкнали, идват и от техни решения.
Част от забавянията на проектите идват и от техни решения. Но по-голямата част идва от слабата работа на правителството на ГЕРБ преди това.
Какво имате предвид?
Първо, настоящата Програмата за развитие на селските райони е с хоризонт 2014-2020 г. Вече сме 2022 година, служебното правителство бе 2021 г., което означава, че до 2020 година правителството на ГЕРБ би трябвало да се справи с три четвърти от задачите.
Разплатени ли са вече поне 65% от средствата по тази огромна европрограма, възлизаща на над 3.7 млрд. евро?
Не, не са. Няма и как да има такива разплащания. Трябва преди това да има договаряне и одобряване на проекти, за да има разплащания.
Каква част от програмата за развитие на селските райони е разплатена?
58 на сто. Освен това трябва всички да благодарим на Господ, че е имало Covid, защото благодарение на карантините програмата бе удължена с две години. Част от парите бяха прехвърлени като директни Covid субсидии на калпак. Затова казвам, че по-голямата вина е на правителството на ГЕРБ и г-жа Десислава Танева като земеделски министър.
Доколкото разбрах, в началото на мандата ви през март тази година фонд "Земеделие" е бил задръстен с европроекти заради приеми обявени от служебното правителство…
Служебното правителство е приело за оценка без ранкинг (критерии за подбор - б.а.) 1860 проекта по мярката "Инвестиции в земеделски стопанства". (Това е перото за създаване на нови ферми, градини, закупуване на техника и т.н. - б.а.) Наличните средства обаче са били за 800-900 от тези проекти. Когато няма ранкинг, по закон служителите на фонда трябва да разгледат абсолютно всички проекти.
Как е допуснато това нещо? Г-н Явор Гечев, който тогава бе зам.- министър, е работил във фонд "Земеделие", знае как работи системата.
Не е от вчера в системата. И съветниците му не са от вчера в системата. Това има и плюсове, има и минуси. Такъв тип прием на проекти може да се направи, ако си в началото на програмния период, и имаш комфорта и времето да го работиш. Когато си в края, не е редно да се правят такива работи, защото това нещо блокира работата на фонда и вместо колегите да разгледат 800 проекта, разглеждат 1800. Отделно през 2018 г., отново по времето на г-жа Десислава Танева, решават, че започват да работят по системата ИСУН (системата, по която се кандидатства онлайн по оперативните програми и е публична), независимо че земеделието има своя система, която се нарича ИСАК. Това автоматично повишава три пъти работата на фонда и се забавя разглеждането и одобрението на проектите. Защото се налага да работят веднъж по агрорегламентите и втори път по Закона за управление на еврофондовете, по който функционира ИСУН. Това се случва при един и същи капацитет от хора.
Вие реално наследихте Борис Михайлов, който от няколко дни вече е назначен в настоящото служебно правителство като директор на НАП. Какво наследство получихте?
Той остави това, което е оставил предишният на него.
Е, нищо ли не е направил?
Аз не намирам някакво развитие във фонда по негово време. По негово време правомощията му са били изцяло делигирани на Боряна Алексова, която директно е управлявала Програмата за развитие на селските райони и реално тя е управлявала фонда. (Боряна Алексова бе зам.-изпълнителен директор на фонд "Земеделие" по време на служебните кабинети на Стефан Янев. Тя е дъщеря е на съветник на президента Румен Радев, а преди да влезе във фонд "Земеделие" бе консултант и пишеше проекти именно по Програмата за развитие на селските райони - б.а.). Тя се е постарала да организира така, че да се развият нещата, но има пропуски. Например, никой не се е сетил да изиска акредитация за старта на споменатата мярка "Инвестиции в земеделски стопанства" и тя не може да тръгне цели 7 месеца - от октомври 2021 година до април 2022 г.! Министерството не я е акредитирало толкова време и се бездейства.
Да преведем на човешки език какво се разбира под акредитация?
Не са дали разрешение да се ползват документите за кандидатстване до април 2022 г.
Защо се случва това?
Защо се случва? И аз мога да задам същия въпрос. Или някой го е проспал от министерство на земеделието, или някой не си е свършил работата, или някой умишлено не си е свършил работата.
Допускате ли да е целенасочено, защото това бе служебно правителство на Стефан Янев, знаеше се, че рано или късно ще има редовно..
Може и с тази цел да е направено, но това могат да го кажат само тези, които са били тогава там. Голяма част и в момента са там.
Чух да казвате, че в момента в Министерство на земеделието се връщат и хора от групата ГЕРБ - ДПС. Кого визирате?
Ако погледнете, единият зам. министър, говоря за Тодор Джиков, той е силно свързан с ГЕРБ. Не са тайна и контактите му с Цветан Цветанов. (На парламентарните избори за 45-о НС Джиков бе втори в листите на "Републиканци за България" в 24 МИР - София - б.а.). Друг пример е Светлана Боянова, която е настоящ съветник на Явор Гечев и бе зам.-министър в първия кабинет на ГЕРБ. Тя в момента присъства на всички срещи, взима решения.
Друг съветник е Емил Дърев, който бе зам.- изпълнителен директор на фонд "Земеделие" по време на кабинета "Станишев". Честно казано, малко странно ми е именно Светлана Боянова и Емил Дърев да са съветници, защото и двамата са свързани с консултантски фирми. Емил е и в асоциацията на консултантите. Отворен е въпросът дали не се стига до конфликт на интереси.
Как се отрази руската война в Украйна на европроектите?
Някои от фирмите, които целяха продукцията да се експортира за Украйна и Русия, заради войната се наложи тотално да преосмислят проектите си. Например, ако правиш консерви домати и се планира тези домати да се продават там, е ясно, че няма как да стане. Други заради невъзможност да купят техника на същата цена или пък заради невъзможност да я доставят в срок, се отказаха от проектите.
От ваше участие в парламентарната комисия по земеделие и на една от зам.- шефовете - Виктория Иванова, поне за медиите стана ясно, че под риск е да се загубят 50 млн. евро по Програмата за развитие на селските райони.
Вижте, Виктория Иванова не е капацитет, който да говори за тези работи. Тя визираше една мярка за "Напоителни системи" ЕАД, при която видимо обществената поръчка не бе направена както трябва. Договорите, които бяха подготвени, бяха опорочени. И тези 50 млн. евро са точно тези проекти. Проблемите обаче са свързани и с неизпълнени проекти и откази.
Колко пари в момента са застрашени от загуба по програмата затова, че няма да бъдат разплатени до Нова година?
За тази година песимистично 20 млн. евро. Реалистичната загуба при добра работа на служебното правителство обаче би могла да се свие до 1- 2 млн. евро.
Стана ясно, че при разговорите си с министър Гечев сте му предложили екшън план как да се минимизира тази загуба. Какво включва той?
Едната мярка в този екшън план е схемата за поддържане на площи в екологичната мрежа НАТУРА 2000 да стартира тази година, тъй като там се плаща на площ и субсидиите могат да се изплатят още тази година. По принцип тя е предвидена в момента да стартира през 2023 г. Ако стартира до края на годината, плащанията могат да се направят преди Нова година и да спестят пари. Другото е плащането на проектите по тази мярка за напояване, която споменахме. Там имаше опция да се случат нещата, ако не беше сменено правителството. Дори и без нея стартирането на НАТУРА през тази година ще спаси от загуба значителна сума. И третото е да се изтеглят проекти, за които самите предприемачи казват, че ще ги реализират по-рано и те да им се изплатят до Нова година, а не през 2023 г. Това са мерки, които са съобразени с капацитета на фонда и възможностите да ги разплати.
Като казахте капацитет на фонда, сегашният министър Явор Гечев твърди, че със 160 бройки е трябвало да се увеличи администрацията на ДФЗ, но това не се е случило по времето на кабинета "Петков". Вярно ли е?
Има одобрен донякъде от предишните служебни кабинети Устройствен правилник, който предвижда увеличение със 160 бройки. Те са жизнено необходими, така е. Спрян е от министъра на финансите Асен Василев с оглед на това, че той искаше да се направи преструктуриране на системата и оптимизация на администрацията. От януари контролът на площите, т.е. проверките дали реално се обработва земята, ще се прави чрез сателитно наблюдение и затова наистина ще са необходими допълнителни хора, които да се заемат с тази задача.
Сега ли се запознахте с новия изпълнителен директор на фонд "Земеделие" Георги Тахов?
Да, не го познавам.
Земеделските производители се вълнуват дали смяната на фонда няма да доведе до ново забавяне на проектите, докато се утвърдят подписите на новите шефове?
Каква организация ще си създаде новият мениджмънт на фонда е изцяло негов проблем. Доколкото разбрах от колеги от фонда, новият директор е делигирал всичките си права върху заместниците си. Може би от гледна точка на оперативност.
Това решение прилича на подхода, който е приложил Борис Михайлов, бившият шеф на фонда и сегашен шеф на НАП.
Да, абсолютно същият подход. Абсолютно същият тип пълномощни. Само че за четиримата заместник изпълнителни директори. Михайлов се бе фокусирал само върху един - споменатата Боряна Алексова. Но, накрая отново искам да отправя послание - фондът дълго време е служил за извинение на политиците. Крайно време е следващите, които са в редовен състав да го направят финансова институция, за да работи добре и да не служи за изтривалка.
mediapool.bg