Кламер БГ - Новини: Добрият работодател трябва да създава подкрепяща и предвидима среда за служителите

Добрият работодател трябва да създава подкрепяща и предвидима среда за служителите

Интервюта

|
Четв, 24 Фев 2022г. 11:50ч.
Добрият работодател трябва да създава подкрепяща и предвидима среда за служителите

Катерина Шопова, директор

За третото поред отличие на Лидл България с международния сертификат TOP Employer, добрите работодателски практики и къде трябва да насочи усилията си работодателят днес, разказва Катерина Шопова, директор ‟Човешки ресурси" в компанията.

Как според TOP Employers Institute изглежда добрият работодател?

Да бъдеш сертифициран от Top Employer Institute е обективно признание за цялостната HR политика на Lidl, тъй като институтът вече 30 години оценява топ работодатели от целия свят. Общо 6 са ключовите области, които следят одиторите – управление на хора, работна среда, привличане, развитие, ангажиране и обединяване. Във всяка от тях трябва да покажеш не само добри практики, но също измерими резултати.

В Лидл България от години инвестираме в хората и предизвикателната 2021 г. не беше изключение. От декември миналата година увеличихме значително заплатите на служителите в магазините, като стъпихме върху сериозни анализи на пазара и отчитане на местните особености в различните региони. Предстои вдигане на възнагражденията и в логистичните ни центрове. За всички служители въведохме нов бонус за Коледа. Продължихме да инвестираме и в тяхното обучение и развитие. Надградихме нашата Лидерска академия, в която участват 128 мениджъри. За пореден път успешно проведохме и младежките си програми – стажантска и практикантска, които дават възможност на младите хора без опит да започнат работа при нас. В практикантската ни програма имахме рекорден брой участници – 139 младежи над 18 г., като 10% от тях останаха на постоянна работа в компанията.

Ако трябва да обобщя как изглежда добрият работодател, включително според TOP Employers Institute, бих казала, че той цени хората си и им го показва, стреми се постоянно да подобрява условията за работа и развитие на служителите си, като подобрява цялостно средата.

Сравнено с миналата година, има ли области, в които Лидл България се представя по-добре?

Щастливи сме, че въпреки продължаващата криза с COVID-19, която поставя сериозни изпитания пред всички, успяваме да повишим общия си резултат с близо един пункт до 91,76%. Той се изчислява по сложна методология на TOP Employers Institute, на база на задълбочен 6-месечен одит. За сравнение – това е резултат значително над средния за сектора в Европа, което ни дава допълнителна увереност, че сме сред най-добрите не само в национален мащаб. Сферите, в които имаме най-сериозно покачване на резултатите, са ангажираност, благосъстояние, дигитализация и цялостна стратегия. Обяснението е, че тези области са приоритетни за нас и имаме вътрешни проекти, които успешно изпълняваме. По отношение на дигитализацията, например, въведохме електронни фишове за заплати и за заявяване на отпуски. Стартирахме първото мобилно приложение за служители – We Are Lidl. Така всеки служител, бързо и лесно през телефона си, може да се информира за всичко най-важно в компанията, както и да споделя своята обратна връзка.

Припокриват ли се показателите, които TOP Employers Institute определя като ключови за добрия работодател с тези, които са важни за българина?

Трудовият пазар е отворен и много конкурентен – българите се информират и знаят кои компании действително създават добри условия за служителите си, като им дават възможност за успешна кариера. Проучванията, които ползваме, сочат, че хората очакват работодателят им да бъде коректен и стабилен, да полага цялостна грижа за тях. Отличното заплащане, релевантните придобивки и възможностите да учат нови неща също са важни за българите. Вътрешните и външни оценки за Лидл България като работодател потвърждават, че успяваме да отговорим на очакванията.

Според наше вътрешно проучване, което традиционно провеждаме – "Пулсът на Lidl", близо 80% от служителите ни са удовлетворени от компанията и са склонни да я препоръчат за работа. Това е и най-сигурният барометър за работодателските ни практики. Хората отвън ни нареждат в ТОП 3 на най-предпочитаните работодатели в страната (според класацията Employer of choice 2021). Бяхме отличени и като "Работодател на публиката" от Career Show Awards в надпревара с над 80 работодатели и др. За нас тези признания са начините да измерим къде сме спрямо най-добрите и да набележим какво можем да подобрим, за да създадем още по-добро служителско изживяване.

Върху кои HR области трябва да насочи своето внимание добрият работодател днес?

Добрият работодател трябва приоритетно да работи за създаването на подкрепяща и предвидима среда за служителите, което включва споменатите вече добро заплащане и придобивки, инвестиции в обучение и развитие, сигурност за утрешния ден, силно лидерство, което дава усещане за екипност и посока.

Друг фокус е компанията да дава кариерна перспектива на хората да останат в България и да се развиват тук. Това е посока, за която ние в Lidl активно работим чрез младежките си програми, сътрудничеството с университети и училища, проектите за привличане на българи от чужбина. Така подаваме ръка на млади хора без опит, инвестираме в тях, даваме им възможност да трупат нови знания и да работят в утвърдена международна компания. Пример за това е стажантската ни програма – от 15 участници в нея, 3-ма вече са част от екипа на компанията.

Коя е най-голямата трудност, която изпитвате при набирането на кадри и как се справяте с нея?

Най-голямото предизвикателство са демографската криза и емиграцията, които се отразяват на пазара на труда. Справяме се през различни мерки за изграждане на силна и автентична работодателска марка. И, разбира се, като постоянно надграждаме добрите си работодателски практики, за да продължим да бъдем предпочитан работодател от служителите ни и първи избор в сектора за потенциалните кандидати за работа.

mediapool.bg