Жилищни комплекси ще се появят в Южния парк, в парковете между "Младост" и Горубляне, а също и в Западен парк, прогнозира пред Mediapool общинският съветник арх. Борислав Игнатов (ДБ). Причината е, че в петък, 28 януари изтекоха 15-те години, в които Столична община по закон имаше ексклузивното право да изкупи тези частни терени в парковете и да ги направи обществено достъпни за всички и завинаги.
Арх. Игнатов, преди дни написахте във фейсбук: "Забравете за зелените паркове, те вече са невъзможни в София". Защо?
Написах това, защото в петък, на 28 януари изтече 15- годишният срок, повтарям 15- годишен, не 15 дни или месеца, които Столична община (СО) имаше, за да отчужди, т.е. да откупи частни имотите, които след реституцията попадат в зелената система от паркове и градини на София по Общия устройствен план.
За тези 15 години, за голямо съжаление на всички нас, Столична община не е направила нищо, т.е. нито един имот, който е в парковете не бе откупен. Оттук нататък вече законът позволява на хората, които са изчакали тези 15 години, да разполагат с имотите си както намерят за добре.
Говорите за частните собственици на имоти в парковете…
Да, частните собственици вече могат да се разпореждат с имотите си. За голяма част от софиянци този изтекъл вече срок беше скрит и това със сигурност не е случайно.
Кой, как и защо го скри?
Предполагам, че същите хора в СО, които в последните 15 години управляват. Като се започне с първия мандат на Бойко Борисов като кмет и след това г-жа Фандъкова с цялата й администрация. Този проблем е абсолютно неглижиран и е скрит от общественото внимание, за да не се вдига шум, докато вече сме изправени пред свършен факт.
По кой закон течеше този 15 годишен срок…
Това са срокове, заложени в Общия устройствен план на София и Закона за устройство и застрояване на Столична община. Интересното е, че първоначално, когато е обсъждан тези срок в Народното събрание, първите предложения са били той да е 2 години, но е надделяло мнението да бъде удължен, за да може общината да осигури средства, да направи поетапен план и да откупи имотите.
А в тези 15 години, които вече изтекоха, общината можеше ли да изкупи имотите в парковете с някакво предимство пред например частни лица?
В тези 15 години общината имаше правото да отказва на собствениците ползването и промяна на предназначението на тези имоти, което я поставяше в приоритетна позиция да започне процедурите по отчуждаване и изкупуването им в обществена полза. По закон, през тези 15 години такива имоти бяха "резервирани" за зелената система на града, т.е. блокирани и собствениците им не можеха да правят нищо с тях. Общината имаше правото и на "първи купувач" преди имотите да бъдат продадени на друг.
А сега собствениците им какво вече могат да правят с тях?
В момента собствениците реално могат да подадат искания за промяна на предназначението на тези имоти, т.е. те да не се водят вече "зелени", тъй като логиката на закона е такава, че, ако дадена процедура в обществен интерес не е била изпълнена в законовия срок, се приема че е отпаднала нуждата от нея. Фактически след като общината не е направила нищо да придобие имотите в парковете и между блоковете в тези 15 години, се приема, че те вече не са й необходими и не са от обществен интерес.
Разбира се, всеки гражданин на София знае, парковете са първостепенен приоритет за обществото, но явно г-жа Фандъкова през тези 15 години не е смятала така. Сега собствениците на тези парцели могат и през съда и през процедурите за Подробни устройствени планове (ПУП-ове), един по един да променят предназначеието на тези терени. Този процес вече е необратим и е само въпрос на време.
Промяна на предназначението на по-достъпен език означава превръщането им в строителни площадки…
Да, точно това означава. Това, което собствениците им искат основно е да станат терени за жилищно строителство. Така че вече предстои учредяването на квартал "Южен парк". 60% от зелените площи в южната част на Южния парк са частна собственост. Нито един от тези имоти не беше купен от общината.
Вие директно съзирате в Южния парк бъдещ жилищен квартал "Южен парк"...
Да, това е най-крещящият пример. Но същото ще се случи и с парк "Въртопо", парк "Източен", Западен парк, Панчарево, Парк Искър. Парк, който отново е в зоната между "Младост" и Горубляне. На много места, има подобни имоти. Можете да ги видите в приложената карта и във "Визия за София", която се намира на сайта на Столична община и практически беше предизборната платформа на г-жа Фандъкова. В нея се говори за парковете, но същевременно Фандъкова и ГЕРБ не направиха нищо, за да ги има. Иронично, нали?
А като говорим за зелени територии в момента тече публично обсъждане на проект на нов ПУП на Борисовата градина. С него решават ли се проблемите около връщането на софиянци на къпалнята "Мария Луиза" или по премахването на автокъща "Капитолия", с връщането на Летния театър…
Да, планът адресира тези задачи в устройствената си част. Специално за автокъща "Капитолия" изрично е казано в обяснителната записка на плана и в графичната част, че тя е недопустима и ще бъде премахната.
Толкова ли лесно да се премахне, при положение, че има съдебни спорове, наемателите й са я преотдали на трета фирма…
Всички съдебни спорове първо трябва да бъдат изчистени. Но специално при "Капитолия" земята е общинска собственост, което улеснява нещата. Единствено частна собственост е една от съществуващите сгради. Що се отнася обаче до къпалнята "Мария Луиза" и до Летния театър, там нещата са драматично по-лоши.
Защо смятате така?
Това е така, защото там общината не е собственик дори на земята. Общината е миноритарен собственик на къпалнята в съотношение 60 на 40. Мажоритарният дял се държи от частни дружества на всеизвестния Румен Гайтански - Вълка. А, когато общината участва с миноритарен дял, тя е в неизгодната позиция да стои отстрани и да се моли на мажоритарния собственик. И, когато частният собственик има мераци вместо да има обществена къпалня там, както е исторически, да се строят хотели, спа центрове, паркинг и автомобилен достъп до там, тогава всичко замира.
ПУП-ът запазва къпалнята "Мария Луиза" на мястото й и общината принципно може да пристъпи към действия за придобиване на тези имоти - отчуждаване, изкупуване, замяна. Но тя е можела да направи това и във всичките години досега. Т.е. нищо не се променя. А що се отнася до Летния театър, той целият е частна собственост.
Друг такъв имот, който вече е забравен в цялата суматоха е телевизионната кула. Тя също е частна, намира се в сърцето на парка. Кулата отдавна не излъчва телевизионни сигнали, но гражданите нямат достъп до нея. Ако общината си я върне, тя би била идеално място за наблюдателна площадка в сърцето на парка, една чудесна атракция за града с прекрасна гледка над парка.
Чрез новия ПУП общината може ли да предприеме стъпки за връщането й?
ПУП-ът позволява кулата да стане наблюдателна площадка, но нека да изясним: ПУП-ът показва какво може да бъде направено, какво е възможно, но той не задължава никого да го напарви. Оттук нататък след приемането на плана е много важно общината да бъде инициативна, да има нормално, съвременно, енергично ръководство, което да поиска тези неща да бъдат решени, да намери средствата за тяхното решаване и да ги предостави за ползване на всички граждани.
Изпуснатият срок от 15 години, за който говорихме в началото, не касае ли и Борисовата градина?
Да, произтичащото след този срок касае абсолютно всички паркове, включително и Борисовата градина. Например в частта й около гара Пионер също има частни имоти, които се превръщат в огромен проблем оттук нататък.
Т.е. общината и при нея загуби коз, който имаше, за да принуди частният собственик да продаде имотите си първо на нея?
Точно така. Сега тези собственици вече могат да разполагат с имотите си и да правят сделки с други частни лица, без да уведомяват общината предварително. Така частният собственик може да продаде терена си на друго частно лице срещу съответната добра пазарна цена. В тази ситуация разбира се интересът към тези имоти рязко ще нараства.
А след това, например третото лице да предложи на общината имота, но срещу космическа сума…
Да, разбира се, възможни са такива сценарии. Общината вече трябва да се съревновава на пазарни цени с всички останали. Т.е. става обикновен купувач без никакви преференции и законови лостове. Всъщност тези частни имоти са много на брой и на голяма площ. Показани са подробно в картите на Визия за София, която г-жа Фандъкова и ГЕРБ би трябвало да познават много добре, но въпреки това нищо не беше направено.
Освен парковете проблем са и улиците, тъй като много от тях също минават през частни имоти, които не са откупени от общината и реално там не може да се прокара нито канализация, нито да се асфалтират. Подобно на парковете, за улиците също изтече такъв срок. Той бе 10 годишен, но и той бе прахосан и те не бяха отчуждени от общината.
До момента за откупуването на улици и паркове за цяла София се изчисляваше, че са необходими 1 млрд. лв. Сега обаче, след като изтече този срок в петък, мога да твърдя, че цената на цялото това мероприятие скочи поне 100 пъти. Така общината вместо да купи тези имоти за 1 млрд. лева, ще трябва да ги купи за 100 млрд. лв.
А това е реално невъзможно, защото сегашният бюджет на СО е около 1.8-1.9 млрд. лв. на година, като в сумата са включени и европрограми за метрото, по които идват около 500 млн. лв. Т.е. ясно е, че това означава 100 годишни бюджети напред да бъдат използвани за тази цел, което е невъзможно.
Споменахте за отчуждаване на улиците. През 2021 г. поправки на г-жа Фандъкова в Закона за устройство на територията заставиха частните инвеститори в жилища сами да си отчуждават улици, за да получат разрешение за строеж. Стигна се до президентско вето и то бе преодоляно. Накрая съдът отмени тази практика, но как тя засегна града?
Да, това беше наистина една скандална поправка, която не постигна нищо. Гротескното е, че тази поправка целеше да блокира голямото строителство в София, но всъщност удари най-малките. Удари хората, които искат например да си построят къща или вила в покрайнините на София.
Например, ако имате къща, която е 5 къщи навътре от главната улица и ако улицата минава през имотите на другите ви 5-ма съседи, реално общината ви принуждаваше вие да отидете при 5-мата съседа, да си купите техните парчета от имоти, да ги обедините и да ги дарите на общината и тя тогава ви издава разрешение за строеж.
Това разбира се е абсурд, защото 5-те имота в улица биха стрували по-скъпо от вашата вила и вие ще се откажете. Непосилно е за което и да било частно лице или фирма да откупува и изгражда улици, канализация, осветление. Това е право, задължение и по възможностите единствено на общината.
Споменахте метрото. Столичната управа съобщи, че от март започва да строи разширението на третата линия към "Левски". Доколко гарантирано е финансирането за този проект?
Общинският съвет гласува отпускането на 12.8 млн. лв. съфинансиране за разширението на третата линия на метрото. Към тях трябва да бъдат прибавени и европейските средства, които са по Плана за възстановяване и развитие, а той още не е готов и не е изпратен за одобрение в Брюксел. Не е и ясно дали във финалната му версия софийското метро остава, макар че няма индикации от правителството, че ще се откаже от този проект.
Метрото е един наистина огромен лукс за един град, в който има други много по-тежки и банални проблеми като липсата на вътрешноквартални улици и канализация в 40% от територията си. Надявам се, че в следващия мандат и новите програмни периоди, най-после ще се намерят средства и ще решат и тези дългогодишни проблеми.
Очаквате ли да се стигне до разреждане на линиите на градския транспорт както предупреди г-жа Фандъкова, искайки държавна помощ за сметките за ток?
Мисля, че е много вероятно такова развитие на ситуацията. Ние от Демократична България говорим от години за необходимостта от коренна реформа в градския транспорт и на Центъра за градска мобилност, но абсолютно нищо не беше направено от мнозинството на ГЕРБ-ВМРО и администрацията на Фандъкова. Не може да искат непрекъснато средства от държавата без никаква промяна в системата, реорганизация на линиите на транспорта или смени в ръководството му.
Ако видите системата на линиите на автобусите в градския транспорт и я сравните с примерно 1985 г., ще видите, че те в 90% са същите, а нуждите на града са се променили значително. Да не говорим за билетната (т.нар. тикет) система, за която бяха похарчени огромни пари, (в порядъка на около 80 млн. лв - б.а.)., и тя бе пусната с огромно закъснение, едва миналата година. Тази система не работеше в първата година на пандемията, когато водачите не продаваха билети, хората нямаше откъде да си ги купят, защото и пунктовете на ЦГМ са малко и така градският транспорт натрупа най-големите си загуби в цялата пандемия.
Многократно предлагахме въвеждането на времеви билет с продължителност, например 1 час, с който да смените няколко линии, плащайки веднъж. Да не отваряме пък темата за "синия" и "зелена зона"...
Защо, нека да я отворим..
Те са абсолютно непрозрачни. Ние като общински съветници от Демократична България сме искали многократно подробни отчети за приходите. Например, колко есемеса на ден са получени, колко пари са получени за тези есемеси, къде отиват парите от таксите. Тази информация ни е отказвана със смехотворното извинение, че това било търговска тайна на дружеството. Това при положение, че дружеството е общинско и ние като общински съветници сме техен принципал.
Искам да ви припомня, че "синя" и "зелена" зона се въведоха с обещанието, че парите от тези такси ще отиват директно за улиците, където са зоните, за тяхната реконструкция и поддръжка. Тези пари обаче не отиват там, а се изсипват, за да покриват загубите в метрото и в останалия градски транспорт. Това само по себе си е много лоша счетоводна практика.
Всъщност, кметовете по райони са принудени да се молят на общината за средства, за да си ремонтират улиците, където са синията и зелена зона. Т.е. на едни се възлгат само разходи и задължения, да почистват, асфалтират и да поддържат в добро състояние, другите прибират печалбата от тази дейност, който отива незнайно къде.
Премиерът Кирил Петков няколко пъти каза, че иска да се види с г-жа Фандъкова, за да я пита защо не се усвояват държавните пари за изграждане на нови детски градини. Вие като общински съветници имате ли отговор на този въпрос?
По принцип думата усвояване е отвратителна. Истинската дума е инвестиране. Причината за проблемите в строителството на детски градини е една огромна смесица от неразбиране, незнание, да не използвам думата некадърност и разбира се, на схеми чрез обществени поръчки.
Лятото, г-жа Фандъкова направи обиколки и каза пред медиите, че общинските кметове от опозицията - ДБ и БСП не контролират изпълнението на строежите на градини и затова те закъсняват или не се случват..
Ами, разбира се, аз се учудвам, че не е казала, че марсианците са виновни. Истината е, че, когато централно не се управляват добре процесите по възлагането на обществените поръчки и техния контролът се стига до тези резултати.
Ние от Демократична България подкрепяме становището на браншовите организации - Камара на архитектите в България и Камарата на инженерите в България - срещу практиката "инженеринг", където се дава една торба пари на строител, който сам да направи проекта, сам да избере материалите и сам да изгради детската градина. Това излиза или много скъпо, или некачествено, или бавно, или най-често у нас – и трите.
Очевидно, Столична община избира най-скъпата възможна процедура от световната практика, единствено за да осигури удобство на себе си - да не се занимава с конкурси за избор на проектант, доставчик на материали, на обзавеждане. Това обаче за мен е престъпно, тъй като обществените средства трябва да се влагат пестеливо, а не да се пилят или подаряват на "любими фирми". Ярък пример е и последния скандал с уличното осветление.
Но да се върнем към началото на нашия разговор за отварянето на възможността сгради да никнат в парковете и между блоковете в комплексите на София - това ще е най-големият и фатален за София провал на Фандъкова. Никакви лампи не могат да се сравнят с този провал. От 1 млрд. лева, сега на София вече й трябват 100 млрд. лв., за да отчужди паркове и улици Това е завещанието на Фандъкова.
Толкова ще струва нейното бездействие, неразбиране, нежелание и липса на организация. Нейното управление ще бъде запомнено и с това, че парковете и улиците са оставени в частни ръце за застрояване, при ясната, гарантирана от закона, възможност тези имоти да бъдат придобити в полза на София в рамките на цели 15 години!
В заключение мога да кажа само едно: Г-жо Фандъкова, подайте си оставката! Всеки ден с вас начело на Общината води до огромни и необратими загуби за София и нейните граждани. Направихте, каквото можахте. Оставките на придворните заместник-кметове не променят нищо. Дайте шанс на града да избере друго ръководство и да решава проблемите си, вместо да ги задълбочава.
mediapool.bg