Грешка е, че с "Да, България“ не участваме заедно на изборите, но дано се окажат правилни аргументите им и да можем да работим заедно с тях в парламента за най-важното – промяната на функционирането на държавата. Това смята говорителят и кандидат-депутат от "Нова република“ Трайчо Трайков.
В интервю за Mediapool той призна, че част от десните избиратели в момента са объркани кой от познатите десни политически лица в коя формация е. Влизане в парламента само на ГЕРБ от десните формации може да се случи, само ако хората масово са припознали ГЕРБ за дясна алтернатива на БСП, което ще означава, че една голяма заблуда е успяла, смята още Трайков.
Г-н Трайков, от представените предизборни платформи на повечето участници в предсрочните парламентарни избори изглежда, че доста от тях си приличат и като че ли доста са размити десните и левите политики. С какво програмата на "Нова република" се различава от останалите, за да я предпочетат избирателите?
Нормално е да има и прилики, и разлики. Десните политики предлагат на хората свобода при спазване на ясни правила, без да им се пречи да постигнат най-доброто, на което са способни. Мисля, че в нашата програма те са доста ясно очертани.
Разликата е, че досега сериозните десни политици в България акцентираха върху политиките и механизмите, които предлагат, без да назоват крайния резултат. Докато популиститите хвърляха числа за заглавия, без да обяснят как ще ги постигнат.
Например по време на президентската си кампания обяснявах как от държавата се краде от обществени поръчки, от картела при горивата, от контрабандата - около 10 млрд. лв. годишно. И хората питаха - това, ако се разпредели на всичкии пенсионери, по колко излиза? Смятаме и излиза по 400 лв. на човек на месец допълнително. Затова сме разписали някои целеви ефекти от политиките, но след като вече сме обяснили какво ще направим, за да го постигнем. А и това допълнително те ангажира с изпълнението на предложените мерки.
В "Нова република“ обаче сме единствените, които не на думи, а с действия се борим по важните теми. Докато виждаме, че БСП и ГЕРБ лесно стигат до опасни консесуси – и
АЕЦ "Белене" да се строи, и парите от КТБ да не се търсят, и картела
при горивата да не се пипа. Нямат разлики относно обществените поръчки. В последните дни вече се надпреварват и кой е по-малко врабче във външната политика. Това е лошо за България.
Друго, което ни отличава, е че в "Нова република" сме се събрали мажоритарни фигури, които нямаме претенции за политическа девственост, но пък можем да покажем достатъчно сериозни биографии на отстоявани принципи.
Дясно ориентираните избиратели, които не харесват ГЕРБ, обаче са все по-объркани за кого да гласуват на тези избори. След разпада на Реформаторския блок в предишния му вид се появиха "Нова република" и "Да, България" и десните припознават при тях много лица, които са им симпатични, и не могат да решат кого да предпочетат...
Аз самият най-много държах да продължим заедно и със здравото от бившия Реформаторски блок и с приятелите си от гражданските общности, борещи се за съдебна реформа, тъй като по време на кандидатпрезидентската кампания се създаде уникална динамика на единодействие с всички тези, както вие ги наричате, симпатични лица. Не знам какво повече можеше да се направи. Включително предложихме лидерите на партии да направят крачка назад и да не се кандидатират за народни представители. Това предложение впрочем дойде от Радан Кънев, който предложи също да не се кандидатира. Предложихме коалиция на "Да, България“ без предварителни условия (и то не чрез медиите, както някои мислят). Но не се получи. Това за мен е грешка, но ако все пак аргументите на хората, които наложиха решението за отказ от коалиция, се окажат поне частично верни ще сме заедно в парламента и ще можем да работим заедно. За най-важното – да се промени начина на функциониране на държавата.
Лидерското его ли се оказа прекалено голямо за обединяването на десницата за тези избори?
Не толкова его, колкото зависимости, що се отнася до лидерите на остатъчния РБ. Те смятат, че тяхната роля не е да отстояват самостоятелни десни политики, а да бъдат присъдружна организация. Това дори не
го слагам в графата его. Много хора в партиите СДС, ДБГ и БЗНС също не могат да разберат какво движи лидерите им.
При сегашното положение не съществува ли опасност голяма част от избирателите да не бъдат представени в парламента, ако се окажат верни социологическите проучвания, според които и трите формации нямате шанс да прескочите 4-процентната бариера?
Успехът на "Нова Република“ ще е функция от това, доколко ще успеем да ориентираме хората в краткото време до изборите. От социологически проучвания излиза, че за различни групи от нашите избиратели Трайчо Трайков, Мартин Димитров и Радан Кънев сме лидери и на "Нова република", и на "Да, България", и на Реформаторския блок. Объркването е факт.
Затова нашата задача е хората да разберат, че ние сме в "Нова република", че Трайчо е "Нова република", Мартин е "Нова република", Петър Славов е "Нова република", Радан Кънев и ДСБ
са "Нова република". А Бареков, Бриго Аспарухов и Тадаръков са в Реформаторския блок 2, по волята на някой в партийните ръководства.
И все пак ако се окаже, че в следващия парламент единствената дясно ориентирана партия е ГЕРБ, това какво означава за политическия живот?
Това може да се случи, само ако хората масово са припознали ГЕРБ за дясна алтернатива на БСП, което ще означава, че една голяма заблуда е успяла.
Реалистични ли са очакванията на някои анализатори за коалиция между двете най-големи политически сили – ГЕРБ и БСП, или ни чакат още едни извънредни избори?
Струва ми се, че и в двете партии има хора, които искат, но и много, които не го искат. В същото време по важни теми те имат единомислие, както вече отбелязах, а се сближават и по линията на кадри от ДС в листите си. Напомням, че агент Николай – Георги Марков, който сега е кандидат за депутат от ГЕРБ, навремето като конституционен съдия и ужким голям седесар отмени закона за отваряне на досиетата. За да приемат обаче симпатизантите на двете партии такава коалиция, вероятно ще трябва да се изиграе дисфункционален следващ парламент и последващо обединение „в името на националното спасение“. Да не забравяме, че самият Михаил Миков е разказал на конгреса на БСП как през 2014 г ГЕРБ са предложили коалиция първо на БСП и никой досега не е отрекъл думите му.
Затова, десните хора, които не искат БСП на власт, имат една алтернатива – "Нова република“.
Междувременно цялото говорене на БСП започва да става все по-ретроградно, по-пълно с омраза, страх и изолационизъм, макар че и ГЕРБ се опитаха да се заиграят със страховете в слогана си, но се отказаха. Мисля си, че нито една партия от ЕНП не би могла да си позволи да застане зад начина, по който говори БСП. Левицата смята, че това й носи точки, но е в заблуда. Съчувствам на нормалните хора в БСП, познавам някои такива от столичния общински съвет.
Още от президентската кампания БСП говори за спиране на санкции срещу Русия. Санкции срещу Русия няма, има санкции срещу определени руски компании и руски физически лица, които са подпомагали завземането на украинска земя. Санкциите срещу Русия ги въведе Путин като спря достъпа на руските граждани до европейски продукти.
БСП лансира проекти, които ако започнат, ще е изтичане на пари в пясъка. А всъщност политиките трябва да са в изправяне на пазарни дефекти, а не пари да се наливат за раздаване по неясно какви критерии. Ако толкова искат да правят индустриална политика с държавни пари - да предложат изграждането на няколко държавни данъчни складове, чиито цени на услугите да са ясни. Но от „системните“ партии никога няма да чуете идея за реална борба с монополите, а само политическа дъвка.
За разлика от тях, ние от "Нова Република“ имаме ясен план за изправяне на пазарните кривини. Сега например водим дело срещу финансовото министерство, което отказва да каже кои фирми какви капацитети държат в данъчните складове.
Но много хора ще кажат: И какво като научим кои фирми държат данъчните складове?
Тогава Комисията за защита на конкуренцията няма да може да каже, че няма доказателства за господстващо положение на пазара на горивата и злоупотреба с него, Народното събрание няма да може да отказва да приема необходимото законодателство, а министърът на икономиката - да обяснява, че в половин Европа горивата са по-евтини, защото си нямаме петролни кладенци. Или ако продължат да го правят, народът ще им потърси сметка.
Ако държавата беше силна – с други думи, функционираше правилно - Марешки нямаше да е възможен, защото тогава на всички бензиностанции щеше да е по-евтино горивото, отколкото на неговите. Сега той се възползва от кривата система, само зашото тя му позволява, по неясни причини. Ако обаче сме страна с работещи пазарни механизми, Марешки ще бъде максимум един от многото.
Винаги в предизборни кампании се обещават здравна, образователна, социална реформи, мерки срещу корупцията и други екстри, а след всяко следващо управление обществото е все по-обезверено. Защо този път да очакваме друго?
Аз не съм привърженик да се отрича всичко през изминалите години на прехода. За тези 26 години постигнахме неимоверно много. Често ни е трудно да го оценим, но това е вън от съмнение.
Слушам Нинова как хората бягали от България, защото нямало работа, а по байтошово време каква индустрия сме имали. Тази госпожа не знае какви ги говори. Ако по онова време хората имаха свободата да пътуват, живеят и работят в чужбина, както сега, в българския социалистически рай нямаше да останат и половин милион души. Лошото е, че на младежите им говорят небивалици за времето на тоталитарния режим и някои от тях може да стигнат до идеята, че може да се отстъпи от демократичните ценности в името на нещо от миналото. Ние помним какво беше, но младите хора, подложени на канонада и без филтър на възприятията, лесно стават жертва.
Именно затова смятам, че БСП играят много опасна игра.
За нас мога да кажа, че просто имаме различно предложение към хората. Имаме лица, които са показали какво могат да постигнат, а когато не могат да го постигнат не са във властта. В крайна сметка политиката се прави от хората.
Хубаво е, че всички партии сега издигнаха образованието в свой приоритет. Но промените там могат да бъдат постигнати само с комплексни мерки, не просто с пари. Те са само едното ниво.
Наскоро говорих с финландския еврокомисар по въпроса, тъй като страната е пример за качество на средното образование. Той препоръча да се тръгне от превръщането на педагогическите факултети в най-модерните и иновативни висши заведения, с най-добрите преподаватели, които да привличат най-добрите кандидат-студенти.
Отделно, в момента в регионалните инспекторати по образованието има цяла армия от хора, назначени по партийна линия.
Но да приемем, че сме постигнали най-доброто образование. Тука идва второто ниво, за което предлагаме паралелни мерки. Защото ако няма подходяща среда за реализация, за по-добри доходи, по-добро качество на живот и околна среда и ангажираност към обществото, ние просто ще обучаваме кадри за други държави.
Как ще постигнете заложения в програмата ви 6-7-процентов растеж на икономиката, което е двойно повече от постигнатия през 2016 г.?
Има обосновано предположение, че от обществените поръчки около 25 процента отиват за "смазване" на машината. Обществените поръчки са около 10 на сто от брутния вътрешен продукт - ето около 2 млрд. лв. годишно, които в момента се открадват. Ето ви 2 процента допълнителен ръст към сегашния, който ще постигнам с въвеждане на електронни обществени поръчки, при които няма пряк контакт между възложители и изпълнители. От картела при горивата могат да се осигури 1 млрд., лв., които в момента изтичат буквално в чужбина.
Намаляването на административната тежест с въвеждането на универсално правило за мълчаливо съгласие ще облекчат бизнеса, като в същото време ще доведе до естествено съкращаване на администрацията, която ще трябва да е по-ефективна, за да спазва сроковете.
Как ще извадите 700 хил. работници на светло?
Част от тези работни места ще дойдат от изсветлените сектори, други ще са нови работни места.
Много сериозен наш ангажимент е оставането в общините на половината от подоходния и корпоративния данък от работещите и фирмите на тяхна територия. Да не минават през централния бюджет, а директно да остават на място. Това ще повиши прозрачността, ангажираността и вниманието на хората и общините върху практиките на компаниите, които работят в общината. Когато има голяма компания, която от години излиза на загуба, вероятно местните власти и хора ще са по-взискателни към институциите, които следят за непозволени практики.
Същото се отнася и за малкия бизнес. Когато виждаш къде отиват парите ти, ставаш по-отговорен, но и по-взискателен. Преди време, в Исландия катерихме едни чукари, накрая като тръгнах да плащам на планинския водач, той извади пос-терминал. И тъй като преди това се оплакваше колко са им високи данъците, го попитах не се ли изкушава да му платя в брой. А той ми отвърна: Ние сме толкова малко хора в Исландия, а има обществени разходи, не ми е удобно от другите да крия данъци.
Когато хората знаят къде отиват парите им - за нашата болница, нашата детска градина, нашите улици - ще е по-малко валидна логиката, че някъде горе крадат, тогава защо да плащаме.
Обновеното според БСП нейно лице в кандидат-депутатските листи повишава ли шансовете й?
Какво да очакваме от хора,
които при четири дни по-студено време започват да обясняват, че имаме нужда от нова ядрена централа.
Хора, които смятат, че трябва държавен фонд да спасява частни компании. Хора, които се опитват да сменят историята – Тома Томов си измисли, че в Белене са били криминални престъпници и не е имало политически преследвани. Хора, чиито предци се опитаха да обезбългарят Пиринска Македония и почти са го постигнали с Вардарска Македония. За мен това е измама и мимикрия.
mediapool.bg