"По предписанията на производителите руската техника в българската авиация отдавна е приземена, а продължаването на експлоатацията й е "руска рулетка" за летците и риалити шоу за управляващите", предупредиха от "Демократична България" в четвъртък.
След поредния инцидент във военната авиация, който завърши с две жертви, от партията призоваха за ясно поемане на отговорност и предприемането на спешни мерки за недопускане на нови трагедии.
Освен това "Демократична България" разкрива в позицията си някои добре известени практики в сектора – като "канибализма", кариеризъм и безотговорност, които за съжаление през последните години се превръщат в норма.
Каракачанов: Проблемът е в липсата на средства
На този фон военният министър Красимир Каракачанов в четвъртък съобщи пред депутатите от ресорната парламентарна комисия, че за да се избегнат инцидентите във Военновъздушните сили, са необходими значително повече средства за поддръжка и експлоатация на техниката.
Само за да се вдигнат във въздуха наличните хеликоптери, трябват 50 млн. лева за ремонти, които към момента не са налични. Той припомни, че има проблем и с обществените поръчки за ремонта и поддръжката на военната техника, които по думите му често се обжалват от фирми, които се занимават с "чорапогащници и банички", и се проточват много дълго във времето. Именно заради това той иска да ги изкара от разпоредбите на Закона за обществените поръчки и вече подготвил законови промени в този дух.
Казусът е отдавна известен, но част от основните проблеми с поръчките в Министерството на отбраната всъщност не идват от обжалването им, а от лошото им планиране и изпълнение.
Готвените от Каракачанов законови промени вероятно ще улеснят работата на МО, но може да създадат предпоставки за предопределеност на изпълнители и липса на конкуренция.
"Канибализмът"
Липсата на достатъчно средства за поддържането на военната авиация е известен отдавна. Тя разчита предимно на старите съветски машини, чиято поддръжка е силно затруднена, и често пилотите летят с риск за живота си.
"Без замяна на частите и апаратите с изтекъл ресурс с нови, при опасно "изкуствено“ удължаване на ресурсите по "видимо състояние”, без неразрушителен структурен контрол от производителя, с прехвърляне на части от един летателен апарат на друг (канибализъм) по документи, одобрени и подписани от отговорни, но всъщност "безотговорни“, ръководители
на принципа "руската техника е здрава и при мен няма да се случи, а когато се случи аз вече ще съм недосегаем”, водят до катастрофи и загуба на човешки живот", предупреждават от "Демократична България".
Кариеризъм
Оттам посочват, че е безотговорно и непрофесионално да се поема необоснован риск при учения, паради и демонстрации, дори при операции.
Базхаберието на управляващите и послушанието на командирите при поддържането на авиационната техника "по състояние”, а не според процедурите, предписани от производителите, може да осигури "израстване“ в политиката и армията , но застрашава живота и то не само на пилотите, отбелязват от партията.
Безотговорност
"Искаме обществото да знае имената на отговорните за състоянието на ВВС и конкретните решения по носене на тази отговорност", допълват от "Демократична България".
Партията настоява паралелно с разследването на последния трагичен инцидент във ВВС, "отговорните лица – президентът и върховен главнокомандващ, министър-председателят, министърът на отбраната и началникът на отбраната, командирът на ВВС и командирите на авиобази да представят пред обществото истината за състоянието на техниката и нивото на подготовка на личния състав, заедно с конкретни мерки и съответните ресурси".
"Обществото има право да знае, за да реши каква авиация иска да поддържа, включително ресурсно! Пилотите и целият състав на ВВС заслужават уважение и не само – заслужават честно решение какво могат да получат като ресурс. В отговор обществото заслужава да знае каква авиация можем да имаме при спазване на стандартите на НАТО и ЕС", заявяват от партията.
Каква е причината за последната трагедия?
Според експертите на партията причината за последната катастрофа е загуба на подемна сила, довела до падането на вертолета Ми-17 в авиобаза Крумово.
Причините винаги са две – обективна (техническа неизправност) или субективна (пилотска грешка). Техническата неизправност води до спиране на двигателя или работата на витлата, при което се губи подемната сила.
Пилотската грешка е поставяне на машината в критичен режим на полет, от което следва срив
на подемната сила.
Въпреки че поради опитността на летците и несложната задача, пилотската грешка е почти изключена, не бива един летец за 25 години служба да има налетени само 600 часа! Ако се замислим, това са 2 часа на месец (2 задачи по около 40 минути), при норма в НАТО 13-15 часа.
При летците, тази неадекватност при планирането и осигуряването на ресурсите от управляващите и съгласието на командирите с това състояние води до загуба на безценното -човешки живот, обясняват от "Демократична България".
Партията предупреждава, че извършването само на малки ремонти в авиационните бази и средни ремонти в сертифицираните български военни заводи при липса на периодични капитално-възстановителни ремонти от производителя (не става въпрос само за двигатели, а за целия летателен апарат), водят до критично повишаване на вероятността за технически неизправности, поради умора на материала, вътрешно-структурни проблеми или изтичане на ресурса.
Лошо разпределение на ресурсите
Според "Демократична България" наливането на десетки милиони в двигателите и дългосрочна поддръжка основно на МиГ-29 по никакъв начин не допринася за интеграцията ни в НАТО и Европейската отбрана, а води до пилеене на пари на гражданите (печелене на комисионни) и удължаване на този порочен модел.
"Решението е максимално бързо преминаване към нова техника и използването ѝ по стандартите на НАТО със солидарната помощ на съюзниците за този преход".
В същото време летене и експлоатация на старата техника от времето на Варшавския договор
следва да се ограничи до минимално необходимото и при спазване на всички изисквания за безопасност и ефективно управление на риска.
Факт е, че български фирми поддържат същите хелекоптери за Афганистан през агенцията на НАТО за доставка и поддръжка (NSPA) – т.е. знаем и можем, просто трябва да спазваме правила – наши и тези в НАТО и ЕС, когато става въпрос за живот на български граждани, завършва позицията на партия "Демократична България".
mediapool.bg