Американските власти демонстрират решимостта си да предприемат по-строги мерки за ограничаване на потока от петродолари в Русия.
Те не само наложиха санкции срещу пет танкера, нарушили тавана на цените на руския петрол, но и поискаха информация за още стотина. Те също така промениха тона в разговорите с тези, които участват в транспортирането на петрол от Русия, казват мениджъри на две застрахователни компании пред Bloomberg.
Освен това Министерството на финансите на САЩ заплаши представители на корабната компания със затвор, ако не предоставят цялата искана информация. Това се казва в едно от писмата, цитирани от Bloomberg. Общо Министерството на финансите изпрати до 30 компании - собственици на около 100 танкера - искане за предоставяне на широк набор от данни и документи, свързани с транспортирането на руски петрол и компаниите, които го извършват.
От юли основният руски сорт Urals се продава над лимита от 60 долара за барел, определен от Г-7 и Европейския съюз. Но в края на октомври - началото на ноември САЩ започнаха да затягат санкционните мерки: освен че поискаха информация, те наложиха санкции срещу пет танкера (четири от тях са свързани със "Совкомфлот", един принадлежи на турска компания). Такива стъпки имаха своя ефект.
Три големи гръцки корабни компании - Minerva Marine, Thenamaris и TMS Tankers, които управляват повече от сто петролни танкера и кораби за транспортиране на петролни продукти - спряха транспортирането на руски енергийни ресурси през последните седмици, съобщи Ройтерс наскоро, цитирайки четирима представители на индустрията и данни за корабите. И трите превозвача са отхвърлили исканията за нови лизингови кораби за руски суровини с доставки през ноември и по-късно. Цените на Urals също паднаха до 60 долара за барел.
До края на ноември броят на гръцките кораби, превозващи руски петрол, ще намалее с една четвърт спрямо октомври (от 20 на 15), а от юни вече е намалял с 60%, показват данни на Bloomberg за проследяване на кораби.
Гърция заема важно място на руския петролен пазар. Дори след последните съкращения корабите превозват около 20% от сорта Urals, изнасян от пристанищата на Балтийско и Черно море, и почти 15% от общия морски износ (включително пристанища в Тихия океан и Арктика).
Западните страни, раздразнени от факта, че Русия се е научила да заобикаля санкциите им с помощта на гъвкави танкерни компании и не особено уважавани застрахователни компании, започнаха да търсят „сенчести“ танкери и заплашиха да засилят контрола върху качеството на застраховките, отбелязва петролният и газов експерт Михаил Крутихин. В резултат на това цената на руския петрол започна да пада и контрабандата започна рязко да намалява: „Броят на танкерите, чиито собственици са готови да поемат рискове, намаля - и това не може да не засегне морския износ от Русия.“ Така през седмицата от 12 ноември до 19 ноември той падна с 580 000 барела на ден, тоест с почти 20% спрямо средномесечната стойност.
mediapool.bg