Кламер БГ - Новини: Витошка пада в класацията на главните търговски улици в света

Витошка пада в класацията на главните търговски улици в света

Имоти

|
Ср, 19 Ноем 2014г. 14:24ч.
Витошка пада в класацията на главните търговски улици в света

Въпреки ръста от 10% на наемите на магазините по столичния булевард "Витоша" през изминалата година, България отстъпва с едно място и заема 60-а позиция в света в изследването "Главните търговски улици по света".

Проучването е на международната компания за недвижими имоти "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield) и се прави за 26-та поредна година, като в него участват 330 дестинации от 65 държави. Данните са от септември 2014 г. Изследването се представя у нас от "Фортън", които са стратегически партньор за България и Македония на "Кушман и Уейкфилд".

През последната година наемите на столичния бул. "Витоша" нарастват, но това не е достатъчно за по-високо място в класирането. Миналата година България заемаше 59-а позиция, а през тази щеше да е 58-а, ако класацията не беше разширена със столиците на Катар и Сърбия – съответно Доха и Белград.

Най-челното място на страната ни в класацията е от 2006 г., когато бул."Витоша" достигна 26-та позиция с наем от 120 евро/кв.м/месечно. Днес средният наем е 44 евро/кв. м месечно, като по-евтини дестинации от тази в София са търговските улици на Скопие и Талин, където наемите са съответно 40 евро и 30 евро/кв.м/месечно.

"Наемите на бул."Витоша" започнаха да растат тази година за първи път от десетилетие. Интересът към главните търговски улици се възвръща, тъй като те все още имат няколко ключови привлекателни характеристики за търговците – ограничено предлагане на площи и съответно ниска конкуренция в съчетание със стабилен трафик", коментира Росен Генев, партньор и мениджър "Търговски площи" във "Фортън". Според него това позволява на много от тях да останат печеливши дори при по-високи номинални наеми и по-неблагоприятни търговски условия в сравнение с новопостроен търговски център.

Бул."Витоша" е най-престижната търговска улица у нас, където през последите две години новооткритите ресторанти и кафенета привличат нарастващ поток от посетители. Направения ремонт на булеварда, както и освобождаването на подходящи като размер помещения дадоха отлична възможност за

международните марки да отворят свой магазин в столицата, при едни от най-изгодните наеми в Европа, посочи Генев.

Незаетите площи на бул."Витоша" са едва около 6% от общо 22 хил. кв.м в основната търговска зона на булеварда, което е по-добра заетост спрямо търговските центрове, сочи последното проучване на "Фортън".

Столичните улици "Леге" и

"Съборна" привличат лукс бутиците

За разлика от много други европейски столици София не се отличава с голям пазар на луксозни стоки и високият клас мода и бижута са малка част от пазара. В същото време

новите търговски центрове продължават да се конкурират за потребителите и големите марки.

Така през тази година Frey Wille и Versace Collection се преместиха от центъра на София в най-големия търговски център "Парадайз мол". Въпреки изместването на част от магазините, луксозните бутици остават фокусирани предимно на централните улици в София.

Предпочитаните места за магазини от най-високия ценови сегмент са тези в района между площад "Света Неделя" и Градската градина и по-специално улиците "Съборна", "Леге", източната част на "Алабин", "Княз Александър I" и "Цар Калоян", долната част на бул. "Витоша". Наемите на тях са по-високи от тези на бул."Витоша" и достигат нива от 60-70 евро/кв.м/ месечно.

Без промяна на наемите в големите градове

Няма промяна в наемните нива на магазините по търговските улици в градовете Пловдив, Варна и Бургас през изминалата година, сочат данните на "Кушман и Уейкфилд".

Извън столицата най-скъпата търговска улица е "Княз Борис Първи" във Варна, където месечните наеми са 30 евро/кв.м.

За магазин на улиците "Александър Батенберг" в Пловдив и на "Александровска" в Бургас търговците дават по 20 евро/кв.м.

Ню Йорк отново е номер едно в света

В световен мащаб като най-скъпата търговска улица се завърна Пето Авеню в Ню Йорк, където наемите за година са се увеличили с над 13% достигайки до 2485 евро/кв.м на месец.

Районът на "Коузуей Бей" в Хонконг отстъпва на второ място след спад на наемите с близо 7% и достигане на нива от 2180 евро/кв.м.

Световният топ три се затваря от "Шанз-Елизе" в Париж, където наемите остават без промяна през изминалата година и възлизат на 1104 евро/кв.м/месечно.

Като цяло наемите на основни търговски улици по света са нараснали средно с 2.4 % през последната година, което е по-малко спрямо предходната, когато поскъпнаха с 3.2%.

Условията в Европа, Близкия Изток и Африка се подобряват и стабилизират след период на спад в нивата на наемите. Все пак растежът от 1.3 % в този регион е теглен назад от значителния спад на цените в Близкия Изток.

"Водещите градове в Европа продължават да просперират, а подобно на тях развиващите се пазари се радват на все по-голямо търсене", коментира Джъстин Тейлър, директор "Търговски площи" в "Кушман и Уейкфилд" за региона на Европа, Близкия Изток и Африка.

След резките спадове на наемите на търговските улици в Португалия, Ирландия, Испания и Гърция през последните 12 месеца (до септември), площите в тези страни отчетоха силен ръст, допълни той. В същото време добре развитите водещи пазари като Великобритания, Франция и Германия продължават да се радват на силна активност сред наемателите, особено що се отнася до първокласни търговски площи.

Търсенето на луксозни търговски площи в градове като Париж и Лондон, в съчетание с ограниченото предлагане, продължава да поражда натиск за повишаване на наемите на най-добрите места, отчитат от "Кушман и Уейкфилд".

Водещата тенденция сред основните търговски марки е да експериментират с дизайн, оформление, съдържание и вид услуги, с цел преосмисляне на концепцията на водещите им магазини, което се очаква да остане ключов фактор за растежа и през следващата година.

"Въпреки все още несигурната икономическа ситуация в някои части на света, особено в Азиатско-Тихоокеанския регион и в Еврозоната, активността на пазара се очаква да нарасне през следващата година. Първокласните търговки площи и локации за пазаруване ще останат сред водещи за търговците заради желанието им да поддържат присъствието си и да подсилят имиджа си, но предлагането, както и досега, ще остане ограничено", казва Мартин Махмути, старши инвестиционен анализатор в "Кушман и Уейкфилд".

mediapool.bg