Кламер БГ - Новини: Повишена готовност на частите за еър полисинг на НАТО след руска провокация над Черно море

Повишена готовност на частите за еър полисинг на НАТО след руска провокация над Черно море

България

|
Вт, 09 Май 2023г. 12:44ч.
Повишена готовност на частите за еър полисинг на НАТО след руска провокация над Черно море

МиГ 29, сн. БГНЕС

Частите на НАТО за еър полисинг са поставени в повишена готовност, след като в петък руски изтребител "прехвана“ и прелетя в опасна близост до полски патрулен самолет над Черно море край Румъния, съобщи Ройтерс.

Това бе поредна руска провокация в региона.

Представител на НАТО, пожелал да остане анонимен, обясни, че НАТО "остава бдителна“, но прехвърли всички въпроси към полските власти.

Полският самолет Лет Л-410 извършва патрулен полет за европейската гранична служба ФРОНТЕКС в международното въздушно пространство източно от Румъния, когато руският изтребител на три пъти се приближил опасно близо и прелетя точно пред него на разстояние "около 5 метра".

В резултат екипажът на патрулния самолет временно изгуби управление.

Руските провокации над Черно море имат особено значение за България, тъй като водят до допълнително изразходване на и без това ограничения ресурс на бойната ни авиация.

В момента България изпълнява задълженията си по еър полийсинг със старите съветски МиГ 29. Заради войната в Украйна поддръжката им е изключително затруднена и ако не се намери вариант, е много вероятно да бъдат приземени следващата година.

Още по темата

След руските провокации НАТО засилва охраната на българското въздушно пространство

Така България ще трябва да разчита на съюзниците в НАТО за охрана на въздушното си пространство.

В момента МО провежда две обществени поръчки – за ремонт на шест наши двигателя за МиГ 29 и за закупуването на шест ремонтирани двигателя.

В интервю за Mediapool военният министър Димитър Стоянов каза, че е оптимист за намирането на изход от ситуацията.

"Оптимист съм по отношение на обявените обществени поръчки за МиГ-29. Поръчката за придобиването на ремонтирани двигатели е удължена. Очаквам, че ще има участник в нея. Има заявен интерес и за втората поръчка - за ремонт на шест наши двигатели. Надявам се, че тази поръчка ще се реализира по-лесно, но нека да изчакаме", посочи Стоянов.

Инцидентите между военни самолети на Русия и държави от НАТО се увеличиха значително през последните години, още преди началото на войната в Украйна.

Такива произшествия често стават над Балтийско море, но също над Черно море и на други места.

Българските военни дори подозират Москва, че тези полети имат за цел да вдигат българските изтребители във въздуха, за да задълбочават проблемите във военната ни авиация.

mediapool.bg