Заплата малка, гора голяма - това е максимата, която изповядва всеки горски у нас, въпреки че в последните дни стана ясно, че началниците на горски стопанства взимат близо 15 000 лв. месечно.
Скандалите, свързани с държавните предприятия, които са под шапката на Министерството на земеделието, не са един и два през последните години. Редовно има обвинения за незаконна сеч или лов от бдителни граждани, в резултат на което не произтича нищо.
Прочутата джипка на Бойко Борисов, с която кръстосваше България надлъж и шир, също се оказа на горските. Луксозната "Тойота Секвоя" беше доставена на Югоизточното държавно предприятие от съученик на бившия земеделски министър Десислава Танева. Дружеството на свой ред дари няколко от автомобилите на Националната служба за охрана (НСО), за да могат да се возят първите хора в държавата, като президентът Румен Радев, служебният премиер Стефан Янев и т.н., по думите на самия Борисов.
С днешна дата джипките отново са във фокуса на горските. През последната година шестте държавни горски предприятия са провели серия от обществени поръчки за покупката на нови возила. Общо са закупени около 365 автомобила за около 25 милиона лева, показва справка в регистъра за обществените поръчки.
Общото между всички поръчки, на всяко едно от 6-те държавни предприятия, е че те са направени за строго определен модел автомобил. За това не е изненада, че на търговете няма конкуренция и кандидатът е само един.
Единственото изключение е търгът на Южноцентралното държавно предприятие. В него са участвали трима кандидати, но двама от тях не са допуснати до отваряне на ценовите предложения и на практика на финала отново е само един.
Още по темата:
Поредните горски шефове - масони, летци, дървосекачи, служители на ловни барони
Това едва ли е случайно. Конкуренция липсва, защото в техническата документация е закодирано за кого е написана поръчката, както се изрази пред Mediapool един от вносителите на автомобили у нас, пожелал анонимност.
Така новият автомобилен парк на горските е попълнен с "Тойота Хайлукс", "Хюндай Санта Фе", "Сузуки Джимни", "Дачия Дъстър", "Лада Нива" и "УАЗ". Последните две са руски машини, които са в забранителния списък на Европейския съюз. Те попаднаха под санкциите заради войната в Украйна.
"Уляновският автомобилен завод" (УАЗ) е един от основните доставчици на руската армия. Покупката на автомобили от него е забранена още от лятото на 2022 г. Няколко месеца по-късно следва и забрана за покупките на "Лада" от завода в Толиати. Санкциите са одобрени през октомври, но влизат в сила от началото на 2023 г.
Публична тайна е, че санкциите се заобикалят. Съседни на Русия страни се превърнаха в гара разпределителна за руски стоки за износ и на западни за внос в Москва. Нещо повече, преди дни председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен предупреди, че ще бъдат предприети мерки срещу алъш вериша въртян от трети страни.
Но това става и от самите европейски държави. Търговец разказа пред Mediapool, че една част от руските стоки освен през бившите съветски републики в Кавказ, като Армения, Грузия и Азербейджан, минават и през страните в Прибалтика, които са членове на ЕС. На границата митничарите не гледат чие производство е колата, а на чие име е фактурата. Например, купавате "Лада" от фирма "Пешо" и, ако кодът на фирмата не е в забранителния списък, стоката се пуска.
Именно така между капките, а твърде вероятно и с помощта на услужлив митничар, е станало възможно около стотина руски коли да се окажат в Североизточното държавно предприятие.
Експресна поръчка за "Лада Нива" и "УАЗ" за 4 дни
То обявява поръчка за покупката на 92 високопроходими автомобила за близо 4 млн. лв. без ДДС около месец преди предсрочните парламентарни избори на 2 април, показва регистърът на обществените поръчки.
Поръчката е разделена на три обособени позиции. Отварянето на предложенията става на 27 април. Кандидатът е само един и по трите позиции. Това е дружеството - "Финасити" ЕАД. То е регистрирано в Белоградчик и е собственост на "Евролийз Груп" АД, показва справка в Търговския регистър. Компанията е собственост на управителите й Асен Асенов и Ивайло Петков. Дял има и Николай Киневски.
Предложението на "Финасити" е за доставка на 20 автомобила УАЗ и 72 "Лада Нива". Оттук нататък действията се развиват мълниеносно. За един ден - на 28 април, комисията разглежда офертата, а на следващия работен ден - 2 май - отваря и ценовите предложения на единствения кандидат. Те са по-високи от обявената прогнозна стойност с около 1 милион лева. Индикативната стойност на поръчката е 3 928 000, а тази на "Финасити" ЕАД е 4 960 838, 68 лв.
Въпреки че автомобилите са руски, а цената е с един милион лева по-висока, ръководството на държавното предприятие очевидно бърза много. На следващия ден след отварянето на цените - на 3 май - са публикувани и трите решения (по едно за всяка обособена позиция - бел. ред.) за избора на изпълнител.
Така 4 работни дни се оказват достатъчни на Североизточното държавно предприятие да избере доставчика на автомобили за близо 5 млн. лв.
"Няма по-добри от руските коли"
Дружеството "Финасити", което печели търга, осигурява финансовия лизинг на автомобилите за срок от 4 години. "Бяхме потърсени от дилър, за да предоставим финансов лизинг. Автомобилите са налични и затова решихме да участваме в поръчката", казаха от "Финасити" в отговор на запитване на Mediapool.
Дилърът е "Глобал Ауто Трейд" ЕООД, който е подизпълнител и ще достави на горските "Лада Нива" и "УАЗ". Управителят на компанията Атанас Чалъков каза по телефона за Mediapool, че няма притеснения относно санкциите, защото автомобилите са внесени преди те да влязат в сила.
"Не всичко е под санкции. Според тарифата "Тарик" (Taric) на Европейския съюз е необходимо да се гледат митническите кодове. Те разрешават внос на широк кръг стоки от Русия и това не е нарушение на европейското законодателство. Автомобилите, които внасяме по поръчката са разрешени за внос и са налични в България още преди влизането на санкциите в сила", разясни Атанас Чалъков.
Той обясни надълго и нашироко как 80 на сто от автопарка на военните и горските е УАЗ-ки, защото по-думите му "по-добри от руските коли няма". Като аргумент посочи, че от 1952 година досега у нас са внесени над 40 000 такива автомобила и болшинството от тях продължават да са в движение.
За всичко това са нужни резервни части и поддръжка, като вносът продължава въпреки санкциите, стана ясно от обясненията на Чалъков. Той посочи, че за това си има "търговски прийоми", които не разкри.
Обикновено вносителите на автомобили не държат големи наличности на склад. Не стана ясно откъде Атанас Чалъков е знаел, че предстои обявяването на такава голяма поръчка, за да се запаси с достатъчно автомобили.
"Много ми се искаха едни Сузуки, но не участваха"
Директорът на Североизточното държавно предприятие Ради Иванов каза по телефона за Mediapool, че не е имало ограничителни условия за участието в търга. По думите му той е очаквал оферти да подадат и вносители на "Дачия" и "Сузуки".
"Много ми се искаше да купим "Сузуки Джимни", но не подадоха оферта. Какво мога да направя", каза Ради Иванов пред Mediapool.
Причина да няма оферти е, че вносителите на други автомобили не могат да се вместят в посочения ценови диапазон. След това обаче се оказва, че той не е задължителен критерий, тъй като офертата на "Финасити" е по-висока от прогнозната цена.
Нещо повече - Южноцентралното държавно предприятие купува 80 автомобила "Дачия Дъстър" на цена от 45 075 лв. без ДДС за един брой, а Северозападното държавно предприятие 40 автомобила "Сузуки Джимни" на цена от 44 206 лв. без ДДС.
За сравнение Североизточното държавно предприятие ще плати за 72 автомобила "Лада Нива" единична цена от 48 041 лв. без ДДС. Това е цената с 4-годишния лизинг. Доставната цена на автомобила е 38 000 лева без ДДС.
Така се оказва, че "Лада Нива" е по-скъпа от мечтаните от Ради Иванов "Сузуки Джимни". А те не участват в търга заради обявените пределни цени - условие, което в последствие няма да бъде спазено. Всъщност, автомобилите "Сузики" се оказват най-изгодната покупка от всички купени високопроходими машини от горските (бел. ред. - в цената на автомобила е включен и 4-годишния лизинг, както и гаранционното му обслужване).
Вносители на автомобили коментираха пред Mediapool, че в момента цената на "Лада Нива" на руския пазар е около 10 000 евро, а при по-големи количества може да падне и до 8000 евро, като се махне и ДДС-то. Като добавим още максимум около 3000 евро за доставката на автомобилите и плащането на митата, "Лада Нива" не би трябвало да струва повече от 25 000 лева. Затова те смятат, че дадената цена е силно завишена.
Същото се отнася и за автомобилите "УАЗ", чиито цени също са високи, според вносители на автомобили. Североизточното държавно предприятие купува 4 автомобила "УАЗ" модел 2206 на цена от 58 148 лв. без ДДС и още 16 пикапа "УАЗ" модел 2363 на цена от 79 327.77 лв. без ДДС. Грубата сметка показва, че максималната цена на тези автомобили с доставката до България не би трябвало да е повече от 35 000 - 40 000 лева.
Атанас Чалъков обаче обори колегите си. Той обясни, че при внос от трети страни, като Русия, САЩ, Китай, автомобилите се подлагат на допълнителна европейска хомологация, която значително оскъпява крайният продукт. Той даде пример с хомологацията на един брой руски автомобил в България, която струва на вносителя между 2000 и 5000 лв. ( Бел. ред. Хомологацията е технически термин който е международно приет за издаване на разрешителен режим от официален орган. Хомологацията на автомобили е позната като технотест или типово одобрение.)
Той уточни, че крайната цена на "Сузуки Джимни" за Северозападното държавно предприятие е по-ниска от крайната цена на "Лада Нива" на Североизточното държавно предприятие, защото последното е избрало да купи автомобилите на лизинг, докато доставната цена на "Лада Нива" е значително по-ниска - 38 000 лв.
Дяволът е в детайлите
Другото, което спира вносителите на западни автомобили да участват в търга на Североизточното държавно предприятие, са изискванията в техническата спецификация. В поръчките на горските са заложени минимални изисквания за техническите параметри на автомобилите.
Североизточното държавно предприятие държи да има "блокаж на междинен диференцил", а това изискване "Сузуки Джимни" и "Дачия Дъстър" не могат да изпълнят, смятат автомобилни експерти, до които Mediapool се допита.
Още по темата:
Горски предприятия получават 62 млн. лв. от ЕС за залесяване
Според тях моделът УАЗ-2363 също не притежава междинен диферинциал. Обясняват, че автомобил УАЗ-2363 е с раздатъчна кутия, която е почти еднаква като тази на "Сузики Джимни", с възможност за монтиране на допълнителна блокировка в задния мост, но от техническа гледна точка това не е междинен диферинциал.
Така обявеният за победител по втора позиция за доставката на 16 нови автомобила с висока проходимост и задвижване 4х4 не отговаря на заложените задължителни минимални изисквания по поръчката, според пътните експерти. Те смятат, че заради неизпълнението той би трябвало да бъде отстранен, което обаче на практика не се случва.
Шефът на Североизточното държавно предприятие Ради Иванов каза, че все още не е решил дали ще сключи договор с избрания изпълнител.
"Тойота Хайлукс" за горските на юг
Всички останалите шефове на държавните горски предприятия са се съобразили с наложените от Европейския съюз санкции на руските машини и са избрали западни високопроходими автомобили, показа проверка на Mediapool.
Югозападното и Югоизточното държавно предприятие са заложили на "Тойота Хайлукс". В обществените поръчки участва един кандидат.
Югозападното държавно предприятие ще плати най-високата цена за автомобили. То купува 70 пикапа "Тойота Хайлукс" на лизинг за 3 години за над 5.24 млн. лв. без ДДС. Така един автомобил излиза близо 75 000 лв. без ДДС. Поръчката ще бъде изпълнена от "ОББ Интерлийз" ЕАД, които са били единственият участник в търга. Договорът с компанията е подписан на 26 април 2023 г., показва справка в регистъра на обществените поръчки.
Малко по-евтино купуват същите автомобили в Югоизточното държавно предприятие. Поръчката е за доставката на 45 пикапа с висока проходимост и задвижване 4х4, като цената за една кола "Тойота Хайлукс" е 71 900 лв. без ДДС. Купуват и още 5 автомобила "Тойота RAV4" по 64 900 лв. без ДДС с автоматична скоростна кутия. Поръчката се печели от "Кей Би Си Лизинг България" ЕАД, които са и единственият участник в търга. Договорът за 4 579 983,50 лв. без ДДС е подписан в началото на годината.
"Кей Би Си Лизинг" печели търговете за доставка на автомобили и на Северноцентралното и на Северозападното държавно предприятие, където също е единствен участник в търга. Там обаче ще доставя други автомобили.
На ход е земеделският министър
Пред същия морален проблем беше изправено преди година и пловдивското ВиК
и то при условие, че тогава все още не бяха влезли санкциите срещу руските машини.
Още по темата:
Ще купи ли ВиК Пловдив руски УАЗ-ки за 540 хил. лв.?
Въпреки че първоначално беше подписан договор за доставка на 15 нови автомобила "УАЗ" на цена от 33 500 лв. без ДДС, което е с около 20 000 лв. по-малко спрямо поръчката на горските, няколко месеца по-късно той е прекратен, показва регистърът на обществените поръчки.
Това става по разпореждане на принципала на дружеството - служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Дали колегата му - земеделският министър Явор Гечев ще последва примера му, предстои да разберем.
mediapool.bg