Кламер БГ - Новини: ЕП иска батериите за смартфони и коли да са по-лесни за смяна и да се рециклират

ЕП иска батериите за смартфони и коли да са по-лесни за смяна и да се рециклират

Greenpool

|
Пет, 11 Март 2022г. 15:33ч.
ЕП иска батериите за смартфони и коли да са по-лесни за смяна и да се рециклират

ЕП иска батериите за смартфони и коли да са по-лесни за смяна и да се рециклират

Европейският парламент подкрепи проекта на Европейската комисия за приемане на регламент относно батериите и отпадъците от тях. Предстоят преговори за окончателния законодателен текст, уреждащ пълния жизнен цикъл на батериите — от проектирането до събирането и рециклирането им.

Уреждането на този въпрос е важен предвид решаващата роля на акумулаторните батерии в електрическите превозни средства за прехода към кръгова и неутрална по отношение на климата икономика и за конкурентоспособността и стратегическата автономност на ЕС. В същото време обаче настоящото европейско законодателство не покрива въпроси за произхода на използваните при производството на батериите материали, за предотвратяване на потенциални рискове за замърсяване на околната среда при неправилното съхранение на този вид отпадъци и най-вече – рециклирането им

Проектът за законодателство беше приет в четвъртък с 584 гласа "за", 67 гласа "против" и 40 гласа "въздържал се", съобщиха от пресслужбата на Европарламента.

Евродепутатите подкрепят актуализацията на действащото законодателство и предлагат по-строги изисквания относно устойчивостта, експлоатационните характеристики и етикетирането, включително въвеждането на нова категория "батерии за "леки транспортни средства", като електрически скутери и велосипеди, както и правила относно обявяването на въглеродния им отпечатък.

До 2024 г. преносимите батерии в уредите, като например смартфоните, и батериите за леките транспортни средства трябва да бъдат проектирани така, че потребителите и независимите оператори да могат лесно и безопасно да ги отстраняват сами, настояват членовете на ЕП.

Според приетата позиция на Парламента промишленият сектор следва да гарантира, че веригата за създаване на стойност в отрасъла на батериите е в пълно съответствие със задълженията в областта на правата на човека и надлежната проверка, като по този начин се гарантира избягването на рисковете, свързани със снабдяването, преработката и търговията със суровини, които често са концентрирани в една или няколко държави.

В доклада също така се определят по-строги цели за събиране на преносими батерии за рециклиране, както и минимални изисквания за влагане на извлечени от подобни отпадъци кобалт, олово, литий и никел за повторна употреба в нови батерии.

"За първи път в европейското законодателство регламентът относно батериите определя цялостен набор от правила за управление на пълния жизнен цикъл на продукта - от етапа на проектиране до края на жизнения цикъл. Това създава нов подход за насърчаване на рециклирането на батериите и въвежда нови стандарти за устойчивост, които следва да се превърнат в еталон за целия световен пазар на батерии", коментира докладчикът Симона Бонафе (С&Д, Италия).

"Акумулаторните батерии са ключова технология за насърчаване на устойчивата мобилност и за съхранение на енергия от възобновяеми източници. За да бъдат постигнати целите на Зеления пакт и да бъдат привлечени инвестиции, съзаконодателите трябва бързо да приемат ясни и амбициозни правила и срокове", допълва тя.

През декември 2020 г. Европейската комисия представи предложение за регламент относно батериите и отпадъците от батерии. Целта му е да се укрепи функционирането на вътрешния пазар, да бъде насърчена кръговата икономика и да се намали екологичното и социалното въздействие на всички етапи от жизнения цикъл на батериите. Инициативата е тясно свързана с Европейския зелен пакт, плана за действие за кръговата икономика и новата промишлена стратегия.

mediapool.bg