Японският основател на популярния моден бранд Кензо почина на 81 години след усложнения, свързани с коронавирус, съобщиха световните агенции в понеделник.
Съболезнования от цял свят бяха изказани за кончината на Кензо Такада, който си е отишъл на 4 октомври в Американската болница в Париж.
Сн. ЕПА/БГНЕС
Известен с блестящите си графики, десени с мотиви от джунглата и еклектично използване на цветовете, той бе първият японски дизайнер, който успя да се наложи на парижката модна сцена.
Кензо се установява във Франция през 1960-те и цялата му кариера минава там.
Със своите близо 8 хиляди модела, той никога не спря да празнува модата и изкуството да се живее, заяви негов говорител.
Кметът на Париж Ан Идалго му отдаде почит в Туитър кат ого нарече дизайнер с необхватен талант, който е придал цвят и светлина на модата. "Париж скърби за един от совите синове", написа тя.
"Бях почитател на бранда още през 1970-те, когато той започна. Смятам, че беше велик дизайнер", заяви Сидни Толедано, директор на луксозния конгломерат LVMH, който притежава марката Кензо.
Много японски ползватели на Туитър изказаха съболезнованията си в мрежата и споделиха, че първия луксозен продукт, който са купили или получили като подарък в живота си, е бил Кензо.
Роден през 1939 г. в Химеджи, град край Осака, Кензо Такада решава да замине за Париж през 1965 г., говорейки съвсем слабо френски.
Първоначално продава свои ескизи на модни къщи, но после решава да отвори малък магазин, наречен "Джънгъл Джап" (Jungle Jap).
"Декорирах го сам, с малко пари", разказва Такада в едно от последните си интервюта за вестинк "Саут Чайна Морнинг пост", цитирано от ББС. Той споделя, че едно от първите нещо, в които се влюбил при пристигането си в Париж, е рисунките на джунгла и именно това го е вдъхновила за магазина.
Неговите дрехи бяха силно повлияни от японските мотиви. Такада казва, че не е искал да прави неща като френските дизайнери. Японските му корени са източник за вдъхновение за всяка негова колекция, а използването на жизнени цветове става негова марка. Смята се, че е един от първите дизайнери, който започва да експериментира с идеята за безполова мода.
Големият пробив на Такада във висшата мода идва, след като популярното списание "Ел" слага негов модел на корицата си през 1971 г.
Има доста противоречия около намерението на Такада да нарече бранда си "Джап" – съкратено наречие за нещо японско, дори японец, след като започва да пробива на американския пазар.
"Знаех, че това има негативен оттенък, но смятах, че като направя нещо добро, ще променя значението", казва той в интервю за "Ню Йорк Таймс" през 1972 г.
Така се стига до решението брандът да се нарече Кензо. Марката разцъфтява и става международно призната, през 1983 г. започва да разработва по-неофициално мъжко облекло и спортни дрехи, като се създават линиите Кензо Джийнс и Кензо Джънгъл.
След невероятен успех, Такада продава бранда на LVMH.
"Най-трудната година в живота ми беше 1990 т., когато моят партньор в живота Хавиер почина", разказва той. "Затова продадох компанията (през 1993 г). Чувствах, че не мога да правя това сам", допълва дизайнерът.
Остава да работи за марката още няколко години и през 1999 г. се пенсионира от модата на възраст 60 години.
Дори и след оттеглянето си от голямата мода, той продължава да работи като моделира костюми за оперни продукции и продължава да рисува.
Модният журналист Сузи Менкес казва, че според нея Кензо е искал да прави "щастливи дрехи".
"Неговата работа беше авангардна и е тъжно, когато такъв съзидателен ум като Кензо напусне този свят", заявява тя.
mediapool.bg