Превръщането на пристанище Варна-Изток в развлекателна зона преди да бъде изграден новият товарен терминал ще доведе до загуби и съкращаване на работни места в държавното предприятие. Това заяви в интервю за Дарик изпълнителният директор на пристанище Варна Божидар Чапаров.
Площите на Варна-Изток, които се предвижда да бъдат превърнати в градска зона, вече са договорирани с компанията, работеща по „Южен поток”. Товаропотокът трябва да започне през юли или август това лято, обясни пристанищният директор. Той обаче не разкри повече подробности заради клауза за конфиденциалност в договора, чийто обем е над 100 страници. Според Чапаров, проектът „Южен поток” е стратегически не само за държавата, но и за варненското пристанище през следващите години, защото ще доведе и до разкриване на нови работни места.
Божидар Чапаров е на мнение, че преместването на Варна-Изток трябва да стане ако не след изграждане на новите мощности, то поне успоредно с тяхното изграждане. „Варна-Изток е зърнената врата на България. Само от там тази година са преминали над 3,5 млн. тона зърно. Няма икономическа логика да бъде закрита една такава мощност без да бъде изградена нова”, отбеляза още шефът на порт Варна.
„В крайна сметка решението е политическо. Аз мога да се изкажа само като експерт и изпълнителен директор на пристанището”, коментира Чапаров. По думите му, нуждата от изграждане на нови мощности е безспорна. Ситуирано в центъра на града, пристанище Варна-Изток и градът взаимно си пречели.
Със средства от държавния бюджет и еврофондовете вече са осигурени между 150 и 200 милиона лева за проектиране и старт на изграждането на новия интермодален терминал във Варна. Освен ново товарно пристанище, той ще включва нова жп и автогара. Терминалът ще бъде изграден на част от терена на „Максуда” и Стара гара, посочи Чапаров. Той обаче не се ангажира със срок, в който проектът може да бъде реализиран.
„Това решение следва световните тенденции. Не случайно Европа отпуска пари за изграждане на интермодални терминали. Варна заслужава един такъв инфраструктурен проект. Това би разширило възможностите за развитие и на круизния туризъм и превръщането на града в привлекателен за инвестиции”, изтъкна шефът на варненското пристанище.
Германци и китайци са проявявали интерес за концесиониране на порт Варна, разкри Чапаров. По негова информация обаче „Японският заем” е вече затворена страница.
Пристанище Варна изпрати една изключително успешна 2013 година. На кейовете на порта са обработени над 10,7 млн. тона различни видове товари. Това е абсолютен рекорд в цялата история на пристанището, обяви Божидар Чапаров.
Дружеството регистрира увеличение в почти всички видове товари. Обработени са 132 000 TEU контейнера, при 128 000 за 2012 г.
Като безспорен успех се приема обработката на над 4,1 млн. тона зърнени товари, което също е рекорд за порта. През определени денонощия са били обработвани едновременно 11 кораба със зърно, разкри директорът.
През изтеклата година варненското пристанище е било посетено от 1414 кораба, при 1350 за 2012 г. Спад се отчита единствено при пасажерските кораби, което се наблюдава и в световен мащаб, според Чапаров.
„Пристанището като оператор осигурява възможности за посрещане и обслужване на корабите. Трябва да има продукт, който да привлича богатите туристи. Роля за това има централната и местната власт”, смята шефът на пристанището.
Средната работна заплата там през миналата година е била близо 1200 лева. Със своите близо 1650 души персонал пристанището е един от най-големите работодатели в региона.
Очакванията са тази година да бъдат запазени нивата от 2013-а. Основание за това давали и експлоатационните резултати за януари.
Ръководството на варненското пристанище работи изключително добре с Министерството на транспорта. Като бивш шеф на порта министър Данаил Папазов познава изключително добре проблемите на предприятието и в тази връзка се разчита на съдействие от него и екипа му, сподели още Божидар Чапаров.
Maritime.bg – България