Ако България разполага с хеликоптер за помощ в планината, спасителната операция преди ден в Стара планина нямаше да продължи 11 часа, а час и половина. Това обясни директорът на Планинската спасителна служба към Българския червен кръст Емил Нешев.
Да, но България няма подобна машина.
България няма хеликоптери-линейки, които биха спасили още повече животи.
България обаче има премиер, който предава на живо във Фейсбук от вертолет. Във вторник той разгледа строителството на АМ "Хемус" от въздуха в присъствието на няколко министри, пред които сподели успехите на управлението си.
И това не е новина. Борисов често използва услугите на правителствения авиоотряд или машините на военните. Преди години имаше шумен скандал около полетите му, който, като почти всеки подобен случай в България, затихна и не доведе до някаква качествена промяна.
Истинският проблем обаче не е това. Няма нищо лошо премиерът да използва по спешност по-скъп транспорт и критиките в тази посока биха били по-скоро популистки.
Няма смисъл и да се смята колко точно е струвала пиар акцията на Борисов във вторник. В оперативните разходи влизат гориво, заплати, амортизация, цена на самата машина и много други параметри. Със сигурност полетът на премиера и министрите не е евтин, но Министерският съвет вероятно би могъл да оправдае разходите.
Няма как обаче да се избегнат сравненията.
Докато премиерът си прави PR в хеликоптер, излъчвайки във Фейсбук, България остава единствената страна в Европейския съюз без система за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS). Дори Северна Македония, която Борисов стопира по пътя ѝ към ЕС, има два медицински хеликоптера.
И проблемът не е в парите. Макар и най-бедна в ЕС, България няма финансови затруднения да организира система за въздушна помощ. Но според управляващите това не е приоритет. Пък и за тях системата работи.
Председателката на парламента Цвета Караянчева например бе евакуирана по въздух с вертолет на правителствения авиоотряд, след като леко пострада при автомобилна катастрофа.
Според последния план на правителството България би трябвало да има хеликоптер – линейка през 2023 година. Проектът трябва да се финансира с пари от оперативна програма "Региони в растеж".
После пък премиерът допусна да се ремонтират старите военни вертолети Ми-14, които да се използват за операции по HEMS, което според експерти много трудно може да се случи.
И досега няма яснота кога в крайна сметка ще се реализира проектът. А шефът на ПСС попита:
"Аз чувам, че ще стане през 2023 г. А дотогава? Колко човека трябва да умрат, колко хора още трябва да страдат? Какво трябва да се случи дотогава?".
mediapool.bg