Кламер БГ - Новини: Транспортът в София пак ще е на загуба въпреки скритото частично поскъпване

Транспортът в София пак ще е на загуба въпреки скритото частично поскъпване

България

|
Пет, 06 Ян 2023г. 15:42ч.
Транспортът в София пак ще е на загуба въпреки скритото частично поскъпване

Сн. Mediapool

Приходите от ползването на градския транспорт в София ще останат недостатъчни за покриването на разходите въпреки скритото поскъпване на услугата за част от пътуващите от 1 януари. По прогнози към началото на годината, "финансовата дупка" за 2023 г. ще е поне 120 млн. лева, но с уговорката, че числото може да е много по-различно заради неяснотата по отношение на цените на горивата и електричеството. Очаква се постъпленията от карти и билети за тази година да нараснат с едва 8-10%.

Това обясни в петък директорът на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев по повод влезлите в сила промени в тарифната политика, приети още през лятото на 2022 г. от общинския съвет.

За 21 млн. лева повече

От 1 януари хартиените билети за градския транспорт в София бяха заменени с електронни, които позволяват неограничен брой прекачвания за определен период от време. За 1.60 лева електронният билет важи за прекачвания в рамките на 30 минути, а за 2.20 лева – в рамките на 60 минути. Шофьорите в наземния транспорт също продават еднократни билети за 2 лева, но без право на смяна на превозното средство.

Отпаднаха талоните с по 10 билета на цена от 12 лева, с които едно пътуване излизаше 1.20 лева при 1.60 лева редовна тарифа. Според данните на ЦГМ в предпандемичната 2019 г. са продадени 14.6 млн. такива талона, а пътуванията с тях са 9.8% от всички през годината. Данните показват още, че 94% от пътниците, които ползват еднократни билети или пък талони, не сменят превозното средство в рамките на пътуването си.

Предварителните разчети показват, че новите краткосрочни превозни документи като билети с прекачване за време, ще доведат допълнителни постъпления от около 6 млн. лева годишно.

От промените при картите, които включват основно отпадане на абонамента за една линия плюс метро и въвеждането на преференциални годишни карти за ученици и младежи, финансовият ефект се оценява на 12.5 млн. повече приходи за година.

Въпреки това Дилчев смята, че приходите ще останат по-малко от разходите.

Скрито поскъпване

Както Mediapool писа, формално цената за ползване на градски транспорт в София не е увеличена, но поне за 30 000 души услугата реално поскъпва осезаемо. Според анализ на данните на ЦГМ толкова са средномесечно картите за метро и една линия, ползвани през миналата година. Тези документи вече не съществуват.

Повишение има и за пенсионерите. За тези с месечна карта за всички линии то е с 1 лев, тъй като цената ѝ нарасна от 25 на 26 лева. За хората над 68 години документът се увеличи с 2 лева и вече струва 10 лева. По данни на ЦГМ средно на месец се издават по около 83 500 пенсионерски карти. Част от тях вероятно са били за една линия и са стрували по 9 лева на месец. Сега обаче този тип документи вече не се продават и за ползвателите им също има драстично увеличение на пътуването с градски транспорт.

Повече за пътуване трябва да дават и ученици, студенти, докторанти, които също са ползвали карти само за една линия.

Алтернативата – поскъпване за всички

Дилчев коментира, че отпадането на картите за една линия се налага с цел по справедлива тарифна политика. Така например документите само за ползване на метро били въведени, когато подземната железница имаше само една линия. Сега с нея може да се обиколи целият град и не било оправдано да има по-ниска цена за това. Същата е и логиката за премахването на картите за една линия на наземния транспорт – те реално позволяват използването на повече превозни средства, които се движат по същия маршрут. Освен това част от хората, които пътували с такива документи, използвали и друг транспорт за 1-2 спирки, но минавали гратис в него. По оценки на ЦГМ пътуванията без билет са 2.6% от всички.

Дилчев коментира още, че другият вариант за повишаване на приходите е вдигане на цените за всички пътници.

Тука има, тука няма данни

Шефът на ЦГМ за пореден път обясни, че задължително чекиране на абонаментните карти е въведено, за да се събират данни за натовареността на линиите и това да доведе до оптимизацията им или промяна на разписанията. Освен това то е и застраховка за пътниците при евентуален инцидент. До март пътниците, които не са чекирали картите си, няма да бъдат глобявани с по 3 лева. Целта била хората да свикнат с промяната.

Заплахата от глоби все пак вече има ефект. За първите 4 дни на 2023 г. са валидирани 700 000 карти. За сравнение чекираните документи през целия декември 2022 г. били 1.4 млн.

В доклада за приемането на новата тарифна политика обаче е посочено, че ЦГМ вече има реални данни за пътниците по отделните линии и се казва, че на базата на тази информация са направени промени и са оптимизирани разходи през 2022 г.

В петък от ръководството на дружеството обясниха, че информация за пътуващите се взима и от камерите в транспортните средства. Затова чекирането било нужно, за да е ясно и с какви превозни средства се пътува, а в последствие анализът на тези данни щял да се използва за предлагането на нови услуги и тарифи. Тази информация обаче би трябвало да е налична и към момента на базата на издадените и купени билети и карти. От ЦГМ обаче коментираха, че не се знаело колко често се ползват купените превозни документи.

mediapool.bg