Кламер БГ - Новини: Строителството на бреговия център за наблюдение във Варна трябва да завърши до есента

Строителството на бреговия център за наблюдение във Варна трябва да завърши до есента

България

|
Пон, 10 Фев 2014г. 15:25ч.
Строителството на бреговия център за наблюдение във Варна трябва да завърши до есента

pristanishte-varnaСтроителството на новия брегови център за наблюдение във Варна трябва да завърши до края на есента, а до средата на следващото лято доставката и монтажа на специаното й оборудване. Това става възможно със старта на последната, трета фаза от изпълнението на проекта „Информационна система за управление на трафика на плавателните съдове (VTMIS)”, финансиран от ЕФРР и държавния бюджет чрез ОП „Транспорт” 2007 – 2013 г. Това заяви за в. „Черно море” Галин Николов, директор на дирекция “Ръководство на корабния трафик – Черно море” към ДП “Пристанищна инфраструктура”. Припомняме, че на 24 юни 2013 г. след тръжна процедура беше подписан договорът с избрания изпълнител на строежа на бреговите центрове във Варна и Бургас, а до 22 октомври вече имаше готови работни проекти. В момента очакваме разрешение за строежа от МРРБ, за да почне изграждането на бреговите центрове, обясни Галин Николов. Във Варна той ще се намира на входа на плавателния канал, близо до Фанагория в кв. „Аспарухово”. Стойността на двата центъра е 3 767 700 лв. (без ДДС).

Вече има сключен договор и за изпълнение на втората много важна част от проекта, свързана с разширяване на обхвата и функциите на системата за управление на корабния трафик (VTS), който вече е в ход. Допълнително ще бъдат поставени радари с по-висок клас по черноморското ни крайбрежие. Монтират се УКВ връзки, цялата система се интегрира, допълни шефът на дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море”. По неговите думи другата дейност от тази част на проекта е изграждането на Национален център за електронен документооборот в морския транспорт („обслужване на едно гише”). Така ще бъде изпълнено изискването в директива 2010/65/ на ЕС за хармонизиране на системата за управление на корабния трафик и информационно обслужване на морския транспорт, в което влизат формалностите за даване на сведения за корабите, които пристигат в пристанищата на страните членки на съюза. Това трябва да стане до юни 2015 г. Тогава изтича и крайният срок за изпълнение на проекта VTMIS, тоест за въвеждане в експлоатация на системата, допълни Галин Николов. След тази дата всички документи, които се подават от корабите във връзка с посещенията им в пристанищата, трябва да минат на електронен носител.

Наред с това върви и надграждането и разширението на преносната среда (РРЛ) и технологичното обновление на радиокомуникационната система към Световната морска система за бедствие и безопасност (GMDSS).

Няма проблеми с осигуряването на средствата по приключването на фаза 3 от проекта VTMIS, чийто общ размер е 39 млн. лв (85% от тях са безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР). Сключени са всички допълнителни договори с управляващия орган по ОП „Транспорт” по мерките за публичност, независим финансов одит, строителен надзор по изграждането на двата брегови центъра, новите железорешетъчни конструкции за монтиране на оборудването за VTS и GMDSS, подчерта Галин Николов. Или казано с други думи – падат всички бариери пред окончателното изграждане на информационната система за управление на трафика на плавателните съдове по черноморското ни крайбрежие.

Галин Николов, директор на дирекция “Ръководство на корабния трафик – Черно море”: Създаваме предпоставки за максимално ефективен морски бизнес

Основната цел на проекта „Информационна система за управление на трафика на плавателните съдове” (VTMIS) е да повишим безопасността, сигурността и ефикасността на морския транспорт, както и да намалим екологичните последствия от замърсяване, причинено от корабите в морското ни пространство, обясни за в. „Черно море” Галин Николов, директор на дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море” към ДП „Пристанищна инфраструктура”. Това ще стане с насищането на крайбрежието ни с повече модерни технически средства за наблюдение, а от там и за координирането на корабите, за предпазване от аварии и замърсяване. Създаването на Национален център за електронен документооборот в морския транспорт („обслужване на едно гише”) ще се усети най-вече от всички, които обслужват посещенията на корабите в нашите пристанища (корабните агенти). Ще бъде решен проблемът с институциите като морска администрация, гранична полиция, митниците, фитосанитарния и здравен контрол, каза още Галин Николов. В момента се използва вариант за подаване на документите в PDF формат и с електронен подпис. С въвеждането на новата система цялата информация, която ще бъде предоставена от агентите и от самите кораби, ще бъде обработвана и предавана по електронен път до съответните институции. По този начин ще спадне административната тежест и бързо ще става подаването на документите, за да могат своевременно корабите да влизат за обработка на товарите.

Всички мерки, заложени в проекта, свързани с разширяване зоните на наблюдение, надграждане на телекомуникационната инфраструктура и повишаване обхвата на информационните услуги за корабоплаването, обслужването на едно гише, новите брегови центрове създават предпоставки за максимално ефективен морски бизнес, заключи Галин Николов.

През новия програмен период търсим технически средства за влизане на корабите при мъгла

През новия програмен период на ОП „Транспорт” (2014 – 2020) ще се търсят възможности за преминаване на корабите през плавателния канал при намалена видимост, съобщи за в. „Черно море” Галин Николов, шеф на дирекция „Управление на корабния трафик – Черно море”. Идеята е да се осигурят технически средства, които да позволяват извършването на нормална дейност при мъгла. Проблем, който е много сериозен за целия плавателен канал до Варна-запад. Наскоро обсъдихме този въпрос, на който комплексно трябва да търсим решението, каза Галин Николов. Става дума за това, че със специфичните технически средства за преминаване при мъгла трябва да се оборудват всички по веригата, за да се движат в синхрон – пилоти, влекачи, буксири. Повечето европейски пристанища вече са оборудвани с подобни средства за работа при намалена видимост. Специално във Франция съм виждал колко висока е техническата надеждност и какво отлично сработване има между отделните институции. Така че има опит, от който да се учим и занапред, допълни Галин Николов.

Maritime.bg – България