Кламер БГ - Новини: Спорният строеж на кръстовище в центъра на Пловдив беше замразен за втори път

Спорният строеж на кръстовище в центъра на Пловдив беше замразен за втори път

България

|
Ср, 26 Окт 2022г. 16:54ч.
Спорният строеж на кръстовище в центъра на Пловдив беше замразен за втори път

Визуализация на евентуалното кръстовище на две нива при Водната палата в Пловдив. Илюстрация: Община Пловдив

Спорният проект за изграждане на кръстовище на две нива при Водната палата в Пловдив беше временно спрян за втори път в сряда с решение на общинския съвет в града. То дойде ден, след като кметът Здравко Димитров (ГЕРБ) обяви, че замразява строежа за месец, за да се разгледа и обсъди отново и ако има нужда, да се преработи. Още в сряда Димитров остави вратичка и за по-дълго спиране на работата, ако е необходимо.

Решението идва около три седмици след първата копка по разширяването на кръстовището на централните булеварди "Цар Борис III Обединител" и "Марица-юг", което според протестиращи няма да реши проблемите с автомобилния трафик, а напротив – ще докара още.

Извънредната сесия, на която беше взето решение за замразяване на проекта и изясняване на всички въпроси около него, беше свикана по предложение на съпартийците на кмета Димитров от ГЕРБ. Заседанието започна с протест на граждани.

Първоначално общинарите от ГЕРБ и четиримата съветници на "Демократична България", които подкрепиха извънредната сесия, поискаха пълното спиране на строежа. В последствие обаче от формацията "Съюз за Пловдив" предложиха само временното замразяване. Тази формация беше създадена от бившия областен управител Дани Каназирева, която в последствие премина в редиците на ГЕРБ и дори беше депутат от партията на Бойко Борисов.

Предложението на "Съюз за Пловдив" събра 44 гласа "за". В това число влязоха и съветниците от ГЕРБ, които така на практика бламираха собственото си предложение за пълно спиране на строежа. Общинарите от партията на Борисов в последствие гласуваха и за своя текст на решение, но той не събра нужните гласове и беше отхвърлен.

Заседанието на пловдивските общинари продължи над 5 часа, в които освен представителите на местния парламент бяха изслушани и граждани, и експерти. Повечето становища бяха против изграждането на кръстовището, което трябва да замени кръговото, с което в момента се регулира движението в района.

Според противниците на проекта той ще докара повече коли в центъра, ще е пречка за преминаването на пешеходците, няма да реши проблемите със задръстванията, може да окаже негативно въздействие на намиращата се в непосредствена близост река Марица и води до изсичането на десетки дървета. Сред аргументите против е също и опасението, че изграждането на тунела, част от кръстовището, ще е проблемно заради подпочвените води. Освен това съоръжението под земята ще е високо едва 3.5 метра, което правело невъзможно използването му от градски транспорт или пък минаването на пожарни. Има и опасения, че проектът на стойност около 9 млн. лева всъщност ще се оскъпи още.

Кметът: Задръстванията се връщат

Кметът на Пловдив Здравко Димитров реално не отговори на опасенията на граждани и общинари. Той взе думата след 5-часовия дебат и едва преди гласуването, за да каже, че иска най-доброто за пловдивчани и това е водещият мотив в действията му. „Пробивът е спрян с акт 10 (за временно спиране на строежа – б.а.). В най-кратки срокове движението ще бъде върнато в старата позиция и задръстванията също“, каза Димитров и добави, че откакто е започнало строителството на пробива и реално единият подстъп към кръговото кръстовище не функционира, задръствания нямало. Това според него е аргумент срещу сегашната организация на движението при Водната палата.

Той добави, че въпреки твърденията на някои общинари, че евентуалното прекратяване на договора за изграждане на пробива с "ИСА 2000" няма да доведе до неустойки от страна на общината, такива щяло да има. Димитров не посочи евентуалната сума.

Димитров се обърна и към съпартийците си, които за "първи път са толкова активни": "Много пъти съм бил прав, а вие не сте ме защитавали". В местната организация на ГЕРБ в града от години има противопоставяне между настоящия кмет и предшественика му Иван Тотев, който е и лидер на ГЕРБ-Пловдив.

Тука има, тука няма глоби

В следващите 45 дни общинските съветници и администрацията на кмета ще трябва да уточнят и спорния въпрос дали изграждането на пробива при Водната палата ще доведе до санкции от страна на регионалното министерство. Причината е, че части от бул. "Марица-юг" - включително велоалеи, тротоари, озеленяване, са правени по проект, финансиран с 20 млн. лева от оперативната програма "Региони в растеж". Сега част от построеното с европари трябва да се разруши, за да се направи новото кръстовище.

От ГЕРБ и "Демократична България" поискаха да разберат дали общината ще трябва да връща пари по този проект и колко ще са те. Според зам.-кмета по строителството Пламен Райчев санкцията щяла да е около 300 хил. лева. Това била сумата, платена от европрограмата за площите, които се "припокриват" по двата проекта. "Имаме уверения, включително от зам.-министрите, които отговарят за програмата, че ще платим само за припокриването", обясни Райчев.

Според цитирано от общинари писмо от управляващия орган на програмата обаче, щяла да бъде наложена и санкция от 5% от стойността на проекта или около 1 млн. лева. Общата сума, която общината можело да връща, пък вероятно щяла да стигне около 1.4 млн. лева.

mediapool.bg