Столичната община е поискала разяснения по гласуваните в сряда от правителството отстъпки при пътуване с обществен транспорт. Кабинетът реши, че децата до 10 години ще се возят безплатно по градските и междуградски линии от 1 февруари до края на годината. Освен това бяха увеличение и държавните компенсации, които позволяват отстъпки от редовната цена на превозните документи за ученици и пенсионери. За компенсиране на отстъпките са предвидени 73 млн. лева от държавния бюджет. Те трябва да бъдат изплатени на общините и превозвачите, които прилагат по-ниските цени.
Както Mediapool писа в София допълнителните намаления ще се отразят само на месечната карта за всички линии за ученици. От 20 лева тя трябва да поевтинее на 15 лева. Картите за пенсионери няма да бъдат намалени, тъй като в момента отстъпките за тях са по-големи от регламентираното от правителството, а разликата се покрива от общинския бюджет. От местната власт пък изразиха притеснения за това, че социалната мярка може да доведе до негативни икономически последствия за публичния транспорт, който и без това е на загуба.
Според кмета Йорданка Фандъкова решението на Министерския съвет за облекчаване на разходите на хората за пътуване в обществения и междуселищния транспорт е "добра идея, която трябва да бъде обсъдена с държавата в детайли".
"Много са въпросите ни към авторите на тази промяна, която е чудесна, насочена е към облекчаване разходите на хората", коментира Фандъкова в четвъртък. Тя добави, че финансовите облекчения за хората не трябва да са за сметка на градския транспорт. Затова е важно държавата наистина да поеме гласуваните от правителството облекчения.
"Очакваме с интерес детайли на решението на правителството, имаме много въпроси и е важно да се уточнят процедурите от този момент до края на годината и да се предвидят решенията за след декември – в началото на следващата година по отношение на това какво ще се случи с отстъпките и цените", коментира Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност. Той напомни, че ЦГМ продава превоз документи по наредба, гласувана от Столичния общински съвет. За да се промени цената на картите, трябва да се промени и наредбата.
Според него заради новите отстъпки, гласувани от правителството, може да се преосмисли идеята за връщането на месечните карти за една линия. Продажбата им спря от 1 януари. Представители на ГЕРБ, "Демократична България" и БСП внесоха предложение за възстановяването им на цените, на които се продаваха до края на миналата година. От връщането на тези карти се очаква градският транспорт да загуби около 8 млн. лева.
По данни на ЦГМ за миналата година малко под 4000 месечни карти са продадени на ученици на възраст от седем до десет години, което средно е малко под 400 карти месечно. Не е ясно колко деца в тази възрастова група са пътували с билети.
mediapool.bg