Кламер БГ - Новини: Сербезова обвини софтуерна фирма в саботаж на електронните направления

Сербезова обвини софтуерна фирма в саботаж на електронните направления

България

|
Пет, 03 Юни 2022г. 15:44ч.
Сербезова обвини софтуерна фирма в саботаж на електронните направления

Сербезова обвини софтуерна фирма в саботаж на електронните направления

Здравният министър Асена Сербезова обвини в саботаж и поиска обяснения от една от компаниите, поддържащи медицинския софтуер, заради продължаващи трети ден неуредици с издаването на електронни направления и други документи в извънболничната помощ. От 1 юни по план бяха дигитализирани изцяло документите в извънболничната медицинска помощ – направления, амбулаторни листове и регистрация на медицинските прегледи. Оказа се, обаче, че работата на много лични лекари и специалисти е блокирана заради проблеми със софтуерния им продукт "Хипократ" на фирмата "Контракс", която не е извършила необходимите настройки за преминаването към изцяло електронен режим на работа.

На 1 юни медиците в редица градове на страната осъмнаха без да могат да приемат и изпращат пациенти с електронни направления нито към специалисти, нито за изследвания в лабораториите. Идентична бе ситуацията при издаване на направления за лекарски комисии и болнични листи, като проблемите продължават и досега.

"От 1 юни, вече трети ден, е в ход издаването на електронните направления. Трети ден български граждани не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания. Недопустимо е заради една фирма, доставчик на софтуер, която е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга, потърпевши да са граждани и лекари", заяви в петък здравният министър Асена Сербезова в своя позиция по създалия се проблем. Тя припомни, че две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни 2022 г. да стартират модулите за електронно направление.

"Въпреки това "неразбрали" не липсват – може би защото очакванията им са били Министерството на здравеопазването да отложи старта на е-направление, което се е случвало нееднократно през годините – особено по отношение на електронното здравеопазване", коментира Сербезова.

Тя дори заподозря злоумишлени действия и насърчи засегнатите страни да търсят правата си по съдебен ред: "За мен като министър на здравеопазването фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции спрямо тези, които саботират процеса на електронизация, е неприемлив. Не може за толкова ключов елемент в нашата здравна система, какъвто са направленията за прегледи или изследвания, да се разчита единствено на добрата воля на частни субекти. Затова ще настоявам и ще намерим тези законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност.

Ще подкрепя всички съсловни организации и граждани, които ще потърсят правата си по съдебен път заради ограничения им през последните два дни достъп до здравеопазване – по причина "неразбрали" частни субекти".

Сербезова дава на фирмата срок най-късно до понеделник, 6 юни, да отговори за създалата се ситуация и благодари на останалите, които са подходили отговорно.

Извинение и намек за пари

Междувременно председателят на управителния съвет на "Контракс" АД Йордан Йорданов изпрати писмо до Българския лекарски съюз, в което поднася извинения за причинените неудобства.

"Контракс" е една от фирмите със съществен дял в изпълнението на откъслечни проекти в сферата на електронното здравеопазване досега. Компанията дори трябваше да изпълнява част от дейностите по Националната здравноинформационна система (НЗИС) преди държавата да реши през 2020 г. да прекрати договорите си с частните фирми и да възложи цялата дейност на държавната "Информационно обслужване". Същевременно "Контракс" поддържа софтуерите на половината лични лекари в страната – около 2000 от общо около 4000, както и на 1000 специалисти от извънболничната помощ.

"Като най-голямата компания в този сегмент, съзнаваме огромното значение на правилната работа над медицинските софтуерни продукти. Специалистите ни работят денонощно за бързото разрешаване на всички възникнали проблеми. Не можем да не отбележим факта, че проблемите с отчитането към НЗИС се решават в рамките на деня", заяви Йорданов в писмото си до БЛС.

"Не на последно място искаме отново да поставим въпроса с липсата на финансиране от страна на държавата в лицето на МЗ и НЗОК за развитие на софтуерните продукти за здравните служители за сметка на централните системи на здравните ведомства. Това принуждава компаниите-разработчици самостоятелно да финансират развитието на медицинските софтуери, а увеличаването на абонаментните такси е труден процес и не може да покрие инвестициите. Неколкократното поставяне на този проблем досега не е довело до разрешаването му", заяви Йорданов.

От думите му на практика става ясно, че зад проблема стои искане за финансиране с обществен ресурс на софтуерите на медиците от извънболничната помощ. Лекарите от извънболничната помощ, обаче, са със статут на еднолични търговци и като частници те се финансират само от изработеното по линия на НЗОК. Затова, подобно на аптеките, поддръжката на софтуерите им, плащането на наемите, покупката на предпазни средства и т.н. винаги е било изцяло за тяхна сметка.

Йорданов уверява, че се работи с пълна мобилизация за отстраняване на проблемите.

mediapool.bg