След продължила 148 дни стачка, холивудските сценаристи постигнаха значителни гаранции срещу използването на изкуствен интелект в една от първите големи гилдийни битки за ролята на изкуствения интелект на работното място.
По време на почти 5-месечната стачка нито един въпрос не предизвика по-голям отзвук от този за използването на изкуствен интелект при писането на сценарий. Това, което някога беше привидно маловажно искане на Гилдията на американските сценаристи (WGA), се превърна в екзистенциален въпрос.
Стачката се отнасяше и за икономическия и авторски аспект при стрийминг разпространението, минималните изисквания за условията на работа на сценаристите. Но заплахата от изкуствения интелект ясно представи тежкото положение на писателите като сблъсък между човек и машина, с широкообхватни последици за други индустрии, изправени пред напълно нов вид автоматизация.
През следващите седмици членовете на WGA ще гласуват ратификацията на предварителното споразумение, което изисква от студиата и продуцентските компании да информират сценаристите, ако някои от предоставените им материали е бил генериран частично или изцяло от изкуствен интелект. Изкуственият интелект не може да бъде признат за сценарист. Той не може да пише или пренаписва "литературен материал",а генерираните от него текстове не могат да бъдат източници.
"Материал, генериран от изкуствен интелект, не може да се използва за подкопаване на авторитета или правата на писателя", гласи предложеният договор.
Много експерти смятат, че сделката със сценаристите е предвестник на предстоящите трудови (работнически) битки.
"Надявам се, че това ще бъде пример за много други индустрии за създаване на съдържание", казва Том Дейвънпорт, професор по информационни технологии в колежа "Бабсън" и автор на книгата "All-in on AI: How Smart Companies Win Big with Artificial Intelligence".
"Това до голяма степен гарантира, че ако ще използвате изкуствен интелект, то той ще бъде управляван (използван) от хора. За мен това винаги е бил най-добрият начин за използване на всяка форма на изкуствен интелект."
Предварителното споразумение между Гилдията на сценаристите и Алианса на филмовите и телевизионните продуценти, който преговаря от името на студиата, не забранява всяка употреба на изкуствен интелект. И двете страни признават, че той може да бъде полезен инструмент в много аспекти на филмопроизводството, включително при писането на сценарий.
В споразумението се посочва, че сценаристите могат да използват изкуствен интелект, ако компанията даде съгласието си, но компанията не може да изисква от сценариста да използва такъв софтуер.
Обсъждането на изкуствения интелект се превърна в спорен момент при преговорите на сценаристите, които се проточиха миналата седмица, отчасти поради предизвикателствата на преговорите за бързо развиващата се технология.
Когато стачката на сценаристите започна на 2 май, бяха изминали едва пет месеца от пускането в експлоатация на ChatGPT от OpenAI - чатбот с изкуствен интелект, който може да пише есета, да води сложни разговори и да създава истории само от няколко предложения и насоки. Студиата заявиха, че е твърде рано да се говори за изкуствен интелект в тези преговори и предпочитат да изчакат до 2026 г.
В крайна сметка те се споразумяха за условията, като отбелязаха, че перспективите със сигурност ще се променят. Съгласно проектодоговора "страните признават, че правната рамка, свързана с използването на изкуствен интелект, е несигурна и се развива бързо". Компаниите и гилдията се договориха да се срещат поне два пъти годишно по време на тригодишния срок на договора.
Същевременно няма забрани студията да използват собствен софтуер, базиран на изкуствения интелект за подготовка на сценарий. WGA ще остави тези въпроси да бъдат разгледани от правната гледна точка. В една от клаузите се отбелязва, че сценаристите си запазват правото да твърдят, че творбите им са били използвани за обучение на софтуер за изкуствен интелект.
Това е все по-значима тема в литературния свят. Миналата седмица 17 автори, сред които Джон Гришам, Джонатан Франзен и Джордж Р. Р. Мартин, заведоха дело срещу OpenAI, в което твърдят, че "систематично и в големи мащаби" се крадат техни книги, защитени с авторски права.
Условията, постигнати от WGA, със сигурност ще бъдат внимателно следени от други сектори - особено от стачкуващите членове на актьорския съюз SAG-AFTRA.
"Това е първата стъпка в един дълъг процес на преговори и работа по въпроса какво означава генеративният изкуствен интелект за творческата индустрия - не само за писателите, но и за визуалните артисти, актьорите и всички останали", казва Дейвид Гънкел, професор по медийни науки в Университета на Северен Илинойс и автор на книгата "Person, Thing, Robot".
Актьорите, стачкуващи от 14 юли насам, също търсят по-добри компенсации за стрийминг излъчването. Те искат и гаранции срещу изкуствения интелект, който може да използва образа на звездата без нейното разрешение или да замени изцяло второстепенните актьори.
Опитите за приемане на изкуствения интелект "като нормална оперативна процедура буквално дехуманизира работната сила", заяви наскоро актьорът Брайън Кранстън по време на демонстрация. "Това не е добре за обществото. Не е добро за околната среда. Не е добре за семействата от работническата класа."
В други събития членовете на SAG-AFTRA, организацията която представлява актьори, водещи, журналисти, танцьори и т.н., гласуваха с огромно мнозинство в понеделник за стачка срещу компаниите за видеоигри. Използването на изкуствен интелект в игрите е особено тревожно за актьорите, които озвучават гласове.
Някои скептици се съмняват дали сценаристите са постигнали значителен напредък по отношение на изкуствения интелект. Медийният магнат Бари Дилър, председател на компанията за цифрови медии IAC, смята, че не е направено достатъчно по въпроса.
"Те прекараха месеци в опити да създадат текстове и правила, които да защитят писателите от изкуствения интелект, и в крайна сметка получиха параграф, който не защитава нищо от никого", каза Дилър пред CNBC.
Робърт Д. Аткинсън, президент на мозъчния тръст Information Technology & Innovation Foundation, заяви, че ограничаването на изкуствения интелект е непродуктивно.
"Ако забраним използването на инструменти, които да направят организациите по-продуктивни, ще се обречем на застой", пише Аткинсън в социалната мрежа "X".
Това, с което повечето наблюдатели са съгласни, е, че това е само началото на множество трудови спорове, свързани с изкуствения интелект. Гънкел очаква, че и сценаристите, и студията ще продължат да експериментират с изкуствения интелект.
"Ние сме в толкова ранен стадий на този процес, че никой не е в състояние да предвиди всичко, което може да се появи с генеративния изкуствен интелект в творческите индустрии", каза Гънкел. "Ще видим, че е необходимо отново и отново да преразглеждаме много от тези въпроси", допълни той.
mediapool.bg