Дни преди парламентарните избори в Германия, далеч не е ясно каква коалиция ще управлява страната след тях. Притесненията, че апатията на избирателите може да даде тласък на крайнодясната "Алтернатива за Германия", накараха канцлера Ангела Меркел и основния й опонент да призоват привържениците си да отидат до урните.
Тъй като много избиратели смятат, че четвъртият мандат на Меркел е почти неизбежен, а също и заради вялата кампания, проучванията показват, че избирателната активност може да е ниска.
Проучване на GMS, обявено в четвъртък, че три дни преди изборите в неделя 34 на сто от избирателите казват, че няма да гласуват или не са решили за кого да гласуват. Процентът на негласувалите през 2013 г. бе 29 на сто.
Според последни данни блокът на Меркел ХДС-ХСС бележи спад до 37%, а основният му опонент – Социалдемократическата партия (СДП) – остава на 22%. Кандидатът за канцлер на СДП Мартин Шулц призова привържениците си да гласуват, защото "все още всичко е възможно", предаде Ройтерс.
Възможностите за управленска коалиция си остават ограничени или до т.нар. черно-червена коалиция на блока на Меркел със СДП, или трипартийна коалиция "Ямайка" – обединение на ХДС/ХСС с Партията на свободните демократи и Зелените, което би ограничило възможностите за маневри на Меркел за реформи в еврозоната.
В момента обаче и Зелените, и свободните демократи – които са в двете крайности на политическия спектър- избягнат да говорят за следизборно взаимодействие, страхувайки се да не отблъснат избиратели.
Един от големите залози на германския вот е дали крайната десница ще се класира добре.
"Файненшъл таймс" акцентира на това, че десните популисти "Алетнарнатива за Германия" са на път да влязат в Бундестага за първи път от 1961 г. Според данни от последните социологически сондажи в седмицата преди вота, "Алтернатива за Германия" може да получи между 10 и 12 процента подкрепа, отбелязвайки ръст спрямо предишни проучвания, които й даваха между 8 и 10 процента.
Прогнозите сочат, че национал-популистите могат да бъдат трета политическа сила в Бундестага.
В зависимост от това каква ще бъде управляващата коалиция, "Алтернатива за Германия" има шансда застане начело на опозицията.
В момента представители на партия участват в 13 от 16-те местни парламента в Германия.
Според прочуване на "Файнейшъл таймс" националистическата формация вероятно ще получи по-голяма подкрепа в Източна отколкото в Западна Германия.
В кратката си история до момента "Алтернатива за Германия" се променя от "професорска партия" на евроскептичните икономисти към формация, насочена към националистически консерватизъм и антимигрантска политика, подобно на други европейски популистки партии. Тъй като партията се е насочила надясно, базата за подкрепа също се е променила.
Избирателят на крайната десница
Според анализ 69% от поддръжниците на партията са мъже и това е "най-мъжката" партия в Германия. Средната възраст на привържениците й е 51.4 години, тоест малко по-възрастни от средния избирател в страната.
Скорошни проучвания показаха, че в социалните мрежи "Алтернатива за Германия" е най-активна в сравнение с останалите партии и прави най-агресивна и отчетлива кампания, за да спечели избиратели. Баварската организация на "Алтернатива за Германия", включително в Долна Бавария, полага усилия да се брандира като консервативна и истинска алтернатива за доскорошните гласоподаватели на ХСС, разочаровани от партията.
В Бавария, белязана от пика на мигрантската вълна през 2015 г., германските гласоподаватели са силно разделени - 37 на сто от тях смятат мигрантите за обогатяващи обществото им, а също толкова ги считат за бреме. "Бежанците" са темата, на която набляга партията в Бавария, като се застъпва за тезата, че колкото по-крайно е едно послание, толкова по-силно са мобилизирани споделящите го да отидат до урните.
"Алтернатива за Германия" мобилизира дори трайно негласуващите, казва директорът на института "Форза" Манфред Гюлнер. Това по думите му са хора, които отдавна не участват в избори и поставят под въпрос демокрацията много по-силно, отколкото значително по-голямата група на спорадичните негласуващи, които се определят като "избиратели в очакване," обяснява в. "Ханделсблат" в публикация, озаглавена "Призивът срещу "Алтернатива за Германия" ще удари като бумеранг". Същия ефект установяват експертите, според които от известно време - имайки предвид циклите на местните избори - избирателната активност се увеличава заедно с нарастващата подкрепа за крайнодесните.
Сатирична партия обещава да отвлече Ердоган
Междувременно обаче няколко дни преди вота първото място по активност в социалните мрежи на крайната десница бе отнето от сатиричната формация Die Partei ("Партията").
"Партията" не е нова и създадена специално за изборите, а основана през 2004 година от редакторите на сатиричното списание "Титаник".
Британският "Гаридън" отбелязва, че за последните седмици, въпреки огромната популярност на крайнодесните, "Партията" ги е задминала по нови харесвания.
Лидер на "Партията" в момента е роденият в Истанбул стендъп комедиант Сердар Сомунчу. Именно социалните мрежи, добрата реклама и чувството за хумор са водещи за формацията.
За един от многото им "флашмобове" в мрежата, министърът на пропагандата на "Партията" - израелският сатирик Шахак Шапира, успява да "похити" над 30 Фейсбук групи, симпатизиращи на крайната десница, за да "поправи интернет".
В своя манифест "Партията" казва, че няма да позволи на хора да гласуват, ако не могат да отговорят на елементарни въпроси като "Коя е столицата на Париж?" - система, която те описват като "умерена епистокрация".
Партията обещава още легализирането на кокаина, шофирането под влияние на алкохол и да отвлече турския президент Ердоган.
mediapool.bg