Външната министърка Мария Габриела за пореден път в понеделник обяви, че България е изпълнила "всички технически критерии" за Шенген, но приемането ни в зоната за свободно пътуване до края на годината остава все така съмнително.
"България е изпълнила всички технически критерии за Шенген и очакваме подкрепата на европейските ни партньори до края на тази година", каза Мария Габриел на съвместен брифинг с министъра на външните работи и европейските въпроси на република Хърватия Гордан Гърлич Радман, който е на посещение у нас.
Румъния и България се надяват да влезнат в Шенген до края на годината, но това съвсем не е сигурно.
Членството на България в Шенген се блокира от Нидерландия и Австрия, а това на Румъния – само от Австрия.
Засега Австрия поддържа позицията си срещу разширяването на Шенген.
Нидерландия се управлява от служебно правителство до края на годината и е много вероятно то да не реши казуса с допускането на България до зоната за свободно пътуване.
"До края на годината като календар е предопределен и от заседанията, на които има възможност да бъде взето такова решение – визирам Съвета, има през октомври и декември“, припомни Габриел.
По думите й Австрия и Нидерландия трябва да бъдат убеждавани да подкрепят страната ни.
"За да се справим с въпроси, каквито повдига Австрия, за борба с нелегалната миграция, с членството си в Шенген България ще допринесе още повече за справяне с този проблем", смята вицепремиерът.
Представители на Австрия обаче периодично се обявяват срещу присъединяването на двете страни към Шенген.
В последните месеци Румъния втвърди политиката си по въпроса, като в Букурещ се обсъжда възможността страната да гласува на европейско ниво срещу държавите, които блокират членството ѝ в Шенген.
Румъния ще поиска и компенсации за разходите, направени от превозвачите поради факта, че страната не е влязла в Шенген. Това съобщи транспортният министър Сорин Гриндяну в интервю за News.ro.
По думите му финансовите щети, които търпи секторът, възлизат на 2 процента от БВП.
Попитан как е е направил тази оценка на загубите, министърът отговори:
“Аз и колегите ми разговаряхме с транспортните превозвачи миналата седмица. Трудно ми е да направя точни изчисления за данъците и за загубените часове на митниците, но е ясно, че граничният контрол влияе на международния транспорт на стоки”.
Той съобщи, цитиран от БТА, че Румъния ще поиска от Европейската комисия и два милиарда евро компенсация за покриване на разходите, свързани с улесняването на транспорта на зърно от Украйна през страната.
Сумата ще включва поддръжката на националните пътища, които са били засегнати от трафика на тежки камиони от Украйна.
“Ако сега тръгнете по национален път DN2 към Сучава, Сирет, покрай Бакъу, Фокшани, ще видите, че има ТИР до ТИР от Украйна. Това доведе до влошаване на тази мрежа, затова поискахме пари. Сумата ще обхваща няколко области на транспорта, включително автомобилен, железопътен и морски транспорт”, уточни Гриндяну.
На масата е и възможността България и Румъния да бъдат разделени по пътя им към Шенген. Тя може да стане особено актуална, ако бъде преодоляна съпротивата на Австрия, а България остане блокирана от Нидерландия.
mediapool.bg