Кламер БГ - Новини: Рестартират санирането, без предимство за чакащите

Рестартират санирането, без предимство за чакащите

Интервюта

|
Вт, 31 Май 2022г. 07:40ч.
Рестартират санирането, без предимство за чакащите

Рестартират санирането, без предимство за чакащите

Всеки момент предстои да бъде отворена дългочаканата от много хора програма за обновление на частни жилищни сгради, този път финансирана от Плана за възстановяване и устойчивост. Кой ще има право да кандидатства, каква е процедурата и докога ще може да се подават заявления? На тези въпроси отговоря заместник-министърът на регионалното развитие Деляна Иванова. Тя беше депутат в 45-то и 46-то Народно събрание от "Има такъв народ". В регионалното министерство отговаря за дейностите, свързани с държавната собственост, търговските дружества под шапката на МРРБ, ВиК сектора и програмите за регионално и териториално сътрудничество, финансирани от еврофондовете.

През тази година ще бъдат санирани 29 сгради по Националната програма. По нея ще бъдат обновени общо 2022 сгради, но в регистъра на Българската банка за развитие (ББР) са се регистрирали 5333 сдружения на етажна собственост.

Ще могат ли тези хора да участват директно в програмата за саниране по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ)?

Oстаналите 3311 сдружения на етажната собственост, които са в регистъра на ББР, но за които не е одобрено финансиране, няма да могат автоматично да бъдат изпълнени по Националната програма за обновяване на жилищни сгради.

Те ще могат да кандидатстват отново за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост, където за саниране на частни жилищни сгради са заложени 1.4 млрд. лв. с ДДС. Подадените заявления към ББР по националната програма няма да могат автоматично да бъдат прехвърлени за кандидатстване по ПВУ.

В хода на преговорите с Европейската комисия България защитаваше позицията тези сдружения да бъдат включени автоматично за саниране по ПВУ. Въпреки настояването ни, получихме отказ. Основният аргумент за това е, че по Националната програма за саниране изискванията към сградите бяха да се постигне клас на енергопотребление минимум "С", докато по ПВУ се изисква по-висока енергийна ефективност за многофамилни жилищни сгради - клас "В". Това е добра новина, защото консумацията на енергоносителите ще бъде по-ниска, което е изключително важно с оглед на растящите цени в момента.

Освен това тези сдружения на собствениците, които са в регистъра на ББР, са с една стъпка пред всички останали кандидати. Те са свършили най-трудната и сложна задача - обединението и съгласието на всички собственици. Тоест те имат времевото предимство спрямо останалите кандидати, които тепърва ще трябва да създават сдружения на етажната собственост.

Това, което сега е необходимо и могат да направят регистрираните сдружения на етажната собственост, е да започнат с подготовката на документите – техническо обследване, на база на което да получат технически паспорт и енергийно обследване на сградата. Обследването трябва да предпише мерките, които ще да се реализират, така че да се постигнат спестявания от най-малко 30% и жилищната сграда да отговаря на клас на енергопотребление минимум "В". Това е новото при санирането на жилищните многофамилни сгради по ПВУ.

По националната програма обследването не се заплащаше от етажната собственост, но сега по ПВУ, това ще бъде за сметка на собствениците на сградата. Натрупаният опит, който имаме от изпълнението на тези проекти, показва, че в зависимост от площта на жилището и общите части, сумите варират значително, но средно се очаква да е около 1000 лева на жилище.

Другото, което е различно от досегашната национална програма е, че всяка една сграда, в която има повече от 3 жилища, е допустимо да бъде санирана. Досега имаше изискване в нея да има поне 36 апартамента.

Кога ще бъде отворена схемата за кандидатстване, тъй като интересът е голям?

Надяваме се най-късно до 40 дни да имаме насоки и инструкции за подаване на документи по проекта за енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради.

В момента тече съгласуване на условията за кандидатстване от страна на Министерството на финансите с останалите министерства. След това документът трябва да бъде одобрен от Министерския съвет.

От гледна точка на МРРБ най-ефективно работещият механизъм, с оглед на изключително съкратените срокове по ПВУ, е първият по ред, подал заявление за саниране, да е първи по право да получи финансиране. Но конкретният подход все още не е изяснен в очакване на окончателните възможности, одобрени от Министерския съвет.

Заявленията отново ли ще се подават в общините?

Обсъждат се два варианта. Единият е заявленията за саниране да се подават в общините, както е сега. В момента обаче те са много натоварени, защото приключва изпълнението на изминалия програмен период и това се застъпва с новия и множеството проекти, които те трябва да се изпълняват в рамките на ПВУ.

За това се обсъжда и друг вариант - чрез външни фирми, по една за всеки от шестте района за планиране. Те ще бъдат избрани по Закона за обществените поръчки. За да не се забавя процесът, докато бъдат определени фирмите, заявленията ще се подават директно в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Важно е да се отбележи, че проектите подадени до март 2023 г., ще получат 100% финансиране за обновлението на сградата. Тези, които подадат заявленията след това до края на 2023 г., ще получат 80% от стойността на строително-монтажните работи.

Как ще бъдат избрани строителите, които ще обновяват сградите? В момента се прави обществена поръчка за всяка една жилищна сграда, което много забавя процеса.

Нашата цел е максимално бързо да се случва това, защото няма време. Сградите трябва да бъдат санирани до края на 2026 г.

По тази причина се обмисля вариант да се сключат рамкови договори с няколко фирми в един регион. След това при обявяване на сграда, която е готова с документацията за саниране, всяка една от тези фирми да кандидатства и така да се избере най-добрата оферта. (бел. ред. - досегашният опит по националната програма показа, че за някои дейности имаше картел между компаниите относно цените)

Обръщам специално внимание на енергийното обследване, което ще бъде направено. В него е посочено какво трябва да изпълни строителят, за да стане сградата енергийно ефективна. Eнергийното обследване предписва мерките, които ще доведат до необходимите резултати като енергийни спестявания. Нищо повече от това, което е предписано в енергийното обследване, строителите няма да изпълнят и няма да им бъде възложено. За това моят съвет е: четете внимателно предписаните мерки, преди да приемете окончателно енергийното обследване, което собствениците на сградата сами заплащат.

В началото на националната програма имаше възможност да се монтират и слънчеви панели на покрива. Сега това ще бъде ли възможно?

По тази програма монтирането на слънчеви панели не е допустим разход и не е възможно. То е възможно обаче да се случи по друга мярка по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Освен по Плана за възстановяване и устойчивост, ще има ли възможност да се санират частни жилищни сгради и по програма "Развитие на регионите", каквато възможност имаше в първите два планови периода?

Програмата "Развитие на регионите" 2021 - 2027 г. е много различна за изпълнение спрямо изминалия програмен период за оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г.

Тя обхваща три оси. В първата са 10-те големи градски общини, обединени в градски клъстери. Във втората ос са 40 градски общини, обединени в 6 региона за развитие. В третата са трите области - Кюстендил, Перник и Стара Загора, които ще получат средства от Фонда за справедлив преход във връзка с ограничаването на дейността на въглищните централи.

За да не се бави програмата "Развитие на регионите", с Европейската комисия сме постигнали съгласие за стартиране на първите две оси, а третата, по която все още има работа, да се процедира допълнително като изменение.

Всеки един от регионите има разработена интегрирана териториална стратегия за развитие. Всяка проектна идея за региона трябва да е в съответствие с интегрираната териториална стратегия. Проектната идея е партньорство и комплексно развитите на региона. Обновяването на една жилищна сграда само по себе си не е допустимо. Но ако дадена еднофамилна жилищна сграда е част от проектна идея, тогава нейното енергийно обновяване е допустим разход. В проектната идея може да има например обновяването на сгради, които да са държавни, общински и частни, ремонт на улица, изграждане на детска площадка, озеленяване, подмяна на тротоарите и т.н. Всичко това да е в рамките на един район, чийто облик да бъде цялостно променен.

Проектните идеи подлежат на одобрение от Регионални съвети, които имат широка представителност. В тях са включени представители на държавата, общините, неправителствени организации, училища, синдикати, бизнес организации и т.н.

През този програмен период сменяме подхода - ще се реализират проекти, които местната общност смята за важни. Т.е. предложенията ще идват "отдолу-нагоре", а не както е сега.

Очакванията ни са през есента да започне подаването на първите проектни идеи в Регионалните съвети. Одобрените от Регионалните съвети проекти след това ще идват в Управляващия орган за класиране и финансиране.

Другата новост е, че при подхода Интегрирани териториални стратегии всяка една от останалите програми отделя до 10% от своя бюджет за реализацията му. Например, ако се прави защитено жилище по програма "Човешки ресурси", може да бъдат отпуснати средства за назначаване на персонал.

Какви проекти ще се финансират в трите области Кюстендил, Стара Загора и Перник от Фонда за справедлив преход? Как се разпределят 1.3 млрд. евро между трите области?

Министерството на енергетиката е водещо при изработването на териториални планове за справедлив преход в тези три области, като плановете изследват последиците от ограничаването на дейността на въглищните централи.

Въз основа на техния анализ ще бъдат подбрани мерките, които ще бъдат финансирани. Това са предимно меки мерки, свързани с обучението на съкратения персонал, възможности за започване на бизнес, откриването на иновативни предприятия, които могат да осигурят заетост и т.н.

Финансиране на обновлението на тези населени места не е допустимо като мярка.

Към момента все още не е ясно как ще се разпределят парите между трите области.

През този програмен период одобрението на програмите закъсня изключително много спрямо първите два периода. Кога очаквате Европейската комисия да одобри програмата "Развитие на регионите" 2021-2027 г.?

Одобрението на програмите наистина закъснява, но не по наша вина. Работим на максимални обороти нещата да се случват бързо и съгласуваме текущо с Европейската комисия, за да може после програмата да бъде одобрена бързо.

Очакваме до края на юни Европейската комисия да финализира Договора за партньорство с ЕС за периода 2021 - 2027 г.

През това време е необходимо Министерството на околната среда и водите да даде становище по екологичните оценки на интегрираните териториални стратегии за развитие на регионите. След като това се случи, програма "Развитие на регионите" ще бъде внесена за одобрение в Министерския съвет и изпратена към Брюксел. Планираме през късната есен да имаме одобрена програма и да започнем нейното изпълнение.

mediapool.bg