Кламер БГ - Новини: Разликите между F-16 и МиГ 29. Какво казва първият обучен пилот за американските машини (Видео)

Разликите между F-16 и МиГ 29. Какво казва първият обучен пилот за американските машини (Видео)

България

|
Пет, 15 Апр 2022г. 13:18ч.
Разликите между F-16 и МиГ 29. Какво казва първият обучен пилот за американските машини (Видео)

Колаж, Mediapool

"Възможностите на F-16 са много по-добри. Изтребителите F-16 са сравними по възраст с МиГ -29, но заради многократните модернизации и отлична поддържка на практика усещането е, че летиш на нов самолет", каза капитан Александър Велинов – първият българин, обучен да пилотира F-16.

Преди ден той се завърна у нас, след като завърши първоначалния курс на ВВС на САЩ, съобщиха от военното министерство.

Според капитан Велинов основните разлики между двата самолета са напълно новият радар и много различен метод на работа, както и изцяло обновената авионика, с която досега българските пилоти не са свикнали.

България закупи за над 2.1 млрд. лева 8 изтребители F-16 Block 70, които заради пандемията ще закъснеят и се очаква да бъдат доставени през 2025 година. Освен Велинов още 8 българи в момента са в различен етап на подготовка в САЩ.

"Предстои съвсем скоро още един българин да започне обучение на F-16. Наясно съм с предизвикателствата, пред които ще бъдем изправени с връщането си тук, и се надявам да оправдаем очакванията", каза Александър Велинов.

България разчита само на съветските изтребители МиГ 29 за oхраната на въздушното си пространство, а бъдещето им се оказа силно ограничено, след като заради войната те вече няма да могат да се поддържат от Русия, Украйна или Беларус.

България смята да купи още 8 машини от САЩ, но към момента няма яснота кога.

Основното предизвикателство към момента е ВВС да се справят в "дупката" до доставката на F - 16.

"Разликата между F-16 и МиГ-29 е, че с джойстик, който е отстрани и управлението е много по-чувствително и по-прецизно по-малко мощен от МиГ-29, с който ускорението реално е по-голямо. F-16 на възраст е сравним с MиГ-29, но е модернизиран много пъти, което значително подобрява качеството и възможностите му. Радарът на самолета е с по-добри възможности, отколкото този, с който разполагаме и ракетите, които използва, също са много по-нови“, обясни още Велинов пред бТВ.

"МиГ-29 винаги е бил мечтаният самолет и аз много се радвам, че имам възможността да летя на него. Той ми даде една стабилна основа и благодарение на това успях по-лесно да премина на F-16. Не не бих казал, е е трудно се минава на F-16, защото по американската програма ти вече имаш опит на предишните им учебни самолети. Така че след това разликата е просто да свикнеш с новия самолет. Те не го възприемат като обучаване на нов самолет, а просто преход", обясни летецът.

В Аризона българинът вече е достигнал 70 часа във въздуха на F-16, от тях 40 са самостоятелни полети.

Договорът със САЩ предвижда 14 български летци да бъдат обучени в САЩ.

14 пилоти, обаче, няма да бъдат достатъчни за новите машини и от ВВС ще трябва да решат проблема на по-късен етап. Отворен стои въпросът, че ако не се осигури възможност вече обучените пилоти да летят определено време, те ще трябва да преминават "опреснителни" курсове.

mediapool.bg