Кламер БГ - Новини: Преговорите за F-16 обрастват със спекулации

Преговорите за F-16 обрастват със спекулации

Анализи и Коментари

|
Ср, 03 Апр 2019г. 15:49ч.
Преговорите за F-16 обрастват със спекулации

Преговорите между САЩ и България за закупуването на изтребители F-16 Block 70 навлизат в заключителната си част, като амбицията на двете страни е да се стигне до договор още през юли. Двете страни трябва да изчистят много чувствителни въпроси, сред които и цената на изтребителите.

Българският парламент промени първоначалния проект за купуването на нови изтребители и така България може да сключи договор и над първоначалния таван от 1.8 млрд. с ДДС. Въпреки това София обяви амбиция да постигне близка до тази цена.

Съгласно практиката сделката трябва да бъде одобрена от американския Конгрес, който да даде разрешение на правителството да реализира сделката. В тази процедура се гласува и таван на договора. Още отсега е ясно, че той ще е по-висок от 1.8 млрд. с ДДС, за да осигури възможност за по-свободни преговори.

Военният министър Красимир Каракачанов обясни, че очаква Конгресът да сложи по-широка рамка от порядъка на 2 милиарда долара.

"За да може, ако поискаме да купим една ракета повече или резервна част, да не минаваме пак през Конгреса", обясни Каракачанов пред БНТ.

Така че определената от Конгреса рамка трябва да се смята само за таван на сделката.

Закупуването на нови изтребители обаче стана част от вътрешнополитическите спорове и традиционното разделение на българското общество по линия САЩ-Русия, и подобни цифри се експлоатират от различни среди и информационни канали.

В същото време цената на договора едва ли ще влезе в първоначалния български бюджет от 1.8 млрд. лева и правителството ще има отговорности публично и ясно да разясни всички аспекти на процедурата и договора.

САЩ твърдят, че при закупуването на F-16 няма да има скрити разходи и това ще трябва да е един от твърдите приоритети при преговорите.

Други възможни спекулации около цената са сравнението на различни сделки. От компанията производител "Локхийд Мартин" коментираха, че няма как България да купи самолетите на по-висока цена от другите държави. Механичните сравнения между сделките обаче продължава без да се отчитат всички измерения на отделните договори – включеното въоръжение, оборудване, обучение, размер на поръчката и други.

Зам.-военният министър Атанас Запрянов опроверга пред Военния телевизионен канал коментари около предстоящата сделка с Мароко, която ще е за 25 изтребители F-16.

"Цената за Мароко не е $1 млрд., а е $3.785 млрд. Който е учил аритметика, може да смята – нашата цена и тази цена за съответния брой самолети”, посочи Запрянов.

"На следващо място – внушението, че България ще чака Мароко да получи самолетите си е категорична лъжа”, посочи зам.-министърът на отбраната.

В тази посока са и другите възможни спекулации. Първоначално България искаше да получи първите самолети до две години след подписването на договора, но "Локхийд Мартин" не може да отговори на това изискване и парламентът разшири рамката.

От американската компания съобщиха, че първите F-16 може да пристигнат в България най-рано през 2023 година.

Този срок е обект на внимание от страна на данъкоплатците, тъй като България разчита само на старите съветски MиГ 29 да охранява небето си, и всяко забавяне в доставките ще доведе до кризисна ситуация.

За това българската страна ще трябва да представи ясни разчети за доставките, които да се спазват стриктно, за да не се компрометира цялата сделка.

Българското правителство не трябва да позволява и спекулации около евентуалното индустриално сътрудничество около договора. Последните многомилионни сделки в модернизацията на армията бяха публично промотирани с мащабни офсет програми на стойност над 100% от цената на договора, но не бяха изпълнени.

Обявяването на гръмки проекти в рамките на индустриалното сътрудничество, които след това да не бъдат изпълнени, би компрометирало всеки договор.

Каракачанов вече сподели "идея", че част от сътрудничеството може да бъде изграждането на регионален център за обучение на пилоти за американските машини в България и тази идея вече влезе в медийно обръщения. Към момента обаче няма яснота дали това е възможно.

Отговорността за парирането на спекулации около най-скъпия договор от модернизацията на българската армия е изцяло в ръцете на правителството. А инструментите са известни – предоставянето на ясна и точна информация, без скрити и неясни договорки.

mediapool.bg