Оптималният модел на работа е хибрид между работа от вкъщи и от офиса, гъвкаво работно време и плащане според постигнатите резултати, а не според отработените часове. Това сочи проучване на "Адеко Груп" (Adecco Group) как пандемията от Covid-19 вероятно ще промени начина на работа. То е проведено през май сред 8000 служители и топ мениджъри на възраст между 18 и 60 години, които досега са работили в офис.
Изследването показва, че хората са готови за "хибриден" модел на работа. За три четвърти (74%) от анкетираните служители комбинацията от офис и дистанционна работа е най-добрият начин занапред. Според тях най-оптималният модел на работа е за прекарване на половината от времето в офиса (51%), а другата половина на отдалечено работно място (49%). С този модел са съгласни и топ мениджърите в компаниите, като почти осем от десет (77%) от тях заявяват, че компаниите им ще получат предимство като се адаптират към новите работни процеси, които пандемията Covid-19 налага.
Идва ли краят на фиксирания 8-часов работен ден и 40-часовата работна седмица? Според 69 на сто от анкетираните постигането на поставените цели, а не работното време трябва да бъде основният фактор за тяхната оценка. Те смятат, че трудовите им договори и заплати трябва да са на база постигнати резултати, а не отработени часове. Голяма част от топ мениджмънта на компаниите (74%) също е съгласен, че продължителността на работната седмица трябва да се преразгледа.
Изолацията по време на пандемията показва още, че е нужен нов набор от лидерски умения, които ще останат изключително важни за съвременното лидерство и занапред. Емоционалната интелигентност се очертава като определяща черта на днешния успешен мениджър, като пандемията извади на преден план и важността на гъвкавостта и диалогичността при лидерите на компаниите, сочи проучването.
Подобно на желанието за по-добра адаптивност към новите работни процеси, изводите от проучването показват и "универсален "апетит" за масово усъвършенстване. Шест от десет анкетирани казват, че дигиталните им умения са се подобрили по време на изолацията, докато други две трети (69%) търсят допълнително усъвършенстване на познанията и уменията си. Някои от тези умения включват дистанционното управление на хора (65%), гъвкавост (63%) и креативното мислене (55%). Това ускорено придобиване на нови умения по време на пандемията е оценено като много позитивен знак.
Според изследването в пандемията е нараснало доверието в работодателя, както и неговата подкрепа за служителите. 88% от анкетираните казват, че техният работодател отговаря или надвишава очакванията им за адаптиране към предизвикателствата на пандемията. Но с това засилено доверие, идват и повишени очаквания. Докато бъдещето на труда е колективна отговорност, 80% от служителите смятат, че техният работодател е отговорен за осигуряването на по-добър режим на работа след преразглеждане и възстановяване на нормите, в сравнение със 73%, които казват, че правителството е отговорно. 72% са съгласни, че това е индивидуална отговорност, а 63% вярват, че е в ръцете на профсъюзите.
"Светът на работата никога няма да се върне към "нормалното", което познавахме преди да настъпи пандемията. Внезапната и драматична промяна в начина на работа ускори нововъзникващите тенденции като гъвкаво работно време, нуждата от високо ниво на емоционална интелигентност при лидерите и преквалификация, до такава степен, че те вече са фундамент за успешното развитие на компаниите", коментира Ален Дехейз, главен изпълнителен директор на "Адеко Груп" в съобщението.
"В момента, в който много държави излизат от фазата на остра криза на пандемията, работодателите имат възможността да преразгледат изцяло традиционните практики на работното място, които до голяма степен не са променяни още от индустриалната революция. Изследването ни показва, че
очакванията на служителите вече са в разрез с утвърдените процеси на пазара на труда. С настъпването на новата ера на работа, сега е точното време за установяване на по-добри норми, които ще дадат възможност за по-продуктивна работа и за цялостното по-успешно функциониране на отделните компании", допълва още той.
mediapool.bg