Кламер БГ - Новини: Пешеходна или с коли? Дилемите за ул. "Шишман", които поляризираха софиянци

Пешеходна или с коли? Дилемите за ул. "Шишман", които поляризираха софиянци

България

|
Пон, 31 Май 2021г. 16:55ч.
Пешеходна или с коли? Дилемите за ул. "Шишман", които поляризираха софиянци

Пешеходна или с коли? Дилемите за ул.

Макар ремонтът на столичната улица “Цар Иван Шишман” да стартира преди по-малко от месец, той вече поляризира софиянци. Най-щекотливите въпроси са дали улицата, осъществяваща връзка между Графа и Народното събрание, да стане изцяло пешеходна, каквато е практиката в центъра на редица европейски столици, или да бъдат отчетени интересите на немалко хора от квартала, които няма къде да паркират колите си.

За драстична промяна се обявява инициативата “Спаси София”, докато на срещуположната страна са инициативни комитети на местните жители, които си искат местата за паркиране и са против поставянето на допълнителни маси към заведенията, защото не желаят "безкрайна кръчма" под прозорците си. Засега превес има последната група.

Зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов, увери пред Mediapool, че улицата няма да е пешеходна, а паркоместа ще бъдат намалени козметично.

"За" пешеходна "Шишман"

Активистите от “Спаси София” с редица факти защитават тезата защо “Шишман” следва да стане пешеходна. “Пешеходците са 87% от всички ползватели на улицата, като броят и делът им нарастват спрямо 2017 г. Колите са само 12%, като броят и делът им спадат осезаемо спрямо 2017 г. С други думи данните доказват, че улицата трябва да бъде пешеходна - пешеходците са 7 пъти повече от колите, но хората са натикани да вървят по тесни и неудобни тротоари”, мотивират се от “Спаси София”, цитирайки данни от свои наблюдения на трафика, направени през 2020 г.

Формацията не случайно споменава 2017 г., защото тогава по проект “София – град за хората”, Столична община е провела професионално преброяване, ръководено от арх. Ян Геел. То също показва, че огромната част от преминаващите през ул. Цар Шишман са пешеходци - цели 77%, докато автомобилите са значително по-малко - 20%. Оставащите три процента са велосипедисти. След публични обсъждания през 2015 г. спечелилият проектът за ремонта на улицата на арх. Иво Пантелеев също предвижда улицата да е пешеходна, но реално всичко това в момента се променя в крачка, добавят от “Спаси София”. Оттам изтъкват, че не бива да се допуска общината да налее поредните милиони в "ремонт по текущо положение" - една остаряла и нефункционална организация.

Живущите против масите и пиянската глъч до зори

Онлайн петиции на самите местни жители се обявиха твърдо против превръщането на "Шишман" в изцяло пешеходна улица. Автор на инициативата е Стефан Попов, който е професор по философия и социология в Нов български университет.

“Ние живущите в София, район Средец, на ул. Цар Иван Шишман“ и в карето между улиците “Граф Игнатиев”, “Георги Раковски”, “Цар Освободител” и “Васил Левски” се обявяваме категорично против поставяне на маси и столове на паркоместата пред заведенията”, посочва петицията. Хората се опасяват, че трансформирането на паркоместа в места за ползване от заведенията с маси и столове би било начало на комерсиализация на улицата, аналогична на бул. “Витоша”, който от невинно рекламирана пешеходна зона деградира до градски кошмар.

“Шум от кръчми и барове и днес трови живущите. А проект части от “Шишман” да станат продължение на заведенията ще бъде кръчмарски погром над симпатичната улица. И всичко това се предлага с фрази за кокетни масички, столчета, кашпи, цветя, тих разговор, приятно, спокойно място и пр. подвеждащи реторики. Ние обаче не искаме кръчми под прозорците си”, заявяват местните жители.

Допирни точки

Налице са и допирни точки между спорещите страни. От “Спаси София” заявяват, че, ако главният проблем е къде ще паркират местните, то те могат да бъдат компенсирани като четирите министерства в района (на МВР, на спорта, финансите и на икономиката) бъдат заставени от Столичната община да намалят броя на десетките служебни абонаменти и места за паркиране, които в момента се ползват безконтролно.

"Подчертаваме, че паркирането на тези министерства се извършва изцяло на тротоари и терени, които са публична общинска собственост и Столичната община в ролята си на собственик има пълното право и задължение да управлява рационално и в интерес на гражданите тези площи", добави пред Mediapool Борис Бонев.

Той смята, че още по-голям потенциал крие разчистването на пл. Народно събрание от служебни абонаменти и отварянето им за свободно ползване, като само на площада паркоместата са повече отколкото всички паркоместа по ул. Цар “Иван Шишман”. Част от местните се оказва, че подкрепят такова предложение, но са скептични, че общината ще пребори министерствата за паркоместата.

От "Спаси София" са уверени, че "Шишман" няма да стане втора "Витошка", защото е много по-тясна. Местните обаче искат допълнителни гаранции. В момента с такава задача се е натоварила администрацията на главния архитект Здравко Здравков, която в близките 2 месеца

ще разработи схема, изследваща къде в бъдеще може, ако има интерес, да бъдат разположени маси, но с гарантирано пешеходно преминаване. Идеята на схемата била по-скоро ориентировъчна за бизнеса, така че той да знае дали ако наеме аптека и я превърне в ресторант, би имал право да изнесе маси. Не става въпрос за допълнителни маси към съществуващи и в момента кафета и ресторанти.

Какво е сигурно?

Едно от най-сигурните неща към момента е, че паркоместата след ремонта ще бъдат минимално засегнати. След реконструкцията ще бъдат запазени 56-60 паркоместа, на които реално ще могат да се паркират 80 автомобила. Преди ремонта броят на паркоместата бе 70, уточни пред Mediapool Ангел Джоргов, зам.-кмет на София по строителство.

Големият въпрос е защо паркирането се поставя като мегапроблем, след като намаляването на паркоместата ще е минимално? Местните обаче контрират, че без това местата за паркиране на улицата не са достатъчни.

Предвижда се и скоростта за придвижване по улицата да бъде намалена на 20 километра в час. За спазването на това ограничение се предлагаше паркирането по улицата да се случва с редуване вляво и вдясно.

Формулата е до първата пряка колите да са паркирани вляво, на следващата - вдясно и т.н. Тази схема обаче риск да намали още паркоместата. След разговор в края на миналата седмица на местен инициативен комитет с Йорданка Фандъкова въпросната идея е отпаднала и колите ще продължат да се паркират предимно отдясно, т.е. от страната на заведенията. И така няма да се позволява те да могат да поставят допълнителни маси на паркоместата.

Планираното съкращаване на 14 паркоместа (от 70 на 56) се прави с цел именно за поставяне на допълнителни маси, декинги и кашпи. Към момента местните жители са получили обещание от Столична община, че това пространство по проект няма да се води зона за комерсиализация, а ако някой собственик на заведение поиска да постави допълнителни маси, ще трябва да получи разрешение от цялата кооперация. По ъглите на улицата на половин паркомясто ще бъдат сложени стоянки за велосипеди, а останалото ще остане свободно. Местните предвиждат за засадят и дървета, които биха взели допълнително 5-6 паркоместа, разказа пред Mediapool техен представител.

Такава изглежда моментната картина на ремонта на “Шишман". Какво ще излезе накрая, тепърва ще става ясно, поне до октомври, когато ще стартира реалното обновяване на улицата.

Къде се ремонитра?

Ремонтът е за общо 4 млн. лв. и се финансира по програма “Региони в растеж”. Той стартира на 11 май с подновяване на ВиК мрежата, която е от 1901 г. , както и топлопреносната мрежа, която също е изключително стара. След като “Топлофикация София” ЕАД и “Софийска вода” приключат своята работа, около октомври, започва обновяването на улицата.

Проектът включва полагане на настилка от бетонови и гранитни павета за уличното платно, от същите материали ще е настилката и по тротоарите, а те ще са отделени от пътното платно с гранитни плочи.

Обновяването на ул. „Цар Шишман“ е част от проекта „Изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в Централната градска част на гр. София - зона 2“, изработен след конкурс през 2014 г.

mediapool.bg