Кламер БГ - Новини: Дежурна караница в НС за F-16. Втората сделка ще покрие дефицитите на първата

Дежурна караница в НС за F-16. Втората сделка ще покрие дефицитите на първата

България

|
Пет, 25 Ноем 2022г. 13:37ч.
Дежурна караница в НС за F-16. Втората сделка ще покрие дефицитите на първата

Сн.

Парламентът одобри ратификацията на договора за покупка на още осем изтребителя F-16, след като по-рано проектът получи принципна подкрепа за реализирането си и сега се изисква само одобрението на конкретните документи.

БСП и "Възраждане" за пореден път обясниха, че сделката е унизителна. Разделение обаче има и сред депутатите от "Продължаваме промяната", в която има резерви към сериозните харчове за оръжия.

"Това е празен чек, тези цени са прогнозни, днес 2 млрд., утре 200 млрд.", каза Румен Гечев от БСП.

"От юридическа гледна точка, от икономическа гледна точка, от гледна точка на националното достойнство, гласуването за такъв договор е предаване на българските национални интереси и закачване на българския бюджет безкрайно към доставчика "Локхийд Мартин", който годишно върти 65 милиарда долара. Защо върти 65 милиарда долара? Ами защото има продажници по целия свят, които гласуват".

Николай Дренчев от "Възраждане" коментира, че това изобщо не било договор, защото в него нито било посочено нито какво ще се получи, нито кога, нито колко трябва да се плати.

"Това е една обидна сделка за България и достойнството ни", добави Дренчев.

Отговорът

"Професор Гечев, наистина имате качества за писател фантаст. Надявам се да развиете тези свои способности и в бъдеще", oтговори Христо Гаджев (ГЕРБ), който е председател на парламентарната военна комисия.

Резервите на "Продължаваме промяната"

Асен Василев от "Продължаваме промяната" повдигна въпроса, че липсва клауза, която да гарантира получаването на първите самолети преди голямото плащане по втория договор, планирано за 2025-2026 година.

"Тази клауза се обсъждаше устно, но не беше включена писмено, затова преговорите продължаваха. Недоговорената клауза не е затворена като процес от служебния кабинет", каза Асен Василев.

"Ако имаше клауза, която доказва, че ще платим втората партида самолети, когато получим първата, тогава щяхме да подкрепим този закон”.

Вторият договор покрива дефицитите на първия

Служебният военен министър Димитър Стоянов от своя страна посочи, че "ако няма втори договор, просто ще скъсаме 110 години история на авиацията ни".

Министърът припомни, че през 2019 г. е сключен договор в резултат на политическо решение.

"Ако останем само с първия договор, ще имаме едва осем самолета, но те няма да имат контейнери, въоръжение "въздх-земя", достатъчно точно оръжие, няма да имат боекомплект, така че да могат да изпълняват задачите си".

По думите му във втория договор всички дефицити от първия са добавени. Вторият договор ни дава възможност да закупим въоръжението, необходимо и за първите осем F-16C/D Block 70.

Какъв е новият договор

България закупи през 2019 година 8 изтребителя F-16 Block 70, но проектът за модернизация на Военновъздушните сили изисква най-малко 16 машини.

Тогава страната ни плати над 2.1 млрд. лева авансово, тъй като не разполагаше с изискваната от САЩ кредитна история, за разсрочено изплащане.

Предвижда се за новите машини да се похарчат 1.296 млрд. долара, които обаче ще се изплащат разсрочено.

Цената е малко по-висока от първия договор, но пакетът е много по-голям.

Стоянов: МО има достатъчно капацитет

Служебният военен министър коментира, че Министерството на отбраната (МО) има достатъчно капацитет да управлява този договор и отхвърли опасенията на Георги Георгиев от "Продължаваме Промяната".

По думите на Стоянов в момента МО движи 100 проекта.

Оценката на Стоянов обаче е спорна, тъй като в много от проектите на МО ясно се забелязват слабости още в процеса на подготовка – сбъркано финансиране, спорни технически изисквания и други.

Така не винаги се придобива техника, която може да се използва ефективно.

Въпросът за капацитета на МО е от изключителна важност, тъй като през следващите години ще бъдат вложени милиарди в превъоръжаване.

MO внесе Програма за приоритетни инвестиционни разходи в парламента и предстои да бъде разгледана от депутатите. Тя предвижда придобиването на изтребители, подводници, ПВО, 3D радари, брониранира машини и други.

Общо 13 основни проекта за превъоръжаване, които трябва да преодолеят сериозните дефицити в българската армия.

Проектите са разделени в две групи - десет са до 2026 г. и три за периода 2026-2032 г. За тях са предвидени 6 640.7 млн. лева.

И още проблеми

Жизненият цикъл на съветските МиГ-29, на които разчита в момента България, за да пази въздушното си пространство, няма да стигне до 2029 г. Оптимистичният вариант е те да продължат да летят и следващата година, но това не е сигурно.

Така се отваря период меду приземяването на МиГ-овете и усвояването на F-16, в който е много вероятно България да разчита на съюзниците си в НАТО за охрана на небето си.

Междувременно се появиха идеи за купуване на други машини на лизинг, докато поръчаните F-16 бъдат произведени. Засега тази идея не среща особена подкрепа в парламента.

Появи се и информация, че Нидерландия е готова да предостави излишни самолети F-16 на източноевропейските си сюзници в НАТО, за да изпратят те МиГ-ове на Украйна.

Според Стоянов на България е предложено единствено обучение на пилоти, но не и машини.

mediapool.bg