Наричайки себе си един от "скромните наследници" на древните школи на мъдростта, папа Франциск призова в неделя в Улан Батор, Монголия, всички религии да живеят в хармония и да избягват идеологическия фундаментализъм, който подклажда насилие, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.
Франциск отправи публичното си послание на междурелигиозната среща в монголската столица, като подели сцената на театъра "Хун", чиято форма напомня традиционната местна юрта (гер), с други религиозни лидери. Подобно събиране бе критикувано от консервативните опоненти на понтифика в миналото, отбелязва световната агенция.
Основната мисия на визитата на папата в Монголия е той да се срещне с малката католическа общност в страната, една от най-малките в света със своите 1450 вярващи. По-късно днес той трябва да отслужи литургия за тях.
Монголия граничи с Китай и папата използва посещението си в Улан Батор, за да отправи еднозначно послание към Китай, който има сложни взаимоотношения с Ватикана, че правителството в Пекин няма защо да се плашат от Римокатолическата църква, защото за нея политиката не стои на дневен ред.
Откакто Франциск започна посещението си, той отличава религиозната свобода на Монголия, която е била жестоко репресирана по време на периода на съветското влияние в страната - факт, споменат от един от будистките лидери.
"Религиите са призовани да предлагат на света тази хармония, която технологичният прогрес сам по себе си не може да му дари", заяви Франциск, след като изслуша обръщенията на духовните лидери, представляваши будистките шамани, мюсюлмани, евангелисти, юдеи, православните християни, мормони, индуисти, бахаи и шамани.
"Братя и сестри, днес ние се събираме заедно като скромни наследници на древните школи на мъдростта. В нашето събиране един с друг ние искаме да споделим голямото съкровище, получено в името на обогатяването на човечеството, толкова често водено по пътя си от заблудата на късогледото преследване на печалбата и материалния комфорт", каза предстоятелят на Римокатолическата църква.
Франциск цитира Буда, който казва, че "радостта на мъдрия човек е в това да дава", отбелязвайки, че това послание звучи като Исус Христос: "По-благословено е да даваш, отколкото да получаваш".
Консервативни католици като епископа на Казахстан Атанасий Шнайдер критикуваха папата, че дори е присъствал на такива събирания, наричайки ги "супермаркет на религиите", защото те снижават статута на католическата църква.
Папата обаче изтъкна, че отдава голямо значение на "вселенския, междурелигиозен и културен диалог". Франциск отбелязва, че диалогът не означава "гланциране на различията“, а търсене на взаимно разбиране и обогатяване.
Той заклейми "тесногръдието, едностранното налагане, фундаментализма и идеологическите ограничения", казвайки, че те унищожават братството, подхранват напрежението и подкопават мира.
"Не може да има съжителство на религиозни вярвания и насилие, на святост и потисничество, на религиозни традиции и сектантство", каза понтификът.
Няколко от лидерите, включително равинът и шаманът, предадоха специална благословия от техните религии на папата с пожелания за здраве и дълъг живот.
Франциск отправи поздрави към "благородния" китайски народ
По-късно папа Франциск поздрави Китай, като нарече хората там "благодороден" народ и помоли католиците в Китай да бъдат "добри християни и добри граждани", предаде Ройтерс.
Франциск импровизира в словото си в края на литургията и призова бившия и настоящия архиепископ в Хонконг кардинал Джон Тун Хон и архиепископ Стивън Чоу да застанат до него, докато той говори.
"Тези двама братски епископи от Хонконг са почетния епископ на Хонконг и настоящия епископ на Хонконг. Искам да се възползвам от присъствието им, за да изпратя сърдечни поздрави на благородния китайски народ", каза папата на италиански.
"Желая най-доброто на целия (китайски) народ, да продължават напред, винаги да напредват. А китайските католици моля да бъдат добри християни и добри граждани", каза той.
В събота в изявлението си, което по-скоро изглеждаше насочено към Китай, а не към съседна Монголия, където папата е на посещение, Франциск каза, че правителствата няма защо да се страхуват от Католическата църква, тъй като тя няма политически дневен ред. Китай води политика по "синизиране" (китаизиране) на религията и се опитва да изкорени чуждите влияния и да наложи послушание към комунистическата партия.
Знаковото споразумение от 2018 г. между Ватикана и Китай относно назначаването на епископи е в най-добрия случай нестабилно, като Ватиканът се оплаква, че Пекин го е нарушил няколко пъти.
mediapool.bg