Кламер БГ - Новини: От смърт на смърт, от акция на акция

От смърт на смърт, от акция на акция

Анализи и Коментари

|
Пет, 17 Ноем 2023г. 10:29ч.
От смърт на смърт, от акция на акция

Снимка: БГНЕС

От около година и половина почти всеки ден получавам един и същи мейл от МВР. Озаглавен е по следния начин: "Междинни резултати от специализираната полицейска операция за спазване на Закона за движение по пътищата". В този ежедневен мейл е описано колко МПС-та са проверени през изминалите 24 часа, колко са установените нарушения, колко са санкционираните шофьори – актове, фишове, шофиране след употреба на алкохол, на наркотици и т.н.

Тази специализирана операция започна, след като през лятото на 2022 г. на бул. "Черни връх" в София стана една ужасяваща катастрофа, при която загинаха две млади жени. За този инцидент беше обвинен бившият футболист Георги Семерджиев. Към днешна дата той е осъден на първа инстанция, делото е висящо пред втората. А специализираната операция се е превърнала в суха статистика, даже леко досадна – и за пишещите я, и за четящите я.

Не казвам, че полицията не трябва да следи за нарушения по пътя. Тъкмо обратното, трябва и то – непрекъснато. Проблемът е, че го прави винаги след някоя трагедия. А шофьорският манталитет у нас е на нещо средно между камикадзе и безсмъртен идиот. И никакви спешно разпоредени акции не могат да се справят с тая нагласа. Когато към това прибавим и състоянието на пътищата, което е точно копие на състоянието на държавата, качването в кола става равносилно на заминаване на фронта.

Знаете ли защо започна специализираната операция, за която в последните 18 месеца МВР се отчита ежедневно? Защото нещо трябваше да се направи. Случаят "Семерджиев" беше брутален – и заради тежката катастрофа, и заради загиналите абсолютно невинни жертви, и заради дългогодишния полицейски чадър над нарушителя, за който впрочем бе признато и от МВР. И така тогавашното правителство се засили да покаже воля в борбата с пътните нарушители. И произведе специализираната операция. Ако дори един човешки живот е бил спасен заради нея, струвало си е.

Но статистиката продължава да е черна. Оттогава досега загиналите по пътищата са стотици.

Още по темата:

МВР, прокуратура и данъчни ще гонят шофьорите-нарушители

Ще спомена само два случая – момчето, убито на пешеходна пътека на ул. "Шишман" и футболния треньор Ферарио Спасов, който загина само преди няколко дни край търновското село Шереметя, ударен от друга кола и изхвърчал в канавката.

Помните ли Милен Цветков? И той си отиде по такъв нелеп начин, чакаше на светофар, когато един джип го удари отзад със 100 километра в час и без никакъв спирачен път.

Притиснати от общественото недоволство и нуждата отново да се направи нещо, сегашните управляващи решиха да направят регистър на шофьорите нарушители (МВР и прокуратурата) и да проверят доходите на ония със скъпите коли (данъчните). Понеже, странно как, но се оказва, че много често тия с возилата за по няколко десетки хиляди си правят каквото си искат. Странно как ли? Всъщност не – нарича се корупция.

Та така, хайде да проверим откъде са им парите, може пък да по тоя начин да ги уплашим и да си научат урока. Ма вие сериозно ли? Ето чудесен пример как се действа следварително. Не е ли санким задължение на данъчните да проверяват доходи на общо основание? Или докато си незаконно забогатял със скъпа кола, но се държиш добре по пътищата, няма проблем? Ама че логика!

Ами регистърът на нарушителите?! Тая мярка ми е малко дежа вю, вероятно защото след всяка голяма катастрофа се почват едни проверки, от които нищо не излиза. В смисъл – МВР има информация за всички нарушители, но сега просто ще я събере на едно място.

Още по темата:

След смъртта на Ферарио Спасов: Заподозреният на свобода, прокурорът – при Сарафов

След като в края на 2021 г. на магистрала "Струма" загинаха 46 македонски туристи, тогавашният главен прокурор Иван Гешев разпореди проверка на...пътната маркировка. Сякаш не беше ясно за всеки шофьор, че е неадекватна. И какво? Нищо! Смениха маркировката, изкараха загиналия шофьор е виновен, Бог да прости жертвите и толкова.

Сега ще проверяваме как еди-кой си е купил скъпата кола. Хубаво, ама трябваше да сме го направили отдавна. Изобщо, показателно за качеството на работата на разследващите е следният детайл. След като се разбра, че заподозреният за катастрофата с Ферарио Спасов е пуснат от ареста, прокурорът Йордан Кожухаров, взел това решение, бе спешно привикан в София, за да му чете конско лично главният прокурор Борислав Сарафов. Кожухаров допусна, че може и да е сгрешил. И обясни, че не било вярно, че заподозреният още има книжка, защото му била отнета веднага. Няколко часа по-късно шофьорът се появи в търновската полиция, за да...предаде книжката си. А делото го пратиха в Ловеч, където целият скандал приключи, защото и там прокурорите решиха, че заподозреният не бива да стои в ареста. Толкова, сега чакаме експертизи и няколко години дело. Докато приключи, кой ли ще помни за какво точно беше.

А междувременно, когато нещата утихнат, сегашната акция ще потъне като предишната. И пак актовете и електронните фишове ще се връчват с няколко месеца закъснение, пак вътрешният министър ще рекламира уведомяването за наложена глоба по имейл и вайбър като постижение. Нищо, че това връчване няма абсолютно никаква юридическа стойност и можеш да се правиш на луд, докато не те издирят след месеци или години.

И така – до следващата трагедия.

mediapool.bg