Музеят на хумора и сатирата в Габрово няма да приема реклами и спонсорства от компании за изкопаеми горива, съобщиха от пресцентъра на културната институция.
От музея заявяват, че това е отговорно решение с цел да се намали дезинформацията за замърсяването и за климатичната криза. Решението идва след съвместна работа по кампаниите на "Грийнпийс" - България, свързани с енергийния преход от замърсяващите и подклаждащи климатичната криза изкопаеми горива към чисти възобновяеми енергийни източници.
Една от тези кампании е Европейска гражданска инициатива за забрана на рекламирането и спонсорството от компании за изкопаеми горива. Компаниите от тази индустрия използват рекламата, както и спонсорирането на различни културни, спортни, социални и други събития и институции, за да представят дейността си в благоприятна светлина, докато всъщност продължават да работят постарому с разрушителен ефект за хората, околната среда и климата. Те използват рекламни трикове, които представят изкопаемите горива като „чисти“ и безопасни за здравето ни, като прикриват факта, че именно те допринасят за задълбочаването на климатичната криза, посочиха от институцията.
"Културните институции трябва да са водачи на мнение. Да бъдат смели, решителни и независими просветители, а не проводници на заблуди. По тази причина приветстваме отказа на Музея на хумора и сатирата от реклами и спонсорство от компании за изкопаеми горива. Това е смело и отговорно решение в борбата със заблудите и климатичната криза. Отправяме призив и към останалите музеи, галерии, концертни, спортни и други зали и институции да последват този пример и също да заявят своята независимост от индустрията на изкопаемите горива", коментира Лора Фучеджиева, която координира кампанията за България.
По думите на Маргарита Доровска, директор на музея, поддържането на широка и пълноценна културна програма изисква солидни средства и усилия. Тя смята, че събитията в музея
трябва да са достъпни, за да се изпълнят основните
функции -
осигуряване на
достъп до култура на възможно най-широк кръг от хора.
"Но освен тази отговорност, ние носим и отговорност по отношение на света, в който живеем. Не можем да допуснем чрез нас замърсяващи и вредящи на климата компании да се опитват да изпират имиджа си", каза Доровска. По думите ѝ затова в годината на 50-годишнината на музея и на 25-ото Габровско биенале на хумора и сатирата, което е изцяло посветено на устойчивия начин на живот, институцията
официално се отказва от рекламите и спонсорствата от компании за изкопаеми горива.
Тази инициатива на Музея на хумора и сатирата е част освен от партньорството с "Грийнпийс" - България и от принципната визия за устойчиво развитие на музея. От институцията скоро планират да излязат с декларация за следване на екологична мисия, според която всички дейности в музея ще бъдат подлагани на оценка за устойчивост, а обществеността ще бъде въвличана в зелени каузи.
"Грийнпийс" - България и Музеят на хумора и сатирата отправят призив и към хората да подпишат петицията за забраната на реклами и спонсорства от компании за изкопаеми горива, коята е
достъпна онлайн.
Целта е до октомври тази година да се съберат един милион подписа на граждани от Европейския съюз. Тази подкрепа ще задължи Европейската комисия да разгледа предложението и да реши какви действия да предприеме. Европейската гражданска инициатива е официален инструмент на Европейския съюз, чрез който хората могат да заявяват позиция и да накарат институциите да предприемат промяна.
От "Грийнпийс" - България
споделят, че вече съществува тенденция различни организации да се отказват от рекламите и спонсорствата от компании за изкопаеми горива. Така например Кралската Шекспирова трупа във Великобритания се отказа от спонсорството от "Бритиш петролеум" през 2019 г. Всекидневникът "Гардиън" обяви в началото на 2020 г., че вече няма да приема реклами от компании за изкопаеми горива и че е първата голяма световна медия, която прави нещо подобно.
"Крачка" към Холандия - Амстердам и Хага забраниха рекламите на изкопаеми горива на спирките на градския транспорт и в градските пространства през 2021 г. Отново в тези два града Музеят на Ван Гог и музеят Мавриций се отказаха от партньорството си с "Шел" през 2018 г., съобщиха от пресцентъра на музея в Габрово.
mediapool.bg