Историческият мост на майстор Колю Фичето край Бяла, Русенско, най-после ще бъде реставриран и запазен за бъдещите поколения.
Амбицията на кмета Димитър Славов е изграденият преди повече от 150 години мост, да стане туристическа атракция и да конкурира светлинното шоу "Звук и светлина" във Велико Търново.
След повече от 5 години митарстване през различни държавни институции консервацията и реставрацията на съоръжението започна в началото на януари и трябва да приключи до края на годината. Така ще бъде спасено и европейското финансиране от над 9.5 милиона лева от оперативна програма "Региони в растеж".
Историята на моста
Беленският мост се намира в североизточния край на град Бяла, област Русе. Построен е над река Янтра през 1865 - 1867 г. по нареждане на валията на Дунавския вилает Мидхат паша. Изграждането на съоръжението се налага заради новото шосе, минаващо над река Янтра при Бяла, което свързвало главния град на Дунавският вилает – Русе, със столицата на Османската империя – Цариград.
За построяването му полският инженер Людмил Рола, който бил на служба при Мидхат паша, поискал 3 милиона гроша, а Колю Фичето - най-известният възрожденски майстор строител, се наел да го построи за 700 000 гроша.
Заради голямата разлика в прогнозната стойност, както днес се казва, Мидхат паша пита повторно Колю Фичето дали е сигурен в думите си. Тогава прозвучава знаменитият отговор: "Ако, Паша ефенди, не сторя моста до град Бяла за 700 000 гроша и по теркя си, вземи ми главата!"
Все пак, за да е сигурен, за първи път Уста Колю направил макет от восък, за да изчисли точна сума, необходима за построяването на съоръжението. Това е единственият му обект, на който майсторът е правил макет.
За изграждането на моста помагали ковачи от Габрово, дърводелци и каменари от Трявна и Дряново, селяни от Бяла.
Дължината на съоръжението е 276 метра, а ширината 9.5 метра. Има 13 подпорни стълба и 14 полукръгли свода. В средата се издига колона, на която е поставена мраморна плоча с арабски надпис.
Каменният мост при Бяла е забележителна творба от Възрожденската епоха. Носещите стълбове са украсени със символни скулптури: грифон, лъв, нимфа, лебед. По тази причина съоръжението се смята за художествено произведение, защото има уникално съчетание между архитектура и скулптура. До онзи момент подобни орнаменти са използвани само за украса на сгради.
Неравната зидария на моста е облицована с плътен, добре обработен варовик, устоите имат вълнообразен завършек. Всеки устой наподобява фасада на сграда, пропускателните отвори са оформени като отворени и затворени прозорци.
За отличната работа на майстор Колю Фичето Мидхат паша го награждава от името на султана с орден "Меджидие", а в добавка му дал и голямо място във Велико Търново плюс още 50 000 гроша.
По времето на голямото наводнение през 1897 г. западната половина на моста е разрушена. През 1922 - 1923 г. е направено бетонно продължение на мястото на срутената част, а през 1977 г. е поставена скулптурна фигура на строителя.
Битка за реставрация
Оттогава досега основен ремонт на моста не е правен. През 2000 г. съоръжението е обявено за архитектурно-художествен паметник на културата с национално значение.
Преминаването на автомобили е забранено, ползва се само от пешеходци. Паметникът на културата е оставен да се руши. Оставен на произвола на времето вече има пукнатини, обрасъл е с растителност, каменната облицовка и перилата се рушат. При високите води на река Янтра в основните на моста се затлачват дървета, което бавно, но необратимо ги подкопава.
Затова община Бяла от десетилетие търси начин да реставрира гордостта на града. Такава възможност се появява с влизането на България в Европейския съюз и еврофондовете.
Кметът Димитър Славов разказа пред Mediapool, че е започнал подготовката на проекта през 2017 г. Търсил съгласието на жителите на общината. За целта се проведени две обществени обсъждания по три различни варианти за реставрацията. В крайна сметка се спират на четвърти.
Следват екопроцедурите, в крайна сметка Регионалната инспекция по околната среда (РИОСВ) в Русе решава, че не е необходим Доклад за оценка на въздействието върху околната среда, след като съоръжението вече е изградено и само ще бъде реставрирано. Така са получени становища от РИОСВ - Русе за съгласие за реализация на инвестицията, за липса на необходимост от извършване на екооценка, както и за разрешение за осъществяване на инвестицията.
След това идейният проект престоява около 8 месеца в Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), за да бъде одобрен.
Така ще изглежда мостът след реставрацията Визуализация: община Бяла
Успоредно с това текат обществените поръчки на общината за проектиране, за реставрация, за строителство. Реставрацията на моста не е на инженеринг. Проектирането на обекта е направено от "Смарт Синерджи Консулт" ЕООД срещу 39 500 лв. без ДДС.
Следва ново одобрение от страна на НИНКН вече на работния проект. Така проектът престоява само там около две години, каза кметът Димитър Славов.
Излишно е да споменаваме, че обществените поръчки са обжалвани и се изчаква решението на съда. Една се налага да се повтори.
"На 1 март 2022 г. точно да започне реставрацията на моста и тръгна войната в Украйна, а от завода"Азовстал" фирмите щяха да доставят арматурата. После цените на строителните материали хвръкнаха, заговори се за индексация на договорите, която с днешна дата дори още не е факт", разказва кметът Димитър Савов. Надява се скоро да бъде подписан анекса към договора с Управляващия орган на оперативна програма "Региони в растеж".
Тъй като няма за кога да чакат на 11 януари 2023 г. строителните дейности най-после тръгват. "Добре, че зимата беше мека и вече можеше да се работи. Сега, за по-малко от година, вярвам, че архитектурният шедьовър да бъде възстановен и спасен за поколенията, а модерният туристически център и музеят ще привличат туристи. Възстановеният мост и съпътстващата туристическа атракция ще бъдат гордост не само за Бяла, но и за региона", каза Димитър Славов.
Проектът за реставрация
Дейностите по консервация и реставрация на моста над Янкра край Бяла са разделени на 4 зони, съгласно степента на компрометиране на всяка от тях. Обществената поръчка за реконструкцията на мостовото съоръжение е спечелена от "Трейс Груп Холд" и ще струва близо 3.9 млн. лв. без ДДС.
Бъдещият посетителски център Визаулизация: община Бяла
Заложено е и изграждане на информационен център с малък музей на Колю Фичето, панорамен ресторант, магазин за сувенири и паркинг. Това ще бъде направено от "Техно строй България" ООД за над 3.2 млн. лв. без ДДС.
Проектът предвижда и покупка на "машина на времето", която ще връща посетителите години назад, за да проследят началото на строежа на моста. Ще бъде купена още и техника за 3D мапинг шоу. По тази причина кметът има амбиция да прави спектакли по подобие на провеждащия се във Велико Търново "Звук и светлина", който привлича хиляди туристи. "Ще конкурираме старата столица", каза Димитър Славов.
Той вече е провел разговори с Веселин Маринов, който родом е от близкия град Полски Тръмбеш, за осигуряване на подвижна сцена. Известният естраден певец обещал да помага с каквото може.
Защо някой ден на известния мост да не видим и шоу на известния френски композитор на електронна музика Жан Мишел Жар?
Реализацията на целия проект е на обща стойност 9 501 520.32 лв. От тях над 8 млн. лева идват от оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020. Община Бяла участва допълнително с кредитна линия от 1 468 816 лева, осигурена чрез Регионалния фонд за градско развитие. Заемът е 10-годишен, нисколихвен, с 2 години гратисен период.
mediapool.bg