Има ли по-подходящ момент от Деня на Независимостта на България да помислим за нашата независимост от изкопаемите горива? Какво ако… в Европа имаме един ден без автомобили седмично в градовете? Може да звучи като трудно реализуема идея, но не и невъзможна. Всъщност се оказва не само, че вече е прилагана, но е и популярна, съобщават от екологичното сдружение "За земята".
На световния ден без автомобили- 22 септември, ново проучване, стартирано от кампанията за чисти градове (Clean Cities Campaign), показва, че 62% от хората в 5 големи европейски града подкрепят идеята за един ден без автомобили в седмицата.
Резултатите от социологически проучвания в Лондон, Барселона, Варшава, Брюксел и Париж демонстрират солидно мнозинство за отварянето на улиците на техните градове за ходене, колоездене и чист въздух веднъж седмично. Идеята е най-популярна във Варшава, където 65% от респондентите в проучването или "силно подкрепят" или "донякъде подкрепят" един ден без автомобили в седмицата.
Ден без автомобили за по-чист въздух и независимост
Градовете изпълняват ключова роля в постигането на климатична неутралност до 2050 г. Те заемат само 4% от площта на ЕС, но са дом за 75% от гражданите на съюза. Поради това транспортът в градовете на ЕС е с огромен принос в консумация на горива и замърсяването на въздуха. Той отделя около 23% от всички парникови емисии от държавите от съюза.
Денят без автомобили е идея, използвана за първи път през 70-те години на XX век, когато петролното ембарго на страните от OPEC също накараха цените на горивата да нараснат. В отговор 10 европейски държави въвеждат "Недели без автомобили".
Днес се борим едновременно с две комбинирани заплахи – едната е за здравето, качеството ни на живот в градовете и бъдещето на планетата, а другата е петролното изнудване от страна на Русия в резултат на военния конфликт в Украйна. Заради това Европа се нуждае от спешни мерки за намаляване на своята зависимост от изкопаемите горива.
Един от най-бързите начини това да се случи е повторното въвеждане на дни без автомобили. Всъщност мярката е препоръчана и от Международната агенция по енергетика.
В нов анализ Кампанията за чисти градове установи, че един ден без автомобили, въведен в големите европейски градове, може да спести между 541 и 945 хиляди барела петрол.
Ако се откажем веднъж седмично от автомобилите във всички големи градове на ЕС и Великобритания, годишното потребление на петрол от в Европа ще спадне с около 3 до 5%. Това е еквивалентно на консумацията за 12 месеца на Естония, Латвия и Литва. Изследването показва, че подобна мярка може да има по-голям ефект от работата от вкъщи 3 дни в седмицата.
Бързо и без допълнителни усилия
Дните без автомобили могат да бъдат въведени бързо. Те не се нуждаят от изграждане на нова инфраструктура или въвеждане на сложни регулации.
"Това изследване ясно показва, че дните без автомобили са сигурен начин за бързо освобождаване на градовете от петрола без сложна инфраструктура или промяна на политиката", посочва Барбара Стол, директор на Кампанията за чисти градове. Според нея те са сред най-добрите краткосрочни мерки, които достъпни, евтини и лесни за изпълнение.
"Градовете трябва да обмислят дните без автомобили като мярка за незабавно ограничаване на потреблението на петрол, но също така с тях могат да осигурят бързо намаляване на токсичното замърсяване на въздуха, което убива хиляди европейци годишно. Освен това те са чудесен начин да демонстрирате на обществеността какъв може да бъде животът в градовете, когато пътищата не са доминирани от автомобили", коментира Стол.
Какво прави България?
Преосмислянето на градското придвижване и в частност ограничаването на колите, движещи се с изкопаеми горива в големите градове, е "гореща" тема и в България.
Столична община е в процес на приемане на първите си Зони с ниски емисии (ЗНЕ) от транспорта. Планът за действие, който се очаква да приеме от общината тази година, ще предопредели по определен начин бъдещето на града като качество на въздуха и на живот като цяло.
Скорошно изследване на Economist Intelligent Unit постави София сред последните 5 града в класация за най-добрите места за живеене в Европа. Затова от "За Земята", както и много други граждански активисти, очакват добре обмислена наредба, която си поставя амбициозни цели.
София се включи с редица иницативи
По случай Деня без автомобили Столичната община стимулира използването на алтернативни форми на транспорт като велосипеди или електрически тротинетки, както и ходенето пеша.
Софиянци и гостите на града могат да се запознаят с по-екологични средства за придвижване на изложението в района на улица "Ген. Й. Гурко". Днес тя е затворена за автомобилно движение в участъка между бул. "Васил Левски" до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" заради парада на алтернативни возила.
Там бяха представени първите най-нови електробуси, които са част от иновативния проект за "автобус при поискване", които ще са предимно за кварталните улици на София. Разработено е приложение за ползване по проект на Столична община "INNOAIR". Посетителите на демонстрационната инициатива ще могат да видят инсталацията "Ти си София, София е зелена".
Новите електробуси са част от мерките за по-удобен и екологичен градски транспорт. През следващите няколко месеца в кварталите "Манастирски ливади", "Изток", "Запад" и "Бъкстон" ще се провеждат тестове на пет електрически автобуса, посочи председателят на СОС Георги Георгиев.
Заместник-кметът по транспорт Кристриян Кръстев добави, че чрез тестване в реална среда ще се върви към изграждането на изцяло нов като идея градски транспорт.
Имаме наблюдение, че хората започват да се връщат отново към градския транспорт - имаме 80 процента възстановен пътникопоток спрямо 2019 г., отбеляза той.
Кръстев е на мнение, че колкото по-добър е градският транспорт на София, толкова повече хората ще се обърнат към тази услуга, за да се намали автомобилният трафик.
На въпрос за възможността пространството на жълтите павета в София да стане пешеходна зона, Кристиан Кръстев отговори така: "С оглед на това, че по тях не се движи градски транспорт, вярвам, че както целогодишно, така и определени сезони или събота и неделя ще бъдат резервна инфраструктура и за повече хора, които се движат на колела или пеша".
В желанието си да стимулира хората да ползват повече велосипеди, София черпи от опита на Дания. Биргит Сара Кондруп-Палмквист каза, че в Дания обичат да карат велосипеди независимо от времето и навсякъде. По думите й това е и вид независимост да отидеш където поискаш.
За Деня без автомобили беше организирано и велошествието под наслов "Happy Biking – Healthy Living".
mediapool.bg